Zator: Ruszyła budowa obwodnicy w ciągu DK28
W dobrym tempie rozpoczęła się budowa obwodnicy Zatora
Drogowcy rozpoczęli już pierwsze prace przygotowawcze w związku z budową nowej drogi. Trwa ściąganie wierzchniej warstwy ziemi.
Początek inwestycji przebiega w dobrym tempie - zauważył Paweł Ostrowski, dyrektor krakowskiego Oddziału GDDKiA przy okazji oficjalnego otwarcia inwestycji i życzył żeby to tempo udało się utrzymać do końca.
Na to liczą zatorzanie, z którymi rozmawialiśmy przy tej okazji. - Długo na tę drogę czekaliśmy. Można się tylko cieszyć, że w końcu ruszyła - powiedział Krzysztof Marciniak, mieszkaniec gminy.
Wyprowadzi ruch tranzytowy poza centrum Zatora
O ważnym dniu dla całej gminy, ale także turystów, którym przychodzi wystawać w korkach mówił burmistrz Zatora Szymon Matyja.
Wszyscy uczestnicy oficjalnego rozpoczęcia budowy podkreślali ogromną wagę powstającej inwestycji.
Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec wskazał, że średnio na dobę przez centrum i Rynek w Zatorze przejeżdża 13 tys. pojazdów. W dużej części jest to ruch tranzytowy tirów i innych dużych pojazdów. Dzięki obwodnicy zostanie on wyprowadzony poza centrum.
Dlatego jest to ważna inwestycja dla Zatora i regionu. Poprawi także bezpieczeństwo i komfort jazdy na DK 28 i DK 28. Ponadto będzie szansą na rozwój dla przedsiębiorców - powiedział minister.
Na rolę drogi w rozwoju Zatora i poszczególnych jego osiedli zwrócił uwagę także burmistrz Matyja.
Przebieg obwodnicy Zatora
Nowa obwodnica to trasa o długości 2,1 km rozpoczynać się będzie na skrzyżowaniu DK 44 i DW 781 w ciągu ul. 1 Maja i pobiegnie do stacji paliw przy DK 28 na ul. Wadowickiej.
Jej początek będzie równocześnie początkiem całej drogi krajowej nr 28, czyli ponad 360-kilometrowego szlaku prowadzącego wzdłuż podnóża Karpat od Zatora po przejście graniczne z Ukrainą w Medyce.
Dziś DK 28 rozpoczyna się na skrzyżowaniu ul. Oświęcimskiej i Krakowskiej w Zatorze. Następnie biegnie ul. Kościuszki, przez Rynek i ul. Wadowicką - zaznacza GDDKiA.
Cały ten odcinek, dzięki budowie obwodnicy i nowemu przebiegowi DK 28, stanie się w przyszłości drogą lokalną. Ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum i przeniesiony na zachodnią stronę Zatora.
Ominięcie centrum usprawni właśnie także tranzyt ze Śląska na południe Polski i w drugą stronę, w tym dla turystów jadących do parków rozrywki, w tym Energylandii.
Nowa trasa powstanie wzdłuż Zatorskiej Strefy Aktywności Gospodarczej, ułatwiając funkcjonowanie lokalnym przedsiębiorcom.
Będzie drogą jednojezdniową z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i Hallera (drogi gminne).
Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją.
Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy.
Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Zaplanowaliśmy budowę jednego przejścia i trzech przepustów dla zwierząt. Powstaną też dwa stawy - sztuczne mokradła dla zwierząt i ekrany akustyczne.
Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wartość prac to 76,2 mln zł - wylicza GDDKiA.
Za ich wykonanie odpowiada konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe i Strabag.
Pierwsza taka droga w Polsce
Powstanie obwodnicy Zatora będzie pierwszą w Polsce budową drogi krajowej realizowaną z wykorzystaniem nowatorskiego sposobu zarządzania informacją od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektem.
Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA.
Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót - drogowe, mostowe i instalacyjne, w tym wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne - wyjaśnia GDDKiA.