SHAD ma odmienić ratownictwo morskie. To bezzałogowy system, który może ratować życie

Tragiczny wypadek u wybrzeży Gdyni, do którego doszło w ubiegłym roku, ujawnił istotne braki w krajowym systemie ratownictwa morskiego. Odpowiedzią na to wyzwanie stał się nowatorski Bezzałogowy System Powietrzny SHAD – rozwiązanie integrujące zdolności powietrzne i nawodne, zapewniające realne wsparcie podczas akcji poszukiwawczych.
SHAD – powietrzno-wodny dron z Gdyni, który może ratować życie / Portal StoczniowyFot. Licencjodawca
Portal Stoczniowy

SHAD – bezzałogowy system z Akademii Marynarki Wojennej, który odmieni ratownictwo morskie

Pomysł na stworzenie bezzałogowej jednostki zdolnej do szybkiego przemieszczania się w powietrzu i skutecznego działania na wodzie narodził się w Akademickim Ośrodku Szkoleniowym w Czernicy. To właśnie tam, podczas warsztatów badawczych prowadzonych przez Akademię Marynarki Wojennej w Gdyni we współpracy z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym CTM, zarysowała się koncepcja, która z czasem przekształciła się w realny projekt o ogromnym potencjale operacyjnym.

Bezpośrednim impulsem do powstania projektu była tragedia, która uwidoczniła poważne braki w technicznych możliwościach krajowego systemu ratownictwa morskiego. 24 kwietnia, podczas ćwiczeń wojska na plaży Westerplatte, życie stracił jeden z nurków. W obliczu tej dramatycznej sytuacji zespół studentów Akademii Marynarki Wojennej opracował koncepcję Bezzałogowego Statku Powietrznego (BSP) pk. SHAD. Projekt został zrealizowany przez inż. Macieja Tyszeckiego i inż. Jakuba Tkaczyka, pod kierownictwem kmdr por. dr hab. inż. Pawła Piskura. Inicjatywa zdobyła uznanie w ramach V edycji Konkursu o nagrodę Ministerstwa Obrony Narodowej za opracowanie nowatorskich systemów bezzałogowych – powietrznych, lądowych i morskich – przeznaczonych do zastosowań w obszarze bezpieczeństwa i obronności państwa.

Innowacyjna konstrukcja i możliwości operacyjne

Jest to projekt, który zyskał uznanie nie tylko dzięki nowoczesnej konstrukcji, ale przede wszystkim z uwagi na praktyczne zastosowanie w warunkach operacyjnych. BSP pk. SHAD, opracowany przez studentów Akademii Marynarki Wojennej, powstał jako efekt potrzeby – i dowód na to, jak szybko środowisko naukowe potrafi reagować na realne problemy służb ratowniczych.

SHAD to niezwykły system, który łączy w sobie możliwości lotu z funkcjonalnością jednostki pływającej. Jego unikalna konstrukcja, wyposażona w specjalne pływaki z polistyrenu ekspandowanego, pozwala mu bezpiecznie lądować na wodzie i utrzymywać stabilną pozycję nawet przy wzburzonym morzu. Dzięki temu może prowadzić precyzyjne skanowanie dna za pomocą sonaru Ping360, który wykrywa obiekty z dokładnością do 4,1 cm na odległości 50 metrów, o całkowitym zasięgu 300m. Gdyby SHAD był dostępny podczas tamtej feralnej akcji, mógłby w krótkim czasie zlokalizować zaginionego nurka i przekazać jego pozycję zespołowi ratowniczemu, znacząco zwiększając szanse na uratowanie życia.

Kluczową zaletą SHAD jest jego autonomia i niezawodność. Dron może być sterowany zdalnie z odległości do 3000 metrów lub działać w pełni samodzielnie, wykonując zaprogramowaną misję. System kontroli lotu, oparty na zaawansowanym kontrolerze OrangeCube+, wykorzystuje dane z licznych czujników, w tym żyroskopów, barometrów i magnetometrów, aby zapewnić stabilność nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Dodatkowo, redundancja systemów, takich jak podwójne odbiorniki GPS z technologią RTK, gwarantuje precyzyjne pozycjonowanie z dokładnością do 1 cm.

