WiadomościNowa zajezdnia tramwajowa w Poznaniu – Plany, lokalizacja i konieczność inwestycji

Nowa zajezdnia tramwajowa w Poznaniu – Plany, lokalizacja i konieczność inwestycji

Poznań szykuje się na kolejną istotną inwestycję w infrastrukturę komunikacyjną. Prezes MPK Poznań, Krzysztof Dostatni, zapowiedział budowę nowej zajezdni tramwajowej, jednak początkowo unikał podania szczegółów dotyczących jej lokalizacji. Jak się jednak okazuje, informacje na ten temat można znaleźć w dokumentach Zarządu Transportu Miejskiego oraz w miejskich planach zagospodarowania przestrzennego.

Nowa zajezdnia tramwajowa w Poznaniu.
Nowa zajezdnia tramwajowa w Poznaniu.
Źródło zdjęć: © codziennypoznan.pl

Lokalizacja – Nowa Zajezdnia na Strzeszynie?

Według dostępnych informacji, zajezdnia ma powstać w rejonie ulicy Lutyckiej, w pobliżu nowo budowanego wiaduktu nad torami kolejowymi. Teren ten, dotychczas niezagospodarowany, częściowo zajmuje wytwórnia betonu oraz początek ulicy Hezjoda. Lokalizacja ta została również uwzględniona w studium zagospodarowania przestrzennego miasta, gdzie figuruje jako obszar przeznaczony na zaplecze transportu publicznego.

Co więcej, zajezdnia ma znaleźć się tuż obok planowanego węzła przesiadkowego Poznań Druskiennicka, co otwiera możliwość wydłużenia trasy tramwajowej na Strzeszyn. To kluczowy element przyszłego układu komunikacyjnego miasta, umożliwiający sprawniejsze połączenie tej części Poznania z resztą sieci tramwajowej.

Plan Rozbudowy Komunikacji Tramwajowej

Miasto nie ukrywa, że rozwój komunikacji miejskiej wymaga rozbudowy infrastruktury technicznej, a wraz z planami budowy nowych tras tramwajowych konieczne jest stworzenie odpowiedniego zaplecza dla taboru. Władze Poznania pracują nad pięcioma nowymi trasami tramwajowymi, które wymagają nie tylko dodatkowych pojazdów, ale również miejsca na ich serwisowanie i parkowanie.

W obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Strzeszyn został wskazany jako teren przeznaczony na zaplecze transportu publicznego – mówi Agnieszka Smogulecka, rzecznik prasowy MPK Poznań. – Jest to rozwiązanie przyjęte z myślą o rozwoju komunikacji miejskiej, ale jego realizacja będzie zależna od dostępnych środków finansowych.

Strzeszyn jako Nowe Naramowice?

Mieszkańcy Strzeszyna od dawna zabiegają o budowę połączenia tramwajowego, a nowa zajezdnia może stać się kluczowym krokiem w tym kierunku. Osiedlowa radna Dominika Zenka-Podlaszewska podkreśla, że jeszcze w fazie przygotowywania planów zgłaszano wnioski o wpisanie linii tramwajowej w tym rejonie.

To ogromny sukces, jeśli faktycznie powstanie tu zajezdnia – podkreśla radna. – Strzeszyn bez tramwaju może podzielić los dawnych Naramowic, które przez lata borykały się z poważnymi problemami komunikacyjnymi.

Inwestycja na Przyszłość

Choć na ten moment nie ogłoszono szczegółowego harmonogramu realizacji projektu, to rezerwacja terenu pod zajezdnię sugeruje poważne plany inwestycyjne miasta. MPK Poznań oraz ZTM analizują możliwości finansowe, które pozwoliłyby na realizację projektu w najbliższych latach.

Powstanie nowej zajezdni to nie tylko usprawnienie obsługi istniejącej sieci tramwajowej, ale także strategiczny ruch w kierunku dalszego rozwoju transportu publicznego w Poznaniu. Jej lokalizacja w pobliżu węzła przesiadkowego pozwoli na dalszą integrację różnych środków komunikacji, a w przyszłości może stać się impulsem do przedłużenia tras tramwajowych w kierunku Strzeszyna.

Czy Poznań doczeka się kolejnej rewolucji komunikacyjnej?

Choć wiele kwestii pozostaje otwartych, jedno jest pewne – nowa zajezdnia tramwajowa jest niezbędnym elementem rozwoju sieci tramwajowej w Poznaniu. Jej budowa nie tylko poprawi funkcjonowanie transportu publicznego, ale również otworzy nowe możliwości dla przyszłych inwestycji komunikacyjnych.

Teraz pozostaje kluczowe pytanie – kiedy Poznań oficjalnie ruszy z realizacją tego ambitnego projektu?

Źródło artykułu:codziennypoznan.pl

Wybrane dla Ciebie