Rośnie wielka konstrukcja inżynieryjna w Katowicach. Co to takiego?
Co powstaje w centrum miasta? Od kilku tygodni nieopodal torów kolejowych na wysokości dworca autobusowego rośnie wielka konstrukcja inżynieryjna.
To pierwszy z planowanych ośmiu nowych wiaduktów, które rozdzielą kolejowy ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego. Posłużą do obsługi tras w kierunku zachodnim do Gliwic, Opola i Wrocławia oraz w kierunku południowym na Tychy, Bielsko-Białą i do granicy kraju.
Przy Goeppert-Mayer w Katowicach rośnie olbrzymia konstrukcja
PKP PLK realizuje wielką inwestycję na linii kolejowej Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice wartą ponad 4 mld złotych. Głównym założeniem jest dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na węźle katowickim, co w założeniu ma poprawić przepustowość, usprawnić ruch kolejowy i zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów. W ramach inwestycji powstaną też nowe perony i przystanki kolejowe.
Prace rozpoczęły się we wrześniu ubiegłego roku i początkowo skupiały się głównie na przystosowaniu torów i sieci trakcyjnej oraz na rozbiórkach starych wiaduktów. W ostatnich tygodniach przy ul. Marii Goeppert-Mayer, na wysokości dworca autobusowego, zaczęła rosnąć znacznych rozmiarów konstrukcja inżynieryjna.
To pierwszy z ośmiu wiaduktów, które rozdzielą ruch kolejowy
Wiąże się to z kluczowym zadaniem, dla którego realizowana jest wielka inwestycja PKP.
Przy stacji Katowice, od strony Załęża i Brynowa, powstaje całkiem nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami kolejowymi, na których łącznie znajdą się cztery tory. Pozostałe tory zostaną poprowadzone "dołem" - tłumaczy Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.
Jak dalej wyjaśnia przedstawicielka PKP, każdy z ośmiu zaplanowanych wiaduktów znajdzie się na terenie stacji Katowice. Wszystkie będą przystosowane do obsługi wszystkich pociągów pasażerskich i towarowych.
Posłużą do obsługi tras w kierunku zachodnim tj. Gliwic, Opola, Wrocławia oraz w kierunku południowym na Tychy, Bielsko-Białą i do granicy kraju. Budowa przeplotów torowych umożliwi bezkolizyjny ruch kolejowy, co zwiększy przepustowość stacji Katowice, czyli więcej pociągów będzie mogło wyjechać na tory - wyjaśnia Katarzyna Głowacka.
Nowo budowane obiekty będą miały od 30 do prawie 90 metrów długości. W ten sposób dość wyraźnie zmieni się nie tylko przepustowość ruchu kolejowego, ale również krajobraz w tej części Śródmieścia.
Kolejne zmiany w Katowicach, tym razem w Szopienicach
W poniedziałek 28 kwietnia rozpocznie się przebudowa wiaduktu kolejowego przy ul. Wiosny Ludów w katowickich Szopienicach.
W pierwszym etapie planujemy demontaż jednego przęsła przebiegającego nad drogą i torami tramwajowymi. W jego miejscu powstanie zupełnie nowa konstrukcja, a wtedy prace przeniosą się na sąsiednią część obiektu - wyjaśnia PKP PLK.
Oznacza to zmiany w komunikacji. Wraz ze startem prac zostanie zamknięta droga pod wiaduktem dla samochodów i tramwajów. Dla kierowców będą wyznaczone objazdy przez ul. Lwowską. Piesi skorzystają z bezpiecznego przejścia przez plac budowy, aby przedostać się z jednej strony wiaduktu na drugą. Ruch pociągów będzie utrzymany.
Prace na obiekcie przy ul. Wiosny Ludów są jednak częścią dużej inwestycji na linii kolejowej Będzin – Katowice Piotrowice. W ramach zadania wiadukt zostanie poszerzony i dostosowany do nowego układu 5-torowego. Powstanie konstrukcja z większym prześwitem między drogą a obiektem, co wyeliminuje ograniczenie wysokości dla samochodów.
Ulica pod wiaduktem będzie szersza, z dwoma pasami ruchu, a nie z jednym jak dotychczas, dzięki czemu usprawni się komunikacja drogowa w tej części miasta. Jezdnia zyska chodnik i ścieżkę rowerową. Zostanie też zabezpieczone miejsce pod drugi tor tramwajowy. Prace powinny zakończyć się w połowie 2027 r.