Szybciej naładujesz samochód elektryczny. W tych miejscach pojawią się nowe ładowarki
Przetarg dotyczył MOP-ów w ciągu autostrad A1, A2, A4 i dróg ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61.
W ramach zawartych umów dzierżawcy będą mieli obowiązek wybudować i obsługiwać stacje ładowania dla samochodów osobowych i ciężarowych.
Dla tych pierwszych to cztery miejsca (cztery punkty) o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym min. dwa punkty o mocy min. 150 kW. Dla pojazdów ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW. Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra na S7, gdzie docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym jeden punkt ładowania o min. mocy 350 kW).
Oferta Ekoen została wybrana dla następujących lokalizacji:
- A1 – Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (wszystkie w woj. śląskim),
- A2 – Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie),
- A4 – Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe (woj. podkarpackie),
- S3 – Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie),
- S7 – Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie),
- S8 – Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie),
- S17 – Niwa Babicka (woj. lubelskie),
- S19 – Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
- S61 – Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie).
Z kolei oferta konsorcjum firm Tesla Poland i Tesla Germany została wybrana dla lokalizacji:
- A4 – Chotyniec i Hruszowice (woj. podkarpackie),
- S61 – Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie).
Zgodnie z założeniami pierwsze stacje ładowania (o mniejszych mocach) powinny zostać uruchomione do końca 2026 roku. Jest to jednak uzależnione od terminu przyłączenia do sieci elektroenergetycznej.