Zakopane: Trwa "Pępek Świata" w Teatrze Witkiewicza
Już od progu teatru można poczuć, że to nie będzie zwykły wieczór. Na ścianach wisiały portrety Stanisława Ignacego Witkiewicza, które - dzięki sztucznej inteligencji - ożyły. Postaci na obrazach nie tylko poruszały się, ale i przemawiały do widzów, wprowadzając ich w atmosferę, w której czas i przestrzeń zdawały się gubić swój porządek.
Otwarcie "Pępka Świata" zainaugurował spektakl Teatru Polonia z Warszawy "St. I. Witkiewicz - MATKA". Publiczność zobaczyła dramat relacji rodzinnych, ukazanych przez pryzmat trudnej miłości Witkacego dzielonej pomiędzy żonę i matkę. W roli matki artysty wystąpiła Krystyna Janda, a jej rola spotkała się z gorącymi oklaskami widowni.
- Usłyszałam, że wieziemy "drzewo do lasu" przyjeżdżając do Zakopanego z tym spektaklem - mówiła po występie Krystyna Janda. Aktorka przyznała, że obawiali się występu przed zakopiańską publicznością opowiadając historię Witkacego w sztuce.
Jednym z najbardziej wyczekiwanych punktów programu pierwszego dnia "Pępka Świata" była instalacja "Firma Portretowa 2.0". Dzięki specjalnie zaprogramowanemu systemowi komputerowemu, każdy mógł usiąść przed kamerą i otrzymać swój portret w charakterystycznym, niepokornym stylu Witkacego. Kolejka chętnych ustawiła się błyskawicznie. - To obraz, który się nie zatrzymuje, tylko staje się w czasie - na twoich oczach i poprzez twoją obecność - tłumaczyła kuratorka projektu Anna Annomalia.
Nowe doświadczenie "Firmy Portretowej" wzbogaciły tzw. "gadające portrety", które komentowały i żartowały z publiczności. - Stajesz wobec własnego odbicia, które deformuje się i pęka, by za chwilę złożyć się w nową całość. To przypomnienie, że tożsamość nigdy nie jest skończonym dziełem - dodawała Annomalia.
Wieczór zamknęły "Rozmowy Istotne" pod hasłem "Między chaosem a kodem: Artystyczna strategia w erze algorytmicznej". Dyskusja dotyczyła miejsca sztuki w epoce sztucznej inteligencji, jej potencjału i zagrożeń. - Algorytmy nie odtwarzają stylu Witkacego, ale oddychają jego językiem: ironicznym, rozedrganym i niepokornym - podsumowała kuratorka. Artyści w trakcie rozmów pokazywali, że sztuczna inteligencja nie musi być zagrożeniem dla artystów, a kolejnym z narzędzi, które mogą wykorzystać w swoich pracach.
Program ZPA "Pępek Świata":
środa, 17 września
19:15 ELEUSIS (Misterium)
reż. Grzegorz Bral
21:30 WITKACY 1939 - O ZANIKU UCZUĆ METAFIZYCZNYCH
reżyseria i wykonanie - Michał Breitenwald
czwartek, 18 września
19:15 ELEUSIS (Misterium)
reż. Grzegorz Bral
21:15 UWOLNIONE DŹWIĘKI - koncert
Maciej Rychły, Mateusz Rychły
piątek, 19 września
19:15 OSTATNIA FUGA - SPEKTAKL MECHANICZNY - W hołdzie Goi i Bachowi
Twórca - Dariusz Gorczyca
20:15 ROZMOWY ISTOTNE
sobota, 20 września
12:00 SPACER Z WITKACYM
Prowadzi - Dorota Ryst
19:15 St. I. Witkiewicz - WAHAZAR - Teatr im. St. I. Witkiewicza (Zakopane)
reż. Andrzej St. Dziuk
21:30 ROZMOWY ISTOTNE
niedziela, 21 września
12:00 SKŁADANIE OSOBOWOŚCI. WITKACY - kuratorskie oprowadzanie po wystawie
Prowadzi - Zofia Radwańska
Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem - Galeria Sztuki w Willi Oksza ul. Zamoyskiego 25
19:15 BAL - Teatr KTO (Kraków)
reż. Jerzy Zoń
20:30 AN ON BAST - koncert
poniedziałek, 22 września
19:15 SPRAWOZDANIE DLA AKADEMII - Teatr KTO (Kraków)
reż. Maciej Gorczyński
wtorek, 23 września EPILOG
19:15 St. I. Witkiewicz i sztuczna inteligencja - TAK ZWANA LUDZKOŚĆ W OBŁĘDZIE - Teatr im. Juliusza Słowackiego
reż. Krzysztof Garbaczewski