Blisko połowa Polaków zaczyna zakupy online od marketplace
45 proc. kupujących online rozpoczyna ścieżkę zakupową od marketplace, co oznacza wzrost o 11 punktów procentowych w porównaniu z 2023 rokiem - wynika z raportu "Customer Journey 2025" przygotowanego przez Minds&Roses na zlecenie Allegro.
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Dejan Dundjerski
Oliwia Marciszewska
Allegro liderem startu zakupów
Z raportu wynika, że 36 proc. konsumentów wybiera Allegro jako pierwsze miejsce poszukiwań, a kolejnym najczęściej wybieranym źródłem jest wyszukiwarka Google (19 proc.). Inne kanały startu to strony sklepów online (7 proc.), porównywarki cenowe (4 proc.) i serwisy ogłoszeniowe (3 proc.).
- W porównaniu z 2024 rokiem Allegro umocniło swoją pozycję jako miejsce rozpoczęcia ścieżki zakupowej w kilku kategoriach produktowych. Największe wzrosty odnotowano w kategoriach: środki czystości (+10 p.p.), artykuły dla zwierząt (+8 p.p.), kolekcje i sztuka (+8 p.p.), motoryzacja (+6 p.p.) oraz dom i ogród (+6 p.p.) - napisano.
Compressed commerce i szybkie zakupy
Raport podkreśla rosnące znaczenie tzw. compressed commerce - zakupów skróconych i realizowanych w jak najkrótszym czasie.
- Aż 44 proc. konsumentów finalizuje transakcję jeszcze tego samego dnia co rozpoczynają poszukiwania, a blisko jedna piąta decyduje się na zakup od razu. Ponad połowa e-klientów oczekuje możliwie szybkich zakupów, a niemal 8 na 10 z nich przyznaje, że w przypadku mało znanych produktów oczekuje pełnych informacji w miejscu zakupu - aby uniknąć konieczności poszukiwania dodatkowych źródeł - podano w komunikacie.
Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu 2025 r. metodą wywiadów CAWI na reprezentatywnej grupie 2000 osób, które w ciągu 3 miesięcy poprzedzających badanie wyszukiwały i/lub dokonały zakupu produktów online.
Źródło: PAP