Warszawa: Kładka nad Portem Czerniakowskim już prawie gotowa. Trwają odbiory techniczne
Budowa nowoczesnej kładki pieszo‑rowerowej łączącej oba brzegi Portu Czerniakowskiego ruszyła pod koniec 2023 roku, po ośmiu miesiącach pracy konstrukcja została spięta a obecnie projekt wchodzi w fazę końcową odbiorów technicznych.
Termin otwarcia i udostępnienia
Zarząd Zieleni m.st. Warszawy potwierdził, że inwestycja miała być ukończona w sierpniu 2025 roku. Obecnie toczy się procedura uzyskania pozwolenia na użytkowanie przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego, stąd oficjalne otwarcie przewidziane jest na przełom sierpnia i września 2025 roku.
Parametry techniczne i funkcje kładki
- Długość: około 150 m całkowicie (w tym 60 m nad wodą); szerokość: około 8 metrów.
- Konstrukcja: stalowa, z żelbetową płytą zespalającą, oparta na wielkośrednicowych palach wierconych. Elementy konstrukcji, w tym segmenty o długości 23,2 m i wadze 30 ton, zostały zamontowane z pomocą dźwigu o nośności 500 ton.
Znaczenie inwestycji
Kładka będzie elementem ciągłej trasy rowerowej: połączy Most Łazienkowski ze ścieżkami przy ulicach Solec, Czerniakowskiej i Łazienkowskiej. Dzięki temu piesi, rowerzyści i osoby z niepełnosprawnością ruchową zyskają sprawne, bezpieczne połączenie z nadwiślańskimi terenami rekreacyjnymi, Kortami tenisowymi, Przystanią Warszawa i Sauną Wisła.
Budowa kładki to również element szerokiego projektu rewitalizacyjnego: powstaną nowe drogi dojazdowe do portowej części zachodniego nabrzeża, wyremontowane zostaną schody na skarpie wschodniej, a modernizacji poddane zostaną pomosty wodne dla żeglarzy i wioślarzy.
Historia miejsca
W tym samym miejscu funkcjonowała drewniana kładka wybudowana w 1980 roku przez żołnierzy saperów jako obiekt tymczasowy. Mimo planowanej krótkiej żywotności służyła mieszkańcom przez blisko 28 lat i została wyburzona w 2008 roku ze względów bezpieczeństwa. Nowa konstrukcja to nie tylko odtworzenie połączenia, ale zdecydowane podniesienie standardu użytkowania.