Handel wraca na pozycję lidera. To najsilniejszy sektor końcówki roku
W tym artykule:
Handel najsilniejszym sektorem końcówki roku
Barometr EFL, opracowany przez Europejski Fundusz Leasingowy, bada nastroje firm z sektora MŚP w sześciu branżach: handlu, budownictwie, produkcji, transporcie (TSL), HoReCa i usługach.
Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska
Wskaźnik przyjmuje wartości od 0 do 100 punktów - wynik powyżej 50 oznacza korzystne warunki do rozwoju, a niższy - ograniczony rozwój firm. W IV kwartale 2025 roku subindeks dla handlu wyniósł 54,9 pkt, co oznacza wzrost o 6,6 pkt w porównaniu do III kwartału. To najlepszy wynik nie tylko wśród wszystkich badanych sektorów, ale i najwyższy rezultat dla handlu od II kwartału 2018 roku.
- Po kilku trudnych latach wreszcie widać pierwsze ożywienie w handlu. W opinii najbardziej zainteresowanych końcówka roku zapowiada się wyjątkowo dobrze, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online - mówi Robert Dudziński, dyrektor sprzedaży w Carefleet, spółce z Grupy EFL. - Jedna jaskółka wiosny nie czyni, ale chciałbym traktować tę wartość subindeksu Barometru EFL jako dobry prognostyk, że branża odzyskuje równowagę i jest gotowa na dynamiczne rozpoczęcie nowego roku - dodaje.
Optymizm sprzedażowy i mocniejszy e-commerce
Wskaźnik sprzedaży zanotował wyraźną poprawę. 21 proc. przedsiębiorców prognozuje wzrost sprzedaży, podczas gdy tylko 1 proc. spodziewa się spadków. Jeszcze kwartał wcześniej proporcje były odwrotne - 6 proc. przewidywało wzrost, a 24 proc. spadek. Zmieniła się także struktura nastrojów - po raz pierwszy od wielu lat więcej firm handlowych ma pozytywne prognozy niż negatywne.
Istotną częścią rynku handlowego pozostaje e-commerce. Według danych GUS, we wrześniu udział zakupów online w sprzedaży detalicznej wyniósł 9%. W niektórych segmentach ten udział jest znacznie wyższy - w przypadku odzieży to ok. 24%, a książek - 21%.
- We wrześniu internetowa sprzedaż detaliczna wzrosła o prawie 9% w ujęciu rocznym i z takim poziomem wzrostów mamy do czynienia od kilku miesięcy - mówi Arkadiusz Filipowski, prezes Fulfilio. - Choć dane z Barometru EFL wskazują, że końcówka roku może być najlepsza od wielu lat, to w branży e-commerce obserwujemy raczej umiarkowany optymizm niż entuzjazm. Sezon będzie raczej dojrzały i stabilny niż spektakularny - podkreśla.
Płynność i inwestycje - pierwsze pozytywne sygnały
Równolegle z lepszymi prognozami sprzedaży poprawiają się oceny płynności finansowej. 23 proc. firm spodziewa się jej poprawy, podczas gdy w poprzednim kwartale było to zaledwie 6 proc. Obawy o pogorszenie kondycji finansowej wyraża dziś jedynie 2,5 proc. przedsiębiorców.
W obszarze inwestycji wciąż przeważają ostrożne deklaracje, ale również tutaj widać zmianę na plus. 9 proc. firm planuje zwiększenie inwestycji (w III kwartale tylko 1 proc.), a 14 proc. - ich ograniczenie.
Zdecydowanie poprawiły się też prognozy dotyczące potrzeby finansowania zewnętrznego. Zaledwie 10 proc. handlowców deklaruje rosnące zapotrzebowanie na dodatkowe fundusze, podczas gdy w poprzednim kwartale mówił o tym co czwarty respondent. To oznacza, że firmy w większym stopniu radzą sobie własnymi siłami lub są ostrożniejsze w zaciąganiu nowych zobowiązań.
Źródło: Carefleet