Wrocław: Lotnisko gotowe na nowe wyzwania. Obsłuży 10 mln pasażerów
Port Lotniczy Wrocław wznawia operacje lotnicze - nowe inwestycje i plany rozbudowy
Od czwartku wieczorem Port Lotniczy Wrocław wznowił obsługę lotów pasażerskich. Władze lotniska poinformowały, że najtrudniejsza faza prac budowlanych dobiegła końca, co umożliwia normalne funkcjonowanie portu. Lotnisko zapowiada dalszą rozbudowę terminala, która pozwoli w przyszłości obsługiwać nawet 10 mln pasażerów rocznie.
- Pierwszy samolot, który zostanie obsłużony przez wrocławskie lotnisko, przyleci z Amsterdamu o godz. 23. Pierwsi pasażerowie odlecą z Wrocławia do Bazylei w piątek o godz. 5.30 - poinformował Bartosz Wiśniewski, rzecznik prasowy PLL Wrocław.
Czy możemy urodzić się z lękiem? Lekarz zabrał głos
Rzecznik zaznaczył, że wznowienie połączeń lotniczych nie oznacza zakończenia wszystkich prac budowlanych.
- Przed nami jeszcze rok prac, więc będziemy pracować nad dokończeniem tej drogi kołowania i resztą drogi szybkiego zjazdu, a także remontem jednej z dróg kołowania - powiedział Wiśniewski.
Podkreślił jednocześnie, że te prace nie będą miały bezpośredniego wpływu na obsługę lotów i mają zostać zakończone w przyszłym roku.
Nowa infrastruktura i modernizacja terminala
W ramach inwestycji w części operacyjnej lotniska powstanie nowa płyta postojowa na 14 samolotów, droga szybkiego zjazdu, nowa droga kołowania o długości 2,5 km oraz płaszczyzna do odladzania. Istniejące drogi kołowania zostaną przebudowane, co zwiększy efektywność operacyjną lotniska.
Inwestycja rozpoczęła się w 2024 roku i obejmowała m.in. budowę bazy paliwowej z czterema naziemnymi zbiornikami na paliwo JET A-1 o łącznej pojemności 400 m³, dwa moduły przeładunkowe do tankowania cystern o dużej wydajności oraz moduł rozładunkowy wraz ze stacją odwadniania zbiorników.
Rozbudowano również system obsługi bagażu, który obecnie pozwala na przetwarzanie 3,6 tys. bagaży na godzinę, podczas gdy poprzedni system obsługiwał jedynie 1,2 tys. bagaży na godzinę. Całkowity koszt inwestycji wynosi 463,5 mln zł, z czego 175 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego w ramach instrumentu CEF2 na lata 2021-2027.
Plany rozbudowy terminala i zwiększenie przepustowości
Kolejnym etapem rozbudowy portu będzie powiększenie terminala pasażerskiego o 150 metrów - 75 metrów na wschód i 75 metrów na zachód.
- Nasze założenie jest takie, że terminal zostanie rozbudowany po 75 metrów, czyli łącznie 150 metrów - 75 metrów na wschód i 75 metrów na zachód - wyjaśnił Wiśniewski.
Dzięki temu lotnisko będzie mogło obsługiwać od 8 do 10 mln pasażerów rocznie w latach 2031-2032. W 2024 roku wrocławski port obsłużył 4,5 mln pasażerów, co pokazuje, jak duże znaczenie ma modernizacja infrastruktury dla zwiększenia przepustowości i komfortu podróżnych.
Port Lotniczy Wrocław jest własnością podzieloną między Miasto Wrocław (49,24%), samorząd województwa (31,02%) oraz Polskie Porty Lotnicze S.A. (19,74%), a jego kapitał zakładowy wynosi 206 mln 830 tys. zł.
Władze lotniska podkreślają, że rozbudowa i modernizacja terminala oraz inwestycje w drogi kołowania i systemy obsługi bagażu to kluczowe elementy rozwoju portu, które przyczynią się do zwiększenia komfortu pasażerów i umożliwią dalsze przyciąganie nowych połączeń lotniczych.
Źródło: PAP