Wrocław: Pętla Krzyki do remontu. MPK organizuje przetarg
W tym artykule:
Torowisko przy pętli Krzyki pilnie woła o remont. MPK organizuje przetarg dla projektanta
Tramwaje dojeżdżające do pętli Krzyki od lat korzystają z torowiska w złym stanie technicznym. Na al. Karkonoskiej widać liczne zapadnięcia i wykruszenia kostki otaczającej szyny, a same tory miejscami również się zapadają. Sama pętla nie spełnia obecnie wymogów dotyczących tzw. skrajni tramwajowej, czyli minimalnej przestrzeni potrzebnej do bezpiecznego przejazdu wagonów.
Modernizacja ma przywrócić infrastrukturę do dobrego stanu, zwiększyć bezpieczeństwo i komfort podróży oraz ograniczyć ryzyko wykolejeń. Ważnym elementem będzie także poprawa odwodnienia i jakości nawierzchni.
Zmiany na torowisku, przejeździe przez ul. Krzycką i całej pętli
Dokumentacja obejmie zarówno torowisko, przejazd przez ul. Krzycką, jak i całą pętlę.
"Zastosowane zostaną różne technologie - m.in. odcinek między ul. Krzycką a pętlą powstanie na podkładach betonowych przykrytych warstwą żwiru, a przejazd przez ul. Krzycką i fragmenty torów w obrębie pętli zostaną zabudowane kostką. Na samej pętli pojawi się tzw. zielone torowisko oraz nowe smarownice, które zmniejszą zużycie szyn" - czytamy w przetargu organizowanym przez MPK Wrocław.
Projekt przewiduje również wymianę zwrotnic przy zachowaniu obecnych napędów i sterowników, regulację sieci trakcyjnej, a także zaprojektowanie połączeń wyrównawczych w torach. Opracowana zostanie także nowa geometria pętli, dojścia dla motorniczych oraz rozwiązania związane z odwodnieniem i oznakowaniem.
Choć plan zakłada przebudowę peronów, MPK podkreśla, że modernizacja nie obejmie przystanków tramwajowych "Krzyki". Dodatkowym warunkiem jest uzgodnienie rodzaju nawierzchni z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, ponieważ obszar znajduje się w Gminnej Ewidencji Zabytków.
Co musi przygotować wybrany projektant?
Wyłoniona w przetargu firma będzie musiała przygotować pełną dokumentację projektową - od inwentaryzacji obecnej infrastruktury, badań geologicznych i map projektowych, przez projekty budowlane i wykonawcze, kosztorysy i specyfikacje, aż po uzyskanie wymaganych uzgodnień oraz pozwolenia na budowę.
Projektant będzie odpowiedzialny także za przygotowanie organizacji ruchu - zarówno tymczasowej na czas robót, jak i docelowej - oraz pełnienie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji inwestycji.
Kiedy rozpocznie się remont?
Firmy zainteresowane przygotowaniem dokumentacji mogą składać oferty do 9 września. O wyborze zdecyduje głównie cena (60 proc.) oraz doświadczenie projektanta (40 proc.). Na opracowanie całości dokumentacji wraz z uzgodnieniami przewidziano 115 dni od podpisania umowy. To oznacza, że sam remont nie rozpocznie się szybko - najwcześniej w drugiej połowie 2026 roku.