Poznań: Wiemy, kto wybuduje nowy most Chrobrego. PIM wybrał wykonawcę, prace mają ruszyć już we wrześniu!
W postępowaniu przetargowym na przebudowę mostu Bolesława Chrobrego, ogłoszonym przez Poznańskie Inwestycje Miejskie, wpłynęło jedenaście ofert. Miasto informowało w maju, że rozpoczęto ich analizę.
- Dziesięć z jedenastu ofert mieści się w zakładanym przez Poznańskie Inwestycje Miejskie budżecie - informował Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Takie zainteresowanie cieszy w przypadku tak dużej inwestycji. Szczególnie, że są to firmy z dużym doświadczeniem, nierzadko międzynarodowym, które zajmowały się już tego typu przedsięwzięciami.
To nie będzie remont, to będzie budowa nowego mostu
Most Chrobrego nie będzie remontowany: z powodu złego stanu technicznego będzie rozebrany i wybudowany na nowo. Wiadomo już, że wśród analizowanych ofert potencjalnych wykonawców likwidacji starego i budowy nowego mostu, najkorzystniejszą okazała się propozycja spółki Primost Południe. Teraz, jak się dowiedzieliśmy, trwa procedura prowadząca do podpisania umowy z wyłonionym wykonawcą.
- Przekazanie placu budowy i rozpoczęcie prac planowane jest na wrzesień - informuje Maja Chłopocka, dyrektor ds. komunikacji i koordynacji inwestycji Poznańskich Inwestycji Miejskich. - W pierwszej kolejności wykonawca przystąpi do prac przygotowawczych, czyli zajmie się m.in. badaniami archeologicznymi, budową przewiązek umożliwiających przejazd przez torowisko tramwajowe, wprowadzeniem odpowiedniego oznakowania i zmianami w zakresie sterowania sygnalizacją świetlną na najbliższych skrzyżowaniach w rejonie mostu Chrobrego. Konieczne będzie też przeniesienie infrastruktury z mostu i wykonanie przewiertów pod rzeką, a także demontaż sieci trakcyjnej. Po pracach przygotowawczych wykonawca przystąpi do rozbiórki nitki północnej.
- Najpierw wyłączona z ruchu i rozebrana zostanie nitka północna mostu, która jest w gorszym stanie niż południowa - deklaruje miasto. - Do czasu wybudowania nowej ruch w obu kierunkach zostanie poprowadzony południową częścią. W drugim etapie sytuacja się odwróci. Ruch będzie odbywał się przebudowaną nitką północną i wykonawca zajmie się wtedy częścią południową. Równolegle będą prowadzone pozostałe prace zaplanowane w ramach tej inwestycji. Po przebudowie do dyspozycji kierowców w dalszym ciągu będą po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Zmienią się także dojazdy do mostu, gdyż inwestycja obejmuje również rozbudowę odcinków ul. Estkowskiego i Wyszyńskiego. Prace prowadzone będą także na skrzyżowaniach z ulicami Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. W zakres robót wchodzi również budowa zjazdów, chodników, dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych.
- Prace potrwają około trzy lata i zostaną podzielone na etapy, by wynikające z nich utrudnienia były możliwie najmniej dotkliwe - mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Kto wybuduje nowy most Chrobrego?
Prawdopodobny zwycięzca przetargu, spółka Primost Południe, mająca swoją siedzibę w Będzinie, powstała w 2019 roku, specjalizuje się w kompleksowych pracach nad zaawansowanymi obiektami inżynierskimi i mostowymi, od projektu po nadzór. Deklaruje 95 wykonanych już inwestycji.
W swoim portfolio ma m.in. budowę mostów nad rzeką Kamieniczką w Romanowie, nad Dunajem w ciągu DK9, nowego wiaduktu nad torami PKP w ciągu drogi wojewódzkiej nr 715 (Łódź), mostu na rzece Kamienicy w Nowym Sączu, czy wartego 34,5 mln zł 220-metrowego mostu w miejscowościach Dębno i Szlembark w ciągu drogi wojewódzkiej 969.