Warszawa: Pasażerowie czekają na tę inwestycję od lat. Pociągiem pod terminal lotniska w Modlinie. Poznaliśmy dokładny termin
Kolejowy krok w stronę połączenia z lotniskiem w Modlinie
Trasa ze stacji Modlin do lotniska będzie linią dwutorową o długości ok. 5,5 km. Rozbudowa obejmie istniejącą stację kolejową Modlin o kolejny tor i peron o długości 200 m. Powstanie też naziemna stacja kolejowa przy lotnisku w okolicach istniejącego ronda i stacja towarowa. Prace będą dotyczyć też dróg. Przewidziano budowę 3 wiaduktów - w ciągu drogi krajowej nr 62 nad nową linią kolejową, w ciągu drogi powiatowej nr 2413W i w ciągu drogi do obsługi lotniska.
- To bardzo dobra wiadomość, ponieważ nowa linia zintegruje transport lotniczy z kolejowym. Pasażerowie zyskają wygodny dojazd i bezpośrednie połączenie m.in. z Lotniskiem Chopina. Ta inwestycja zdecydowanie będzie sprzyjać rozwojowi portu Warszawa-Modlin, który planuje zwiększenie przepustowości i uruchomienie nowych tras - zaznacza marszałek Adam Struzik.
Decyzja lokalizacyjna dla budowy linii kolejowej z Modlina do portu lotniczego wraz z budową stacji kolejowej jest kamieniem milowym, umożliwiającym przejście do realizacji tej ważnej inwestycji.
- Wydałem strategiczną decyzję przyspieszającą rozwój lotniska w Modlinie. Lotniska, którego rozwój był przez wiele lat bezpodstawnie tłumiony. Dziś zmieniamy to dzięki współpracy rządu z samorządem z korzyścią dla mieszkańców województwa. Tą decyzją z poziomu rządowego wzmacniamy rozwój gospodarczy regionu. Z efektów przedsięwzięcia skorzystają przedsiębiorcy, mieszkańcy oraz turyści odwiedzający centralną Polskę - podkreśla Mariusz Frankowski, wojewoda mazowiecki.
Stacja naziemna, peron wyspowy
Jak pisaliśmy na początku zeszłego roku, w ramach inwestycji planowana jest budowa naziemnej stacji kolejowej. Wiemy z zawartego w postępowaniu przetargowym Opisu Przedmiotu Zamówienia, że przewiduje się w Modlinie naziemną stację z peronem wyspowym dwukrawędziowym, a nie jak wcześniej spekulowano podziemną stację pod terminalem. Będzie to też stacja czołowa. Konieczna będzie również rozbudowa istniejącej stacji kolejowej Modlin o kolejny tor i peron o długości 200 metrów. To stacja z której dzisiaj pasażerowie dojeżdżają z lotniska autobusami.
W ramach prac przewidziano też budowę wiaduktu drogowego w ciągu drogi krajowej nr 62 nad nową linią kolejową, budowę wiaduktu drogowego w ciągu drogi powiatowej nr 2413W i wiaduktu drogowego w ciągu drogi do obsługi lotniska. Przypomnijmy, że konsorcjum Infra - Centrum Doradztwa Sp. z o.o. i YLE Inżynierowie wygrało przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej. Do ich zadań będzie również należało pozyskanie decyzji administracyjnych, w tym pozwolenia na budowę, a uzyskanie pozwolenia na budowę nowego połączenia zaplanowano do końca 2025 roku..
Pierwsze pociągi w 2029 r
Nowa linia zlikwiduje obecne utrudnienia w dojeździe na lotnisko - aby dostać się do terminalu pasażerowie z pociągu muszą przesiąść się do autobusu. Prace budowlane rozpoczną się w 2027 r. i mają zakończyć się w 2029 r. Inwestycja realizowana jest przez Polskie Linie Kolejowe S.A.
- To czysta synergia: dzięki współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego oraz Mazowieckim Urzędem Wojewódzkim zrealizujemy inwestycję, która znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu. Bezpośrednie połączenie kolejowe z lotniskiem w Modlinie to krok w stronę nowoczesnego i zintegrowanego transportu, na który liczą mieszkańcy i podróżni - zaznacza Maciej Kaczorek, członek zarządu - dyrektor ds. strategii i rozwoju w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Koszt budowy inwestycji szacowany jest na 256 mln zł. Samorząd województwa mazowieckiego w latach 2016-2026 zabezpiecza na etap przedprojektowy i opracowanie projektu 21 mln zł. Przewiduje się, że prace budowlane zostaną sfinansowane z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027.