Twórcy Clair Obscur o grze: „Niektórzy wciąż nas za to nienawidzą”

Twórcy Clair Obscur: Expedition 33 nie boją się podejmować ryzyka w opowiadaniu historii. Zdaniem szefa studia większość gier podchodzi do fabuły zbyt bezpiecznie.

Źrodło fot. Sandfall InteractiveŹrodło fot. Sandfall Interactive
Redakcja GRYOnline.pl

Spis treści:

  • Granie bezpiecznie jest nudne
  • Potężne buildy to „najlepsza nagroda”

Clair Obscur: Expedition 33 zachwyciło graczy wieloma elementami, a jednym z nich jest opowiadana historia. Sandfall Interactive nie boi się wykonywać ryzykownych ruchów i dość szybko zaskoczyło nas jedną z najbardziej szokujących niespodzianek. Serwis PCGamesN miał okazję porozmawiać na jej temat z twórcami gry.

Uwaga! Spoilery!

Jeżeli jeszcze nie graliście w Clair Obscur: Expedition 33, zalecam nie czytać dalszej części tekstu. Opisuje on wydarzenia z gry, a jest to tytuł, do którego zdecydowanie warto zasiąść z absolutną niewiedzą.

Granie bezpiecznie jest nudne

Francuska produkcja od samego początku opowiada historię z perspektywy Gustave’a. To postać, którą bardzo łatwo polubić i która idealnie pasuje do roli głównego bohatera. Jednakże Gustave pozostaje nim stosunkowo krótko, ponieważ jego śmierć przychodzi już na końcu pierwszego aktu. Co więcej, jest ona bardzo nagła, szokująca i zupełnie niespodziewana.

Nie wszyscy scenarzyści są na tyle odważni, by zabić jednego z głównych bohaterów. Redakcja PCGamesN zapytała się więc prezesa Sandfall Interactive, Guillaume’a Broche, oraz producenta gry, Francoisa Meurisse’a, czy zabicie Gustave’a było ryzykowne i czy uważają, że się opłaciło.

Oczywiście, że istnieje ryzyko, gdy robi się coś takiego, ale jeśli my nie podejmiemy ryzyka, jako mały zespół, to kto to zrobi? Od samego początku nasza filozofia opiera się na tym, żeby nie grać bezpiecznie – po pierwsze dlatego, że to nie jest to, co chcemy robić, a po drugie dlatego, że to po prostu nudne. Jeśli chcesz zrobić wrażenie w jakiejkolwiek branży artystycznej, musisz podejmować ryzyko, bo jeśli grasz bezpiecznie, stajesz się tylko „jednym z wielu”.

Broche zwrócił uwagę, że gry wideo mają tendencję do zbyt dużego bezpieczeństwa w kwestii opowiadanej historii. Zespół wykorzystał to więc, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Ponadto zadbano o to, żeby śmierć Gustave’a była nie tylko szokująca, ale też wypadała bardzo naturalnie.

Śmierć Gustave’a jest bardzo naturalna, kiedy pomyślisz o grze; chodzi o to, żebyś poczuł to uczucie straty – że utraciłeś coś naprawdę ważnego, kogoś, kto w zasadzie kierował całą Ekspedycją, a także tobą jako graczem. Kiedy to tracisz, czujesz się zdezorientowany i zagubiony, odczuwasz żal i to jest niezwykle istotne, bo właśnie dzięki temu możesz naprawdę połączyć się emocjonalnie z resztą postaci.

Istotne było także wybranie odpowiedniego momentu. Twórcy musieli dać graczom dość czasu nie tylko na zżycie się z Gustavem, ale również na poznanie Verso, który go później zastąpił. Przyznają, że znalezienie balansu było trudne, ale ostatecznie są bardzo zadowoleni z efektu i odbioru graczy.

Cieszymy się, że to dobrze zadziałało dla graczy – choć są tacy, którzy wciąż nas za to nienawidzą! Czasami to taka dobra nienawiść.

