Warszawa kupi 85 nowych autobusów. Taki będą miały napęd
Ogłoszony przetarg podzielony jest na cztery zadania. Pierwsze dotyczy zakupu 25 sztuk "solówek" 12-metrowych, drugie 50 sztuk 18-metrowych "przegubowców", trzecie 5 autonomicznych autobusów o długości 12 metrów i czwarte 10 sztuk 10-metrowych autobusów.
MZA otworzyło oferty dotyczące trzech zadań, pozostaje przetarg na 5 autonomicznych autobusów o długości 12 metrów.
W zadaniu pierwszym najniższą ofertę złożył Solaris (89,1 mln zł.), niewiele więcej zaproponował za zakup autobusów Irizar (89,5 mln zł.). Najwyższą ofertę złożył przedstawiciel Mercedesa - Daimler Buses (106,2 mln zł.). Miejski przewoźnik zarezerwował na to zadanie 99,1 mln zł. brutto.
W największym zamówieniu, na 50 przegubowców, oferty były bardzo zbliżone do siebie. Solaris wycenił swoją propozycję na 227,5 mln zł., Irizar na 239,8 mln zł. a Daimler na 240,4 mln zł. MZA zarezerwowało w budżecie kwotę 238,6 mln zł.
Z kolei w najmniejszym zamówieniu na 10-metrowe autobusy kolejność się zmieniła. Najmniej zaproponował Irizar (30,2 mln zł.), Daimler (35,1 mln zł.) i Solaris (37,5 mln zł.). W budżecie MZA zarezerwowano kwotę 34,1 mln zł.
Wszystkie autobusy mają być niskopodłogowe, elektryczne, ładowane wtyczkowo. "Kiedyś zamawialiśmy autobusy ładowane przez pantograf, ale teraz, ponieważ zwiększyły się pojemności baterii, przy zachowaniu małych rozmiarów, nie jest to konieczne" - wyjaśnił Stawicki. Dodał, że obecne baterie pozwalają na przejazd na jednym ładowaniu około 350 km, co całkowicie wystarcza na jeden dzień kursowania na trasie.
Wybrana w przetargu firma będzie miała, w zależności od zadania, 17-20 miesięcy na dostarczenie do Warszawy nowych autobusów elektrycznych.
Jest też opcja podwojenia bez konieczności rozpisywania kolejnego przetargu, czyli mówimy tu o 180 nowych, elektrycznych autobusach - podkreśla MZA.
Na początku przyszłego roku do Warszawy przyjedzie 50 nowych, przegubowych Solarisów, na dostawę których MZA podpisało umowę na początku lutego br. Nie wiadomo jeszcze jakiej marki będą 12-metrowe autobusy będące osobnym zadaniem tego samego przetargu. W grze są Yutong i Solaris.
Miejskie Zakłady Autobusowe posiadają już niemal dwieście autobusów elektrycznych. W ostatnich tygodniach zeroemisyjna flota została zwiększona o trzydzieści pojazdów dwunastometrowych – Solarisów i Yutongów. Wozi już warszawiaków także pierwszy z 12 elektrycznych "przegubowców" zamówionych dla miejskiego przewoźnika przez magistrat.