Bydgoszcz: Chcą odbudowy zasypanego odcinka Kanału wzdłuż ulicy Focha
Wydarzenie rozpocznie się we wtorek o godzinie 13:30 w Muzeum Kanału Bydgoskiego przy ul. Staroszkolnej. Wstęp jest wolny. Podczas konferencji zaprezentowana zostanie wizja przebudowy ul. Focha, przygotowana przez Pawła Mrozka, architekta i urbanistę z Gdańska. Jak przekonuje BRM, projekt pokazuje, jak można przekształcić przestrzeń, która dziś służy głównie ruchowi samochodowemu, w atrakcyjny i zielony fragment miasta przyjazny mieszkańcom.
Gościem specjalnym konferencji będzie Ben Nijssen ze stowarzyszenia Utrecht Weer Omsingeld ("Utrecht otoczony kanałami"). Aktywista skutecznie walczył o odbudowę zasypanych kanałów w swoim mieście.
"To skandal". Nagrała to co działo się przed paczkomatem. Mamy komentarz Inpostu
W latach 70. XX wieku Utrecht zdecydował się na zasypanie części kanałów, aby zrobić miejsce dla ruchu samochodowego. W tym samym czasie w Bydgoszczy zasypano odcinek od ronda Grunwaldzkiego do ul. Grottgera. Jak zauważają organizatorzy konferencji, różnica polega na tym, że w Utrechcie zmieniono politykę transportową i po czasie przywrócono dawny układ kanałów.
- Chcemy osiągnąć w Bydgoszczy podobny cel. Finansowania projektu można szukać w europejskich i krajowych programach adaptacji do zmian klimatu oraz budowy zielonej i niebieskiej infrastruktury. Choć pełna wizualizacja odbudowy Kanału Bydgoskiego zostanie zaprezentowana dopiero podczas konferencji, już teraz odsłaniamy jej fragment, by pokazać kierunek myślenia o przyszłości centrum Bydgoszczy - wyjaśnia Paweł Piątkowski, sponsor wizualizacji i wiceprzewodniczący BRM.
- Mieszkańcom zależy na sprawnym poruszaniu się po mieście, także samochodem. Odbudowa Kanału nie wymaga zamknięcia ulicy Focha dla ruchu aut, ale jej uspokojenie doskonale wpisuje się w wizję miasta przyjaznego mieszkańcom - z większą ilością zieleni i bezpiecznymi ulicami. Większość samochodów jadących dziś ulicą Focha to ruch tranzytowy, który nie wnosi żadnej wartości do centrum ani dla jego mieszkańców. Powinien omijać centrum miasta a nie biec jego środkiem, jak ma to miejsce obecnie - stwierdza Marta Geszkiewicz, przewodnicząca Rady Osiedla Bocianowo-Śródmieście-Stare Miasto, jednego z partnerów wydarzenia.
Różne punkty widzenia
Po krótkim wprowadzeniu, w programie konferencji przewidziano serię wystąpień:
- 13:45-14:00 - Karol Mieczkin (Inland Waterways International / Bydgoski Ruch Miejski) - "Przesłanki i uwarunkowania odtworzenia zasypanego odcinka Kanału Bydgoskiego";
- 14:00-14:15 - Dawid Szatten (Katedra Rewitalizacji Dróg Wodnych, Centrum Informacji i Promocji Śródlądowych Dróg Wodnych, UKW Bydgoszcz) - "Proces rewitalizacji rzek - rola Brdy na mapie Europy";
- 14:15-14:45 - Ben Nijssen - "Prezentacja działań na rzecz odbudowy kanału miejskiego w Utrechcie";
- 14:45-15:15 - Paweł Mrozek (architekt-urbanista, Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej) - "Wizualizacja możliwego przebiegu fragmentu Kanału Bydgoskiego jako forma reurbanizacji przestrzeni miasta".
W kolejnej turze przewidziano pytania do ekspertów. O godzinie 16 ruszy ok. godzinna debata "Od wizji do realizacji - jakie warunki muszą zostać spełnione, by odtworzyć Kanał Bydgoski?", w której wezmą udział Anna Pawlicka-Zabojszcz (prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich Oddział Bydgoszcz), Anna Rembowicz-Dziekciowska (dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Bydgoszczy), Wojciech Nalazek (dyrektor ZDMiKP), Ada Nawrocka (Katedra Architektury i Urbanistyki PBŚ Bydgoszcz) oraz Tomasz Izajasz (Muzeum Kanału Bydgoskiego).
Partnerami wydarzenia są Muzeum Kanału Bydgoskiego, Stowarzyszenie Architektów Polskich Oddział Bydgoszcz, Ambasada Królestwa Niderlandów, Inland Waterways International, Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy oraz Rada Osiedla Bocianowo-Śródmieście-Stare Miasto.