W Porcie Gdańsk przebudowane zostanie Nabrzeże Wiślane i powstanie także terminal produktów agro
Przebudowy Nabrzeża Wiślanego podjęła się Korporacja Budowlana Doraco, która zawarła umowę z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk na realizację tej inwestycji Porcie Wewnętrznym. Całkowity koszt inwestycji wynosi 351 milionów złotych brutto, a zakończenie prac planowane jest na drugi kwartał 2028 roku.
– Tego typu inwestycje są bardzo potrzebne, uzasadnione i jako rząd będziemy wspierać wszelkiego rodzaju inicjatywy, które będą zwiększać potencjał polskich portów morskich – powiedział obecny podczas spotkania Arkadiusz Marchewka, wiceminister Infrastruktury.
Przebudowa zwiększy możliwości przeładunkowe portu. Zmodernizowana zostanie m.in. infrastruktura elektroenergetyczna oraz kolejowo-drogowa. Pozwoli to m.in. na obsługę w Porcie Wewnętrznym nowoczesnych statków o nośności do 100 tys. ton i maksymalnym zanurzeniu 10,6 m.
– Budujemy odporność Portu Gdańsk poprzez inwestycje. To nasza odpowiedź na dynamiczne otoczenie gospodarcze, zmieniające się potrzeby partnerów i konieczność przystosowania się do wymogów nowoczesnej logistyki. Modernizacja Nabrzeża Wiślanego to przykład inwestycji, która nie tylko zwiększa efektywność przeładunkową i efektywność logistyczną operacji portowych, ale także przygotowuje naszą infrastrukturę pod zastosowanie zielonych technologii – podkreśla Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
W ramach inwestycji realizowane będą 3 zadania
- Rozbudowa Nabrzeża Wiślanego w Porcie Gdańsk;
- Przebudowa układu drogowo-kolejowego dla obiektów do magazynowania i konfekcjonowania cukru przy Nabrzeżu Wiślanym ul. Chodackiego w Porcie Gdańskim;
- Przebudowa układu komunikacyjnego wraz z budową placu manewrowo-postojowego w rejonie skrzyżowania ulic: Chodackiego, Handlowej i Starowiślnej.
Realizacja pierwszego zadania rozpocznie się już w lipcu tego roku. Będzie ono polegało na kompleksowej rozbudowie konstrukcji Nabrzeża Wiślanego o długości około 920 m w celu zwiększenia możliwości obsługi statków o wyższym tonażu. Po modernizacji na nabrzeżu będą mogły być obsługiwane dalekomorskie jednostki pływające o nośności 35 tys. i 100 tys. ton. Projekt zakłada też pogłębienie dna przy nabrzeżu do głębokości technicznej 12,0 m.
Kolejnym zadaniem Doraco będzie przebudowa układu drogowo-kolejowego do obsługi transportu cukru przy Nabrzeżu Wiślanym, przy ul. Chodackiego. Realizacja uniwersalnego terminalu portowego umożliwi rozładunek m.in. specjalistycznych kontenerów z cukrem przywożonych na platformach kolejowych, magazynowanie i przeładunek cukru oraz pakowanie go na terenie bazy, a następnie załadunek statków konwencjonalnych oraz jednostek specjalistycznych typu BIBO.
Trzeci etap prac projektowych dotyczy przebudowy układu komunikacyjnego wraz z budową placu manewrowo-postojowego w rejonie skrzyżowania ulic Chodackiego, Handlowego i Starowiślnej. Powstanie również wartownia portowa, przebudowana zostanie sieć gazowa oraz organizację ruchu dla całego układu drogowo-kolejowego.
Pierwszy etap Gdańskiego Agro Terminalu
Port Gdański Eksploatacja SA z Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podpisał 7 lipca 2025 r. umowę z Premium Quality Care na budowę dużego magazynu płaskiego na Nabrzeżu Szczecińskim w ramach pierwszego etapu budowy Gdańskiego Agro Terminalu (GAT).
