Zator: Dworzec kolejowy dostanie nowe życie. Jest projekt modernizacji obiektu
Województwo Małopolskie wsparło gminę Zator
O rewitalizacji zabytkowego budynku dworcowego w Zatorze mówi się od lat. Dwukondygnacyjny, opustoszały obiekt popada w ruinę.
Temat znów stał się aktualny po przywróceniu regularnych połączeń kolejowych na linii Oświęcim - Kraków przez Zator, Spytkowice i Skawinę.
Z możliwości podróży pociągami korzysta coraz więcej mieszkańców gminy. Coraz liczniej także do Zatora koleją przyjeżdżają turyści.
Dla gminy, która przejęła budynek od PKP kilkanaście lat temu, koszty jego modernizacji były zbyt wysokie.
Burmistrz Zatora Szymon Matyja mówi, że od początku swojej kadencji problem dworca był jednym z jego priorytetów. Znalazł wsparcie Województwa Małopolskiego.
Zarząd województwa przekazał kwotę 80 tys. zł z przeznaczeniem na wykonanie prac projektowych związanych z modernizacją obiektu.
Ważne jest dla nas, aby małopolskie dworce kolejowe były dobrze utrzymane i przyciągały swoją estetyką. Dzięki wsparciu Samorządu Województwa Małopolskiego zabytkowy dworzec kolejowy w Zatorze niebawem ma szansę odzyskać swój blask i ponownie stać się perełką miejscowej architektury - podkreśla marszałek Łukasz Smółka.
Władze województwa przyznają, że rewitalizacja zabytkowego budynku dworca kolejowego w Zatorze to projekt istotny dla rozwoju infrastruktury komunikacyjnej i rekreacyjnej obsługującej ruch pasażerski w naszym regionie.
Jego realizacja jest ważna dla mieszkańców, jak i standardu obsługi turystów odwiedzających rodzinne parki rozrywki oraz Dolinę Karpia, które są położone zachodniej części Małopolski. Ma to związek z rosnącym ruchem pasażerskim obsługiwany przez kolej.
Dworzec w Zatorze za dwa - trzy lata będzie jak nowy
Wspomniane prace projektowe mają zakończyć się do końca tego roku, co pozwoli na podjęcie realizacji inwestycji.
W ciągu dwóch - trzech lat oblicze zatorskiego dworca powinno się zmienić - mówi burmistrz Szymon Matyja.
Nie ukrywa, że w Zatorze liczą na dalszą współpracę i wsparcie finansowe ze strony samorządu województwa. Jak przekonują, jest to obiekt znajdujący się na ważnym małopolskim szlaku komunikacyjnym.
W najbliższych latach ma zmienić się także otoczenie budynku dworca za sprawą budowy parkingu typu park & ride.
Z Zatorze są przekonani, że chętnych do podróżowania pociągami będzie przybywać. Część mieszkańców już korzysta z istniejących miejsc pod dworcem, aby przesiąść się na pociąg.
Pozostaje sprawa zagospodarowania obiektu. Pomieszczenia na parterze będą przeznaczone na funkcje potrzebne pasażerom, jak poczekalnia czy toalety. Piętro będzie wykorzystane przez gminę na inne cele. Na razie nie ma jeszcze konkretów.
Zator Park Rozrywki
Z myślą głównie o turystach od kilku lat funkcjonuje przystanek Zator Park Rozrywki w sąsiedztwie Energylandii. Jest to całkowicie nowy obiekt ułatwiający dojazd do parku pociągiem. Znajduje się kilkaset metrów od bramy Energylandii. Jego realizacja kosztowała ok. 5,8 mln zł na zaprojektowanie i budowę.
Inwestycja objęła dwa perony, wiaty, ławki i tablice informacyjne oraz oświetlenie i oznakowanie. Dla osób o ograniczonych możliwościach ruchowych przewidziano dojścia na perony, m.in. z systemem ścieżek dotykowych - wyliczają w PKP PLK.
Przystanek powstał, aby zachęcić turystów do przyjazdu pociągami do Energylandii, a tym samym ograniczyć korki na głównych drogach przecinających Zator, szczególnie w szczycie sezonu.