Niepokojące wieści z rynku pracy. Coraz dłużej czekamy na nową pracę
Jak wynika z raportu "Monitor Rynku Pracy" przygotowanego przez Instytut Badawczy Randstad, znalezienie nowej pracy w Polsce zajmuje obecnie średnio 4,5 miesiąca.
- Najwięcej osób znalazło pracę w czasie 2-3 miesięcy (37 proc.), ale prawie 10 proc. poszukiwało jej od 7 do 12 miesięcy. Kobiety szukają pracy średnio blisko 5 miesięcy, a mężczyźni ponad 4 miesiące. Pokolenie baby boomers poszukuje pracy najdłużej - ponad 7 miesięcy, a Zetki, milenialsi i pokolenie Y - około 4 miesiące - wskazano w raporcie.
Maleje wiara w znalezienie dobrej pracy
Chociaż prawie 30 proc. badanych uważa, że "zdecydowanie znajdzie jakiekolwiek zatrudnienie w ciągu 6 miesięcy", to optymizm co do znalezienia pracy równie dobrej lub lepszej spadł do rekordowo niskiego poziomu.
- Postrzeganie szans na pracę równie dobrą lub lepszą od obecnej spadło do rekordowo niskiego poziomu (w ciągu ostatnich dwóch lat o 10 pkt. proc.). Taką perspektywę zadeklarowało z pewnością jedynie 12 proc. Polek i Polaków - podkreślono w komentarzu do badania.
Największy optymizm wykazują inżynierowie (79 proc.), kierowcy (69 proc.) oraz specjaliści i menedżerowie wyższego szczebla (64 proc.). Najmniej ufni są pracownicy administracji, biur i handlu.
Rotacja w firmach stabilna, ale różnice pokoleniowe ogromne
Spowolnienie na rynku pracy utrzymuje rotację na stabilnym poziomie od 2023 roku - pracodawcę zmieniło 19 proc. zatrudnionych, a stanowisko w obrębie firmy - 16 proc.
- Rotacja jest identyczna wśród kobiet i mężczyzn - 16 proc. Polek i Polaków zmieniło pracodawcę, a 19 proc. stanowisko. Najczęściej zmiany miejsca zatrudnienia dotyczą młodszych pokoleń. - Zetki deklarują zmianę pracodawcy w 30 proc. przypadków i stanowiska w 23 proc., natomiast osoby w wieku 50-64 lata - odpowiednio 12 proc. i 10 proc. - wskazano w raporcie.
Najczęstsze powody zmiany pracy pozostają niezmienne: wyższe wynagrodzenie (45 proc.), chęć rozwoju zawodowego (43 proc.) oraz korzystniejsza forma zatrudnienia (38 proc.).
Polacy rozglądają się za ofertami, ale rzadziej działają
Choć chęć zmiany pracy nie maleje, to aktywność na rynku nieco osłabła.
- 45 proc. zatrudnionych regularnie przegląda oferty pracy, a 10 proc. deklaruje aktywne poszukiwanie. Pół roku temu udziały tych grup były wyższe o 2 pkt proc. - podaje Randstad.
Najbardziej aktywni pozostają milenialsi i pokolenie Z - ponad 60 proc. z nich albo szuka pracy, albo przynajmniej przegląda ogłoszenia.
Badanie "Monitor Rynku Pracy" przeprowadzono między 12 sierpnia a 2 września 2025 roku na reprezentatywnej grupie 1000 dorosłych Polaków - według wieku, płci i regionu zamieszkania.
Źródło: PAP