Warszawa: Zielone tory w centrum i powrót tramwajów na Marszałkowską
Zakres robót i najważniejsze zmiany
Modernizacja objęła wymianę szyn, odwodnienia i sieci trakcyjnej na odcinku Królewska–Świętokrzyska oraz przebudowę przystanków przy Świętokrzyskiej (wydłużenie peronów). W ramach projektu wprowadzono rozwiązania z „Nowego Centrum Warszawy”: szpalery drzew w pasie przy torowisku i docelowo dwa pasy ruchu w każdym kierunku zamiast trzech. Jak opisuje ratusz, wzrośnie liczba przejść dla pieszych i poprawi się dostępność przestrzeni w centrum.
Zielone tory i przejazd służb ratunkowych
Między Królewską a Świętokrzyską pojawiło się zielone torowisko z rozchodnikiem. Na odcinku bliżej ronda Dmowskiego torowisko pozostaje w zabudowie przejezdnej – na wniosek pogotowia ratunkowego utrzymano możliwość przejazdu karetek i innych pojazdów uprzywilejowanych po torach. Jak podaje branżowy serwis opisujący inwestycję, miasto przewidziało nasadzenie łącznie ok. 65 drzew wzdłuż torowiska na tym etapie zadania.
Ruch od 13 października
Przywrócenie ruchu tramwajowego 13 października oznacza zniesienie wstrzymania przejazdu przez newralgiczny odcinek Marszałkowskiej między placem Bankowym a rondem Dmowskiego. Warszawski organizator transportu zapowiada normalizację kursowania przez centrum – szczegółowe schematy tras i rozkładów są publikowane w komunikatach bieżących. „Tramwaje wracają na Marszałkowską zgodnie z planem – od 13 października 2025 r.” – przekazują Tramwaje Warszawskie.
Docelowa organizacja w śródmieściu
W ramach szerszego programu przebudowy Marszałkowskiej przewidziano m.in.:– po dwa pasy ruchu w każdą stronę oraz pasy zieleni z szpalerami drzew przy torowisku,– zawrotkę przy ul. Złotej i lewoskręt przy ul. Sienkiewicza dla dojazdu do okolic Złotej i Zgoda,– dobudowę brakującego odcinka drogi dla rowerów po wschodniej stronie ulicy między Świętokrzyską a Królewską.Jak podaje miasto, to kolejny etap „Nowego Centrum Warszawy”, a finałowe nasadzenia drzew realizuje Zarząd Dróg Miejskich po zakończeniu robót torowych.
Harmonogram i tło
Prace na odcinku Królewska–Widok ruszyły w czerwcu 2025 r. i wymagały okresowego wstrzymania ruchu tramwajów przez ścisłe centrum. Etap kończy się uruchomieniem przejazdu od 13 października. Wcześniej przebudowano fragment między placem Bankowym a Królewską (zakończenie w 2023 r.). Kolejne odcinki Marszałkowskiej – m.in. między Nowogrodzką a placem Konstytucji – są planowane do realizacji w następnych etapach.