Wrocław: Sygnalizacja świetlna pomiędzy dworcami. Koniec z przepuszczaniem autobusów przez pieszych
Informację o planach reorganizacji ruchu drogowego pomiędzy dworcami: kolejowym i autobusowym zapowiedział wrocławski magistrat. Oficjalnie decyzja o postawieniu przy przejściu sygnalizacji świetlnej, zapadła w połowie kwietnia na posiedzeniu transportowym. Tłumaczono to wówczas potrzebą usprawnienia komunikacji w związku z otwarciem buspasa na Jagodno i zmianami rozkładów jazdy. Jednak informacja o planach budowy ogłoszono, po tym gdy 9 maja doszło na pasach do śmiertelnego potrącenia.
Gdy autobus podjedzie pod czujkę, włączy się czerwone
O tym, jak w praktyce będzie wyglądać działanie sygnalizacji świetlnej na ulicy Suchej można się dowiedzieć dzięki interpelacji radnego miejskiego Jakuba Nowotarskiego z Akcji Miasto. Przede wszystkim znamy cenę. Sygnalizacja na tym odcinku będzie kosztować podatników 800 tys. złotych.
Domyślnie zielone światło będzie świecić dla pieszych, a kierowcy zobaczą czerwone. Ale nie na stałe. Gdy autobus lub samochód zbliży się do przejścia, specjalny czujnik wyśle sygnał do sterownika. Ten zaplanuje zmianę cyklu - piesi dostaną czerwone, a pojazdy zielone światło. System będzie dostosowywał częstotliwość tych zmian do rzeczywistego natężenia ruchu, tak aby nikt nie musiał czekać zbyt długo.
Zmiany na suchej od wiosny
Przetarg na sygnalizację świetlną na ul. Suchej przeprowadza ZDiUM. Sygnalizacja zostanie wykonana w trybie "zaprojektuj i buduj", co potrwa krócej niż odrębne procesy projektowe i budowlane. Zakres prac, które należy tam wykonać, nie pozwala na zlecenie budowy w trybie zapytania ofertowego czy z wolnej ręki z uwagi na ich koszt. Światło ma być podłączona do systemu ITS, co oznacza montaż sieci światłowodowej systemu czujników, pętli indukcyjnych i kamer.
- Zadanie to będzie połączone z zaprojektowaniem i budową sygnalizacji na położonym niedaleko skrzyżowaniu, które tego również wymaga, czyli Borowska/Ślężna przy numerach 21-27. Przetarg na projekt i realizację tych sygnalizacji zostanie ogłoszony jeszcze w tym miesiącu, otwarcie ofert i rozstrzygnięcie postępowania powinno zapaść jeszcze w listopadzie. Budowa sygnalizacji ma nastąpić wiosną przyszłego roku - mówi Joanna Urbańska-Jaworska z biura prasowego Urzędu Miasta we Wrocławiu.
Wolna amerykanka pomiędzy dworcami we Wrocławiu
O komentarz poprosiliśmy kierowcę MPK Wrocław, który zastrzega sobie anonimowość i w ramach przydzielonych mu kursów miał okazję przejeżdżać ulicą Suchą. Opowiedział też jak z perspektywy kierowcy wygląda zachowanie pieszych w tym miejscu.
"Aby poprawiła się komunikacja na ulicy Suchej, to przede wszystkim przejazd tam powinien być dopuszczony tylko dla autobusów i autokarów. Wszyscy tą ulicą jeżdżą, w tym też samochody, taksówki, które blokują czy utrudniają przejazd. Przez pasy nie da się przejechać bez wymuszenia pierwszeństwa. Sygnalizacja świetlna, nawet w tej formie, jaką się planuje, pomoże to usprawnić , ale ważne żeby ten cykl nie był za krótki. Najlepiej byłoby, żeby cały ruch pieszy przenieść z ulicy do tunelu podziemnego czy nadziemnego - takie rozwiązanie planowano we wstępnych koncepcjach budowy Wroclavii. Piesi w tym miejscu to jest utrapienie, bezrefleksyjnie przechodzą, nie rozglądają się, głowy mają w telefonach. Nie traktują tych pasów jako przejście przez ulicę, ale jako deptak. Tam połączone są wejścia do dwóch dworców, z czego jeden jest największym centrum handlowym w mieście"