Trasa S3 zagrożona tuż przed wakacjami. Jest apel do premiera
W tym artykule:
Wykonawcy drogi wyłożyli z własnych środków 89 mln zł, teraz domagają się zwrotu pieniędzy
PRD Nowogard, lider konsorcjum, które realizuje inwestycję, wskazuje, że „w sytuacji braku bezzwłocznej decyzji dotyczącej uregulowania przynajmniej części roszczeń wynikających z wydanych środków i jednoczesnego zagwarantowania finansowania nadzwyczajnych wydatków zaplanowanych do końca kontraktu” firmy nie będą w stanie dalej finansować z prywatnych pieniędzy i kredytów budowy odcinka Dargobądz–Troszyn.
Jak tłumaczy PRD Nowogard, koszt realizacji inwestycji wzrósł o 172 mln zł. Zamawiający, czyli szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zwaloryzował dotychczas wartość kontraktu o 15 proc., czyli o 83 mln zł. Pozostała kwota nadal pozostaje bez pokrycia i stanowi obciążenie finansowe dla wykonawców, którzy muszą ją wydać z prywatnych środków finansując publiczną inwestycję.
– Nie będziemy również w stanie kontraktować naszych podwykonawców i dostawców, wiedząc, że nie będziemy posiadali środków, aby zapłacić za ich usługi. Scenariusz ten, spowodowany wielokrotnymi odmowami oraz trwającym trzy lata pozorowaniem dialogu w tej sprawie przez GDDKiA spowoduje, że w okresie wakacyjnym przejazd na trasie S3 będzie odbywał się po placu budowy, który nie jest przystosowany do tak dużego natężenia ruchu i na którym w wielu miejscach obowiązuje ograniczenie prędkości do 40 km/h – czytamy w Liście otwartym skierowanym do premiera Donalda Tuska.
Konsorcjum: jest specustawa, sądów nie trzeba
Lider Konsorcjum apeluje do szefa Rady Ministrów o bezzwłoczne decyzje zmierzające do uregulowania roszczeń.
– Zarówno łączący nas kontrakt, jak i obowiązujące przepisy, w szczególności art. 48 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, tzw. specustwa, zawierają szereg instytucji pozwalających na uwzględnienie naszych wniosków i podwyższenie wynagrodzenia Konsorcjum, bez potrzeby angażowania sądów oraz generowania dla budżetu państwa dodatkowych kosztów związanych z prowadzeniem procesów sądowych – wyjaśnia Katarzyna Łazarz-Brzezińska, wiceprezes zarządu PRD Nowogard.
Trasa S3 na odcinku Dargobądz-Troszyn jest gotowa w 95 proc.
– Apelujemy do Pana Premiera o pomoc. U progu sezonu wakacyjnego 2025 roku stoimy przed wyborem: ukończyć wspólnie inwestycję i zapewnić mieszkańcom, turystom i przedsiębiorcom dostęp do ważnego odcinka drogi S3, albo zamienić kilometry asfaltu w tragiczny symbol nieskuteczności priorytetowych programów rządowych. Nie pozwólmy, aby finał budowy drogi S3 okazał się historią bez happy endu, zwieńczoną upadłością kolejnych polskich firm drogowych. Zróbmy wszystko, aby ta strategiczna inwestycja zapisała się w historii jako wielki sukces naszego pokolenia – podsumowano w Liście.