Orońsk: Centrum Rzeźby Polskiej zaprasza na otwarcie trzech wystaw
Trzy nowe wystawy w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Pierwsza to wystawa "W księżycu stała, wiatru słuchała" autorstwa Ali Savashevich w Galerii Wozownia. Wystawa Ali Savashevich to poruszająca opowieść o kobiecej pracy - fizycznej, duchowej i symbolicznej.
Artystka, pochodząca z Białorusi, od lat bada relacje między ciałem, pamięcią i rytuałem, tworząc dzieła, które wydobywają z materii prawdę o ludzkim doświadczeniu.
Ekspozycja "W księżycu stała, wiatru słuchała" zamyka etap kilkuletnich badań artystki nad performatywnością pracy kobiet. Monumentalne rzeźby, wykonane z naturalnych materiałów - słomy, lnu i metalu - łączą siłę fizycznego trudu z duchową refleksją nad rytmem natury i cyklem życia.
Instalacja została przygotowana specjalnie do przestrzeni Galerii Wozownia, mieszczącej się w zabytkowym zespole dworskim w Orońsku. Miejsce to - dawny folwark - niesie ze sobą pamięć pracy i wysiłku minionych pokoleń, stając się naturalnym kontekstem dla refleksji nad "prawdą sztuki i prawdą życia". - Wykonana lalka staje się rytuałem - zamknięciem jakiegoś etapu i otwarciem nowego mówi Ala Savashevich.
Kuratorka: Paulina Brzuskiewicz-Kuhn Współpraca: Mariusz Andrzejczyk
Druga ekspozycja nosi tytuł "Arabeska ruchu" - Leon Podsiadły" i pokazana zostanie w Galerii Oranżeria. To wyjątkowa wystawa poświęcona twórczości profesora Leona Podsiadłego - 1932-2020 - wybitnego rzeźbiarza, pedagoga i artysty o niezwykle szerokich horyzontach kulturowych.
Leon Podsiadły był zafascynowany otwartymi przestrzeniami, wręcz architekturą krajobrazu, którą postrzegał jako potencjalnie afirmatywną. Na prezentowanej wystawie indywidualnej "Leon Podsiadły - arabeska ruchu" zobaczyć można blisko trzydzieści wielomateriałowych form przestrzennych, w subtelny sposób korespondujących z przestrzenią orońskiego parku. Integralną częścią tego pokazu w transparentnej Galerii Oranżerii jest wideoinstalacja osnuta na bazie fotografii oraz zapisu filmowego Leona Podsiadłego z jego podróży statkiem do Gwinei, w której w latach 1965-1970 wykładał rzeźbę w École Nationale des Arts et Métiers w Conakry.
Filmowy komponent wystawy przywołuje nie tylko wątki afrykańskie w biografii Leona Podsiadłego, lecz także jego interdyscyplinarne relacje z artystami z różnych kontynentów, których gościł, wspierał i inspirował. W wideoinstalacji usłyszeć można rozmowy Leona z córką, Magdą Podsiadły - fotografką, antropolożką i dziennikarką - oraz zobaczyć fotografie autorstwa Katarzyny Anny Jarnuszkiewicz, dokumentujące artystę i jego świat.
Tytuł wystawy nawiązuje do refleksji teoretycznych Siegfrieda Kracauera, Waltera Benjamina i Rudolfa Arnheima, dotyczących ornamentu, figury i ruchu.
"Arabeska ruchu" staje się tu metaforą formy, w której spotykają się geometria, emocja i rytm - wartości stale obecne w twórczości Podsiadłego. W dniu otwarcia Maria Wrońska - artystka, dyplomantka Leona Podsiadłego - wykona performatywny homage dla Mistrza, będący połączeniem wspólnych fascynacji energią miejsca, sieci i relacji.
Kuratorka: Dorota Grubba-Thiede. Współpraca: Jarosław Pajek, Magda Podsiadły. Aranżacja: Dorota Grubba-Thiede, Magda Podsiadły, Jarosław Pajek. Montaż wideo: Miłosz Thiede. Fotografie: Katarzyna Anna Jarnuszkiewicz współpracująca z Krystianem Jarnuszkiewiczem.
Ekspozycja trzecia to "Lab ORO - 17. Międzynarodowy Plener Ceramiczny" podsumowują tegoroczny plener ceramiczny LAB-ORO. To już siedemnasta edycja spotkań artystów pracujących w ceramice. W tym roku swoje prace stworzyli: Bente Kluge, Ilona Abdulajeva, Katarzyna Gliwa, Łukasz Orfiniak, Krzysztof Rozpondek i Zuzanna Zienkiewicz.
Plener prowadził artysta ceramik Bogusław Dobrowolski, a efekty będzie można zobaczyć w galerii przy kawiarni Domu Rzeźbiarza. - Zapraszamy miłośników ceramiki, sztuki i spotkań z artystami! Trzy otwarcia - tp jeden inspirujący dzień 25 października - piszą organizatorzy.