Warszawa: Szkoły szykują się na edukację zdrowotną. Trzeba założyć komplet uczniów
Warszawskie szkoły są gotowe na wprowadzenie nowego przedmiotu – edukacji zdrowotnej – mimo że zgodnie z przepisami udział w zajęciach nie będzie obowiązkowy. Dyrektorzy planują prowadzenie lekcji tak, jakby mieli w nich uczestniczyć wszyscy uczniowie. Dopiero pod koniec września okaże się, ilu z nich rzeczywiście przystąpi do zajęć. Decyzję w tej sprawie podejmą rodzice lub pełnoletni uczniowie.
Warszawskie szkoły przygotowały się, jakby edukacja zdrowotna miała objąć wszystkich uczniów
Jak informuje środowa „Gazeta Wyborcza”, samorząd Warszawy zabezpieczył środki na zatrudnienie nauczycieli: ponad 160 etatów przewidziano w szkołach podstawowych i kolejne 90 w szkołach ponadpodstawowych. Nowy przedmiot mogą prowadzić nauczyciele wychowania do życia w rodzinie, biologii lub innych przedmiotów pokrewnych.
– Nie będziemy mieć na obecnym etapie szczegółowych danych – poinformowała Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta Warszawy odpowiedzialna między innymi za edukację.
Jak wyjaśnia „GW”, ze względu na późny termin opublikowania rozporządzenia (9 kwietnia), które zacznie obowiązywać 1 września, dyrektorzy szkół nie zdecydowali się na wcześniejsze zbieranie deklaracji od rodziców. Okazało się również, że rozporządzenie nie przewiduje tej formy kontaktu.
– Zgodnie z przepisami rodzice nie składają deklaracji udziału. Mogą jednak złożyć rezygnację. Dyrektorzy natomiast wstępnie planują udział w edukacji zdrowotnej wszystkich uczniów i tak przygotowują liczbę nauczycieli – wytłumaczyła Renata Kaznowska.
W każdym roku szkolnym szkoły będą organizować co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami oraz z pełnoletnimi uczniami.
Edukacja zdrowotna obejmie różne grupy wiekowe i szeroki zakres tematów
Zajęcia z edukacji zdrowotnej będą odbywać się w klasach IV–VIII szkół podstawowych oraz w klasach I–III liceów i techników, a także w szkołach branżowych I stopnia. W szkołach podstawowych lekcje będą prowadzone raz w tygodniu. W szkołach ponadpodstawowych będzie to jedna godzina tygodniowo – w klasach I i II, II i III lub I i III, w zależności od decyzji danej szkoły. Zajęcia mogą być organizowane w klasach lub grupach międzyklasowych.
Program przedmiotu obejmuje dziesięć działów tematycznych, m.in. zdrowie psychiczne, aktywność fizyczną, odżywianie, uzależnienia – w tym uzależnienie cyfrowe, a także zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa i relacji społecznych.
Wprowadzenie nowego przedmiotu spotkało się z krytyką ze strony episkopatu oraz środowisk konserwatywnych i prawicowych. Ich przedstawiciele obawiają się, że treści lekcji mogą prowadzić do „deprawacji uczniów”.