Docelowo ma być to nowoczesny, zdolny do przeładunku około 3 mln ton rocznie terminal zbożowy. Projekt zakłada:
- budowę jednego dużego magazynu płaskiego na Nabrzeżu Szczecińskim o powierzchni 7 tys. m2 i pojemności 30 tys. ton (realizacja: 2025–2026),
- budowę kompleksu stalowych silosów płaskodennych o łącznej pojemności 100 tys. ton na Nabrzeżu Wiślanym (realizacja: 2026–2028),
- budowę nowoczesnej instalacji do załadunku i rozładunku statków o wydajności 1000 ton/h
- zintegrowanie całości z infrastrukturą kolejową, drogową i przeładunkową portu.
– Jestem przekonany, że zarówno remont nabrzeża, jak i przygotowanie całej infrastruktury drogowej i kolejowej oraz budowa magazynów i następnie silosów w kolejnych etapach, pozwoli na jeszcze większe możliwości przeładunkowe portu w Gdańsku i będzie on kluczowy z punktu widzenia przeładunków w tej części wybrzeża – powiedział obecny podczas spotkania Arkadiusz Marchewka, Wiceminister Infrastruktury.
Docelowo terminal będzie dysponował łącznie 160 tys. ton powierzchni magazynowej i zdolnością przeładunkową do 3 mln ton rocznie. To ponad czterokrotnie więcej niż jego obecna przepustowość – dziś wynosząca 35 tys. ton pojemności magazynów i 0,7 mln ton realizowanych przeładunków zbóż rocznie.
– To inwestycja, która nie tylko zwiększy nasze możliwości przeładunkowe, ale przede wszystkim zapewni realną odporność operacyjną Portu Gdańsk na wahania popytu i podaży w sektorze rolno-spożywczym – podkreśla Andrzej Kuźmicz, prezes PGE. – Co równie istotne, GAT to projekt w 100 proc. finansowany ze środków krajowych, ukierunkowany na długofalowe bezpieczeństwo infrastrukturalne Polski i efektywną obsługę eksportu, niezależnie od jego struktury czy skali w danym roku.
Magazyn płaski, który powstanie na Nabrzeżu Szczecińskim, czyli pierwszy etap Gdańskiego Agro Terminalu, będzie wyposażony w zautomatyzowane systemy załadunku i rozładunku, w tym technologiczne pomosty, urządzenia transportu ciągłego oraz instalacje ograniczające emisję pyłów.
Całkowity koszt budowy GAT to 240 mln zł brutto, z czego największą część stanowią nakłady na technologię (38 proc.) i prace budowlane (33 proc.). Projekt będzie realizowany ze środków własnych PGE, po zatwierdzeniu przez Radę Nadzorczą i WZA Portu Gdańsk i zabezpieczeniu finansowania na poziomie co najmniej 200 mln zł.
Obecnie trwa procedura wyboru wykonawcy Studium Wykonalności dla II etapu projektu, którego szacowany koszt wynosi 350 tys. zł netto.
– Gdański Agro Terminal poprawi konkurencyjność Portu Gdańsk, zwiększając możliwości operacyjne, elastyczność logistyki i efektywność załadunku. Wpisuje się on w długofalową strategię wzmacniania pozycji Polski jako lidera w zakresie eksportu zbóż – podsumowuje Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk. – Projekt powstaje w strategicznym momencie. W 2025 rozpoczynamy kompleksową przebudowę Nabrzeża Wiślanego, której zakończenie planowane jest na rok 2028, co stwarza wyjątkową okazję do integracji nowej infrastruktury z modernizowaną częścią Portu Gdańsk.
Pierwotnie terminal agro miał powstać na działce w porcie zewnętrznym w sąsiedztwie Pirsu Rudowego i Baltic Hub. Trwa przetarg na wyłonienie inwestora dla tego terenu. Do 1 lipca, kiedy minął termin nadsyłania ofert, zgłosiła się jedna firma. Czy oferta zostanie przyjęta okaże się prawdopodobnie do końca miesiąca.
Plan budowy terminal agro w Porcie Wewnętrznym wskazuje, że w Porcie Zewnętrznym na będzie prowadzona działalność o charakterze uniwersalnym.