Potężne buildy to „najlepsza nagroda”

W innej rozmowie – tym razem z serwisem Polygon – Meurisse wypowiedział się na temat zadawania ogromnych obrażeń. Expedition 33 daje graczom pole do popisu w kwestii budowania postaci, co pozwala tworzyć naprawdę potężne kombinacje.

Meurisse przyznał, że już na etapie produkcji licznik obrażeń „w pewnym momencie się zepsuł”. Wtedy twórcy zrozumieli, że muszą go ulepszyć, żeby mógł obsłużyć wartości, do jakich dotrą gracze.

Lekcja, jaką z tego wyciągnęliśmy, była taka, że kiedy bierzemy najbardziej szalony build, jaki ktoś stworzył w zespole, trzeba to pomnożyć co najmniej razy sto, żeby mieć pewność, że w momencie premiery żaden z graczy nie będzie miał z tym problemu.

I rzeczywiście, nie trzeba było długo czekać, aby gracze rozgryźli grę i wykręcili naprawdę szalone liczby rzędu kilku miliardów. Co ciekawe, rekord osiągnięty przez deweloperów został pobity w zaledwie tydzień po premierze. Główny programista, Tom Guillermin, przekazał, że jest to „część wizji gry”.

Gracze, którzy przechytrzają nas swoimi buildami. [...] Ludzie, którzy angażują się i w pewnym sensie przejmują grę na własność to dla nas, jako twórców, najlepsza możliwa nagroda.

Clair Obscur: Expedition 33 dostępne jest na PC oraz konsolach PS5 i XSX/S. Niedawno gra osiągnęła imponujący kamień milowy w postaci 5 milionów sprzedanych egzemplarzy, a gracze mogą spodziewać się w przyszłości dodatkowej zawartości.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Dąbrowa Górnicza: Pijany kierowca oferował policjantom łapówkę
Dąbrowa Górnicza: Pijany kierowca oferował policjantom łapówkę
Chorzów: Centralny Klub Pacjenta na Stadionie Śląskim
Chorzów: Centralny Klub Pacjenta na Stadionie Śląskim
Warszawa: Wypadek na skrzyżowaniu. Dwie osoby ranne
Warszawa: Wypadek na skrzyżowaniu. Dwie osoby ranne
Warszawa: Zderzenie czterech pojazdów na Wisłostradzie
Warszawa: Zderzenie czterech pojazdów na Wisłostradzie
Działdowo: 28-latek miał dosyć życia w ukryciu. Przyszedł na komendę i poinformował, że jest poszukiwany
Działdowo: 28-latek miał dosyć życia w ukryciu. Przyszedł na komendę i poinformował, że jest poszukiwany
Legnica: Koncert chóru Wuppertaler Kurrende
Legnica: Koncert chóru Wuppertaler Kurrende
Kielce: Malarstwo w ultrafiolecie w Ośrodku Kultury Ziemowit. Wystawa Daimon Anny Drej zachwyciła
Kielce: Malarstwo w ultrafiolecie w Ośrodku Kultury Ziemowit. Wystawa Daimon Anny Drej zachwyciła
Kalisz: Co robić w weekend? Sprawdźcie co się będzie działo
Kalisz: Co robić w weekend? Sprawdźcie co się będzie działo
Dolnośląskie: Ważny łącznik między A4 a S5 przejdzie remont
Dolnośląskie: Ważny łącznik między A4 a S5 przejdzie remont
Bełchatów: Posadzili dwa tysiące drzewek miododajnych w Nadleśnictwie Bełchatów - w Szkółce Leśnej Borowiny
Bełchatów: Posadzili dwa tysiące drzewek miododajnych w Nadleśnictwie Bełchatów - w Szkółce Leśnej Borowiny
Oborniki Śląskie: 80-lecie nadania praw miejskich
Oborniki Śląskie: 80-lecie nadania praw miejskich
Warszawa: Kolizja na Targówku. Sprawca oddalił się z miejsca zdarzenia
Warszawa: Kolizja na Targówku. Sprawca oddalił się z miejsca zdarzenia