Wrocław: Ostatni odcinek Wschodniej Obwodnicy już oficjalnie w budowie. Na trasie powstanie "półtunel"
W tym artykule:
Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska
Ciężki sprzęt wyjechał na ostatni odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Budowa rusza z kopyta
Budowa ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia to inwestycja, która kończy trwającą ponad dwie dekady historię. Od przygotowań, przez projektowanie i pozsykiwanie uzgodnień administracyjnych, ostatecznie na samej budowie kończąc.
- To długo wyczekiwany moment - myślę, że dla wszystkich wrocławian, ale również dla mieszkańców całego Dolnego Śląska. Wrocław już za nieco ponad dwa lata uzyska pełną przejezdność ringiem obwodnicowym. Od zachodu mamy autostradę A8, od południa - autostradę A4, a teraz dopełniamy całość wschodnią obwodnicą Wrocławia. To ostatni, niespełna trzykilometrowy odcinek, który zamknie prawie 30-kilometrowy pierścień wokół miasta - mówił marszałek Paweł Gancarz.
ZOBACZ WSZYSTKIE ZDJĘCIA - KLIKNIJ PONIŻEJ:
Finałowy fragment trasy, od ul. Grota-Roweckiego do al. Karkonoszkiej, przez m. Wysoka (gm. Kobierzyce) ma długość około 3,7 kilometra i stanowi największą obecnie inwestycję województwa dolnośląskiego, o wartości 264 milionów złotych. A mieszkańcy czekają na nią od lat, bo wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony już w 2012 roku. Same prace projektowe rozpoczęły się jeszcze wcześniej.
Od końca lata do tej pory trwały głównie prace przygotowawcze.
- Musieliśmy zgodnie z decyzją środowiskową poczekać do 16 października na usunięcie drzew i zdjęcie wpisu. Teraz ten etap dobiega końca, a w najbliższym czasie ruszą tzw. roboty sieciowe, czyli przebudowa gazociągu, kanalizacji deszczowej i sieci wodociągowej - mówi "Gazecie Wrocławskiej" Michał Dąbrowski, kierownik budowy z firmy Skanska.
W ramach realizacji powstaną cztery ronda, które umożliwią bezkolizyjne połączenie z drogami powiatowymi. W ciągu trasy zaplanowano również:
- most nad rzeką Ślęzą,
- wiadukt nad linią kolejową nr 285,
- oraz półtunel, który ma ograniczyć hałas w rejonie miejscowości Wysoka.
Inwestycja obejmuje także elementy infrastruktury przyjaznej środowisku i mieszkańcom:
- ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż całego odcinka,
- ponad 500 nowych drzew, 2,5 tysiąca krzewów i 400 metrów łąki kwietnej,
- dwie kładki - pieszą oraz pieszo-rowerową, z czego ta druga powstanie w pobliżu zespołu szkolno-przedszkolnego przy ul. Chabrowej w Wysokiej, co zapewni bezpieczne dojście dla dzieci.
Takiego rozwiązania jeszcze tu nie było. Powstanie półtunel, dzięki któremu będzie ciszej
Jednym z najciekawszych elementów inwestycji będzie półtunel w miejscowości Wysoka. Przypomnijmy, że droga będzie przebiegała między dwoma osiedlami.
- Jezdnia w tym miejscu będzie zagłębiona o około 4 metry, a nad nią znajdzie się szklane, otwarte zadaszenie po obu stronach. Dzięki temu rozwiązaniu znacząco zmniejszy się poziom hałasu, a mieszkańcy okolicznych budynków praktycznie nie będą słyszeć ruchu samochodowego - mówi "Gazecie Wrocławskiej" Michał Dąbrowski, kierownik budowy.
Prace będą prowadzone równocześnie na całym odcinku. Różne ekipy zajmą się kanalizacją, siecią gazową i robotami drogowymi, tak by inwestycja postępowała możliwie szybko. Pierwsze warstwy asfaltu mają zostać ułożone wiosną przyszłego roku w rejonie ulicy Szwedzkiej we Wrocławiu, przy węźle obok sklepu Agata Meble.
Wschodnia Obwodnica Wrocławia powstawała w bólach. Samorządowcy szli wówczas w nieznane
Jak mówi nam były marszałek Marek Łapiński, idea budowy Wschodniej Obwodnicy Wrocławia narodziła się nie we Wrocławiu, a w powiecie wrocławskim.
- Tyle, że powiat nie miał na to żadnych pieniędzy. Na początku XXI wieku projekt przekazano więc samorządowi województwa. Moi poprzednicy chcieli tę obwodnicę budować, ale po prostu brakowało środków. Kiedy zostałem marszałkiem, postanowiłem zaryzykować i rozpocząć inwestycję z budżetu województwa, bez wsparcia z unijnych środków - mówi "Gazecie Wrocławskiej" Marek Łapiński, obecnie wiceprzewodniczący sejmiku województwa.
Tak powstał pierwszy odcinek, z mostem w Łanach do Siechnic. W kwietniu 2011 roku most w Łanach połączył oba brzegi Odry. Była to pierwsza alternatywa dla mostu Grunwaldzkiego we Wrocławiu.
Relacjonowaliśmy to wydarzenie 14 lat temu:
Później pojawiły się środki europejskie i inwestycja mogła ruszyć z pełną mocą. 19 grudnia 2014 otwarto 5-kilometrowy odcinek Iwiny - Siechnice. W grudniu 2022 roku oddano do użytku dwa odcinki: od Mirkowa i Długołęki do Łan oraz od ronda przy ul. Grota-Roweckiego we Wrocławiu do Żernik Wrocławskich.
We wtorek, 28 października, symbolicznie wbito pierwszą łopatę pod budowę ostatniego odcinka.
- Cieszę się ogromnie, że już niedługo spotkamy się ponownie - tym razem na otwarciu tej długo wyczekiwanej inwestycji, która domknie obwodnicowy pierścień Wrocławia i znacząco poprawi komunikację w całym regionie - dodał wicemarszałek Michał Rado.