Rośnie wielka konstrukcja inżynieryjna w Katowicach. Co to takiego?

Co powstaje w centrum miasta? Od kilku tygodni nieopodal torów kolejowych na wysokości dworca autobusowego rośnie wielka konstrukcja inżynieryjna.

Nowy wiadukt na stacji KatowiceTo pierwszy z ośmiu nowych wiaduktów, które powstaną na terenie stacji kolejowej Katowice
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Karina Trojok
Marcin Śliwa
  • Nowy wiadukt na stacji Katowice
  • Nowy wiadukt na stacji Katowice
  • Nowy wiadukt na stacji Katowice
  • Nowy wiadukt na stacji Katowice
[1/4] To pierwszy z ośmiu nowych wiaduktów, które powstaną na terenie stacji kolejowej Katowice Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Karina Trojok

To pierwszy z planowanych ośmiu nowych wiaduktów, które rozdzielą kolejowy ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego. Posłużą do obsługi tras w kierunku zachodnim do Gliwic, Opola i Wrocławia oraz w kierunku południowym na Tychy, Bielsko-Białą i do granicy kraju.

Przy Goeppert-Mayer w Katowicach rośnie olbrzymia konstrukcja

PKP PLK realizuje wielką inwestycję na linii kolejowej Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice wartą ponad 4 mld złotych. Głównym założeniem jest dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na węźle katowickim, co w założeniu ma poprawić przepustowość, usprawnić ruch kolejowy i zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów. W ramach inwestycji powstaną też nowe perony i przystanki kolejowe.

Prace rozpoczęły się we wrześniu ubiegłego roku i początkowo skupiały się głównie na przystosowaniu torów i sieci trakcyjnej oraz na rozbiórkach starych wiaduktów. W ostatnich tygodniach przy ul. Marii Goeppert-Mayer, na wysokości dworca autobusowego, zaczęła rosnąć znacznych rozmiarów konstrukcja inżynieryjna.

To pierwszy z ośmiu wiaduktów, które rozdzielą ruch kolejowy

Wiąże się to z kluczowym zadaniem, dla którego realizowana jest wielka inwestycja PKP.

Przy stacji Katowice, od strony Załęża i Brynowa, powstaje całkiem nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami kolejowymi, na których łącznie znajdą się cztery tory. Pozostałe tory zostaną poprowadzone "dołem" - tłumaczy Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

Jak dalej wyjaśnia przedstawicielka PKP, każdy z ośmiu zaplanowanych wiaduktów znajdzie się na terenie stacji Katowice. Wszystkie będą przystosowane do obsługi wszystkich pociągów pasażerskich i towarowych.

Posłużą do obsługi tras w kierunku zachodnim tj. Gliwic, Opola, Wrocławia oraz w kierunku południowym na Tychy, Bielsko-Białą i do granicy kraju. Budowa przeplotów torowych umożliwi bezkolizyjny ruch kolejowy, co zwiększy przepustowość stacji Katowice, czyli więcej pociągów będzie mogło wyjechać na tory - wyjaśnia Katarzyna Głowacka.

Nowo budowane obiekty będą miały od 30 do prawie 90 metrów długości. W ten sposób dość wyraźnie zmieni się nie tylko przepustowość ruchu kolejowego, ale również krajobraz w tej części Śródmieścia.

Kolejne zmiany w Katowicach, tym razem w Szopienicach

W poniedziałek 28 kwietnia rozpocznie się przebudowa wiaduktu kolejowego przy ul. Wiosny Ludów w katowickich Szopienicach.

W pierwszym etapie planujemy demontaż jednego przęsła przebiegającego nad drogą i torami tramwajowymi. W jego miejscu powstanie zupełnie nowa konstrukcja, a wtedy prace przeniosą się na sąsiednią część obiektu - wyjaśnia PKP PLK.

Oznacza to zmiany w komunikacji. Wraz ze startem prac zostanie zamknięta droga pod wiaduktem dla samochodów i tramwajów. Dla kierowców będą wyznaczone objazdy przez ul. Lwowską. Piesi skorzystają z bezpiecznego przejścia przez plac budowy, aby przedostać się z jednej strony wiaduktu na drugą. Ruch pociągów będzie utrzymany.

Prace na obiekcie przy ul. Wiosny Ludów są jednak częścią dużej inwestycji na linii kolejowej Będzin – Katowice Piotrowice. W ramach zadania wiadukt zostanie poszerzony i dostosowany do nowego układu 5-torowego. Powstanie konstrukcja z większym prześwitem między drogą a obiektem, co wyeliminuje ograniczenie wysokości dla samochodów.

Ulica pod wiaduktem będzie szersza, z dwoma pasami ruchu, a nie z jednym jak dotychczas, dzięki czemu usprawni się komunikacja drogowa w tej części miasta. Jezdnia zyska chodnik i ścieżkę rowerową. Zostanie też zabezpieczone miejsce pod drugi tor tramwajowy. Prace powinny zakończyć się w połowie 2027 r.

Wybrane dla Ciebie

Słupsk: Smutna historia małego Stasia ze szczęśliwym zakończeniem. Dwumiesięczny chłopczyk pozostawiony w szpitalu trafi do rodziny zastępczej
Słupsk: Smutna historia małego Stasia ze szczęśliwym zakończeniem. Dwumiesięczny chłopczyk pozostawiony w szpitalu trafi do rodziny zastępczej
Poznań: Czy w czwartek pojawią się przejaśnienia?
Poznań: Czy w czwartek pojawią się przejaśnienia?
Na budowie drogi S11 Bobolice - Szczecinek trwają intensywne prace
Na budowie drogi S11 Bobolice - Szczecinek trwają intensywne prace
Lublin: Weekend pamięci i historii. Program uroczystości na Majdanku
Lublin: Weekend pamięci i historii. Program uroczystości na Majdanku
Pożar, powódź, blackout... wiesz, co robić? Ten poradnik przygotuje na każdy kryzys
Pożar, powódź, blackout... wiesz, co robić? Ten poradnik przygotuje na każdy kryzys
Oto typowe objawy cukrzycy. Duże pragnienie to jeden z objawów
Oto typowe objawy cukrzycy. Duże pragnienie to jeden z objawów
Podwójne morderstwo i proces na finiszu. Świadek: "Posypały się głowy"
Podwójne morderstwo i proces na finiszu. Świadek: "Posypały się głowy"
20-latek nagle porzucił wszystko, by spędzić w lesie 27 lat!
20-latek nagle porzucił wszystko, by spędzić w lesie 27 lat!
Gwiazdy polskiej muzyki zagrają ogromny koncert. Poznaliśmy datę i miejsce
Gwiazdy polskiej muzyki zagrają ogromny koncert. Poznaliśmy datę i miejsce
Warszawa: Stadion jak zielona dżungla. Wraca wielka wyprzedaż roślin
Warszawa: Stadion jak zielona dżungla. Wraca wielka wyprzedaż roślin
Zderzenie dwóch aut nad S8. Jedno spadło z barierek. Sprawca bez uprawnień
Zderzenie dwóch aut nad S8. Jedno spadło z barierek. Sprawca bez uprawnień
Bydgoszcz: Ostatnie Bydgoskie Klasyki Nocą w tym sezonie
Bydgoszcz: Ostatnie Bydgoskie Klasyki Nocą w tym sezonie