Zaczął się tydzień kluczowych zmian w edukacji. Te cztery kwestie mogą przesądzić o przyszłości szkół
W tym artykule:
Korzystne zmiany dla nauczycieli. Nowelizacja Karty i likwidacja „godziny czarnkowej”
Jednym z najważniejszych punktów obrad jest duża nowelizacja Karty Nauczyciela, na którą środowisko nauczycielskie czekało od miesięcy. Projekt, popierany przez ZNP, ma wprowadzić korzystne zmiany w warunkach pracy i płacy pedagogów.
Drugą oczekiwaną decyzją jest likwidacja tzw. „godziny czarnkowej” – dodatkowej, obowiązkowej i nieodpłatnej godziny pracy nauczyciela, wprowadzonej w czasie kadencji byłego ministra edukacji Przemysława Czarnka. Jak podkreśla ZNP, obowiązek ten nie przynosił oczekiwanych efektów, a jedynie zwiększał biurokrację i obciążenie pracą nauczycieli.
Zatrudnianie osób bez kwalifikacji i „śmieciówki” dla nauczycieli. Te pomysły budzą kontrowersje
Obok korzystnych dla pedagogów projektów, posłowie zajmą się również dwoma propozycjami, które ZNP zdecydowanie krytykuje. Pierwsza z nich to możliwość zatrudniania w przedszkolach osób nieposiadających kwalifikacji nauczycielskich. Zdaniem związkowców takie rozwiązanie może obniżyć jakość opieki i edukacji najmłodszych dzieci.
Jeszcze większe emocje budzi propozycja wprowadzenia możliwości zatrudniania nauczycieli w niepublicznych przedszkolach i szkołach na tzw. umowach śmieciowych – do dziewięciu godzin tygodniowo. ZNP alarmuje, że wprowadzenie takiego rozwiązania może doprowadzić do niepewności zatrudnienia i pogorszenia warunków pracy pedagogów.
Już dziś, czyli 21 lipca w Sejmie odbędzie się pierwsze czytanie projektu likwidującego tzw. godziny czarnkowe, projektu ws. możliwości zatrudniania w przedszkolu osoby niebędącej nauczycielem oraz projektu umożliwiającego niepublicznym przedszkolom i szkołom zatrudnianie nauczycieli na tzw. śmieciówkach w wymiarze do 9 godzin.