Trzebinia: Budowa centrum przesiadkowego na półmetku
Zaawansowane prace i nowoczesna infrastruktura
Budowa postępuje zgodnie z harmonogramem. Powstaje pięć nowoczesnych peronów autobusowych, przestronna poczekalnia, punkt informacji turystycznej oraz nowoczesne toalety. Obok głównego pawilonu powstaje również przeszklony pawilon handlowy z wyznaczonymi lokalami pod działalność usługową. Oba obiekty połączy wspólna wiata, która zapewni ochronę przed warunkami atmosferycznymi.
To, co dla nas najważniejsze, to będzie to miejsce, w którym podróżujący będą mogli bezpiecznie spędzić czas w oczekiwaniu na kolejne połączenia autobusowe, czyli w poczekalni. Punkt informacji turystycznej, nowoczesne sanitariaty, ale również - co bardzo istotne - pawilony handlowe o jednolitej estetyce, spełniające wszystkie przepisy prawa- mówi burmistrz Trzebini, Jarosław Okoczuk.
Estetyczne zmiany i współpraca z właścicielami sąsiednich budynków
Część istniejącej zabudowy została już przejęta przez gminę i rozebrana, by zrobić miejsce dla nowej infrastruktury. Nie udało się to w przypadku dwóch budynków, w których działa obecnie sklep oraz punkt gastronomiczny. Gmina jednak przeprowadziła rozmowy z właścicielami, aby zadbać o spójność wizualną otoczenia nowego centrum.
Budynek, o który pytał pan redaktor, nie jest naszą własnością. Ale mam zapewnienie, że zostanie on dostosowany do nowych pawilonów pod względem koloru i architektury. To będzie realizowane jeszcze w tym roku - wyjaśnia Okoczuk.
Parkingi - obecne i przyszłe
W ramach inwestycji powstaje ponad 80 miejsc postojowych, w tym również miejsca dedykowane obsłudze pawilonów handlowych. Parking zlokalizowany będzie po północnej stronie drogi krajowej nr 79. Co więcej, w planach gminy znajduje się budowa tzw. smart parkingu na 144 pojazdy, którego przetarg ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku. Dodatkowo gmina planuje zagospodarowanie terenu po drugiej stronie torów pod parking na nawet kilka tysięcy samochodów.
Już mamy wykonaną dokumentację, czyli program funkcjonalno-użytkowy. W trzecim, na przełomie trzeciego i czwartego kwartału tego roku będziemy ogłaszać przetarg na kolejny parking, który w swoim założeniu pomieści aż 144 pojazdy. Z nowymi i istniejącymi miejscami mówimy o liczbie niespełna 400 miejsc parkingowych - zapowiada burmistrz Okoczuk.
Ważnym elementem projektu będzie również instalacja stacji ładowania pojazdów elektrycznych - z myślą o użytkownikach coraz popularniejszych aut zeroemisyjnych.
Integracja z koleją i komunikacją gminną
Centrum przesiadkowe powstaje tuż przy zmodernizowanej stacji kolejowej w Trzebini, która w ostatnich latach przeszła całkowitą metamorfozę. Nowe perony, windy, przejścia podziemne i parkingi zachęciły mieszkańców do powrotu do kolei. Dzięki temu Trzebinia ponownie stała się jednym z kluczowych punktów na komunikacyjnej mapie Małopolski.
Chcemy zapewnić możliwość przesiadki z każdego sołectwa na autobus, a dalej - na pociąg lub autobus regionalny. Autobusy będą kursować trzy razy na godzinę z każdego sołectwa do centrum przesiadkowego - tłumaczy burmistrz.
Docelowo, dzięki integracji transportowej, mieszkańcy będą mogli korzystać z jednego biletu w ramach zintegrowanej karty komunikacyjnej. Pozwoli to na płynne przemieszczanie się po gminie Trzebinia, ale także w ramach połączeń z Chrzanowem, Libiążem i Krakowem - również z wykorzystaniem Kolei Małopolskich i komunikacji miejskiej w stolicy województwa.
Krok milowy w rozwoju Trzebini
Budowa centrum przesiadkowego to nie tylko inwestycja w infrastrukturę - to zmiana podejścia do transportu publicznego w całym regionie. Przeprowadzony audyt połączeń pokazał, że Trzebinia powinna pełnić funkcję powiatowego punktu przesiadkowego. Budowa nowoczesnego węzła komunikacyjnego idealnie wpisuje się w tę strategię.
Zakończenie inwestycji planowane jest na połowę listopada, a już teraz wiadomo, że centrum przesiadkowe będzie jednym z najważniejszych projektów zrealizowanych w gminie w ostatnich latach.