W czwartek, 10 lipca otwarcie odnowionych peronów na stacji Stargard
Po dłuższym okresie remontu, nowe perony mają poprawić funkcjonalność stargardzkiego węzła komunikacyjnego. Peron trzeci jest już w używaniu od jakiegoś czasu, co było wstępną fazą modernizacji stacji kolejowej. Mimo że od 10 lipca wszelki ruch kolejowy będzie się odbywał na wszystkich trzech peronach, na peronach pierwszym i drugim nie będą jeszcze działały wyświetlacze informacyjne. Do czasu zakończenia procedury ich uruchamiania pasażerów będą informować komunikaty głosowe o przyjazdach i odjazdach pociągów.
Nowe przejście podziemne umożliwi dostęp do peronów z różnych stron, zwiększając tym samym komfort i dostępność przestrzeni kolejowej. Pasażerowie będą mieli możliwość wkroczenia na perony nie tylko od strony skrzyżowania ulic Szczecińskiej i Towarowej, ale i z nowych punktów, takich jak ulica Dworcowa czy Zintegrowane Centrum Przesiadkowe im. Sławomira Pajora.
Remont stargardzkiego dworca jest częścią szerszego projektu modernizacyjnego prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe, z firmą Trakcja na czele prac. W ramach inwestycji przebudowano cztery wiadukty, co znacząco wpłynęło na usprawnienie infrastruktury w całym mieście. Ostatnie prace, w tym podłączenie instalacji ciepłowniczej i gazowej oraz remont drogi, odbywają się pod wiaduktem przy ulicy Pierwszej Brygady i Konopnickiej. Ruch pojazdów i pieszych zostanie tam wznowiony na przełomie lipca i sierpnia.
Co z zabytkowymi wiatami?
Zabytkowe wiaty tylko w części zostaną na swoich miejscach. Informuje o tym Bartosz Pietrzykowski z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Na peronie nr 1 zostanie zachowana dotychczasowa wiata – poinformował nas Pietrzykowski. Zostanie ona wyremontowana. Wiata z peronu nr 2 została zdemontowana przez wykonawcę, a jej elementy zabezpieczone. Zostało to uzgodnione z Zachodniopomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Szczecinie.
Ze względów technicznych (inne parametry i geometria peronu, zabudowa szybu windowego) pozostawienie dotychczasowej wiaty było niemożliwe. Poszerzone w stosunku do dotychczasowego wyjścia na peron: z przebudowanego przejścia pod torami i spod wiaduktu na ulicy Wyszyńskiego, spowodowałyby konieczność posadowienia słupów starej wiaty w strefie, w której zgodnie z przepisami nie mogą znajdować się żadne przeszkody. Ponadto stara wiata była krótka i zbyt wąska (po modernizacji peron nr 2 będzie dłuższy i szerszy).
Po przeprowadzeniu klasyfikacji materiałów z rozbiórki, mającej na celu określenie ich stanu, wszczęta zostanie procedura przekazania darowizny na rzecz PKP S.A. - dodaje Pietrzykowski. Elementy wiaty będą mogły zostać wykorzystane przy planowanych pracach modernizacji budynku dworca w Stargardzie.