W wieku 92 lat odszedł Henryk Ciosiński, twórca kultowego tramwaju
Zmarł Henryk Ciosiński. Miał 92 lata
- Z głębokim żalem zawiadamiamy, że dnia 20 września 2025 r., w ciszy i spokoju, otoczony miłością najbliższych, odszedł od nas Henryk Ciosiński, wieloletni pracownik firmy KONSTAL, główny konstruktor dobrze znanego i kultowego tramwaju 105N, a także wybitny konserwator dawnej broni współpracujacy z muzeami w Będzinie, Pszczynie, Gliwicach i Bytomiu - poinformowała rodzina pana Henryka w mediach społecznościowych.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w piątek, 26 września, o godzinie 13.00 w kościele św. Jadwigi w Chorzowie przy ul. Wolności 51.
Tramwaje Konstal jego projektu nadal jeżdżą po Wrocławiu
Konstal 105N, dzieło zespołu pod kierunkiem Ciosińskiego, stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych tramwajów w Polsce. Produkowane w Chorzowie pojazdy trafiły do niemal wszystkich dużych miast, w tym do Wrocławia, Warszawy, Poznania i Gdańska.
W marcu 1975 roku pierwsze "stopiątki" pojawiły się na torach we Wrocławiu.
- W tamtych czasach były to pojazdy znacznie wygodniejsze dla pasażerów. Posiadały wszystkie drzwi sterowane automatycznie z pulpitu motorniczego, co stanowiło istotne udogodnienie w porównaniu do starszych modeli kursujących po Wrocławiu. [...] Pojazdy miały wygodniejsze siedzenia, sprawniejsze ogrzewanie i były bardziej niezawodne - awarie drzwi praktycznie się nie zdarzały. Wprowadzono także przesuwne okna, a motorniczy mógł przez całą zmianę prowadzić tramwaj na siedząco, co wcześniej nie było standardem. Na ówczesne czasy stanowiło to ogromny postęp pod względem komfortu podróży. Dziś może nie dostrzegamy tej różnicy, ale w latach 70. można było to porównać do dzisiejszych czasów i wprowadzenia do Wrocławia nowoczesnych modeli, takich jak Moderus Gamma czy PESA - mówił nam Radosław Janczak ze stowarzyszenia Sekcja Transport Zbiorowy podczas obchodów 50-lecia Konstali w stolicy Dolnego Śląska.
Łącznie wyprodukowano około tysiąca wagonów tego modelu i jego kolejnych wersji. Jeszcze w latach 90. "stopiątki" dominowały na polskich torach, a wiele z nich zmodernizowano, by mogły służyć pasażerom przez kolejne dekady.
- To właśnie dzięki Jego wizji i pracy powstał w 1973 roku prototyp tramwaju 105N - pojazdu, który stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli polskich miast i do dziś pozostaje częścią historii naszej codzienności - podało miasto Chorzów, gdzie mieściły się zakłady, w których powstawały Konstale.
Do dziś oryginalne wagony Konstala 105N można spotkać m.in. we Wrocławiu - w MPK Wrocław zachował się pojazd o numerze 2558, a inne egzemplarze chronią pasjonaci komunikacji miejskiej.