Testy przeprowadzone przez zespół wykazały, że SHAD jest nie tylko skuteczny, ale i wytrzymały. BSP może pracować w powietrzu przez 25 minut a w pozycji dryfu nawet kilka godzin, na jednym ładowaniu akumulatora. Kalibracja systemu sterowania znacząco poprawiła stabilność lotu, redukując drgania o 60%, co przekłada się na dokładniejsze pomiary sonarowe. Pojazd testowany jest aktualnie przez wyspecjalizowany personel w Akademickim Ośrodku Szkoleniowym w Czernicy z wykorzystaniem hydrofonu. W trakcie prób udało się z powodzeniem zidentyfikować nierówności dna morskiego i liczne obiekty zatopione w wodzie, co potwierdza, że dron jest gotowy do działań w realnych warunkach.

SHAD – przyszłość ratownictwa morskiego i kierunki dalszego rozwoju

W przyszłości zespół planuje rozszerzyć możliwości SHAD-a o systemy wykrywania obiektów podwodnych z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji, a także zintegrować go z sieciami ratownictwa morskiego. Dron mógłby automatycznie alarmować służby po wykryciu osoby w wodzie, co jeszcze bardziej przyspieszyłoby reakcję w sytuacjach kryzysowych.

SHAD – powietrzno-wodny dron z Gdyni, który może ratować życie / Portal Stoczniowy
Fot. Licencjodawca

SHAD to więcej niż tylko technologiczna innowacja – to narzędzie, które może uratować ludzkie życie. Jego powstanie pokazuje, jak ważne jest łączenie wiedzy naukowej z praktycznymi potrzebami, szczególnie w obszarze bezpieczeństwa na morzu. W obliczu kolejnych wyzwań, takich jak rosnąca liczba wypadków na wodzie, bezzałogowiec może stać się nieodzownym elementem wyposażenia służb ratunkowych.

Rozwój BSP przez młodych inżynierów z AMW

BSP SHAD to pierwszy oficjalny projekt opracowany przez zespół studentów Akademii Marynarki Wojennej, który został zrealizowany i wykorzystany do prowadzenia rzeczywistych badań. To właśnie od tej konstrukcji rozpoczyna się droga młodych konstruktorów – zarówno naukowa, jak i inżynierska.

Rok temu projekt zdobył II miejsce w konkursie organizowanym przez Ministerstwo Obrony Narodowej, a na jego podstawie powstała praca inżynierska, która została wyróżniona jako jedna z najlepszych prac dyplomowych w Polsce według oceny Sieci Badawczej Łukasiewicz – PIAP, współpracującej z kwartalnikiem „Pomiary Automatyka Robotyka (PAR)”.

W tegorocznej edycji konkursu MON zespół powraca z nowym rozwiązaniem – Bezzałogowym Statkiem Powietrznym TUVI, którego liderem jest inż. Maciej Tyszecki. Projekt zakłada budowę systemu zdolnego do identyfikacji i klasyfikacji obiektów – takich jak ludzie, pojazdy czy inne bezzałogowce – oraz ich neutralizacji z wykorzystaniem precyzyjnego karabinu pneumatycznego.

Zespół nie zwalnia tempa i aktywnie poszukuje partnerów zainteresowanych rozwijaniem innowacyjnych koncepcji w obszarze technologii bezzałogowych. Jak podkreślają twórcy, pomysłów nie brakuje – a ich praktyczne wdrożenie może przynieść wymierne korzyści dla systemów bezpieczeństwa i obronności.

Wybrane dla Ciebie

Tłumy na festiwalach, rekordy w pociągach. Intercity szykuje się na lato
Tłumy na festiwalach, rekordy w pociągach. Intercity szykuje się na lato
16-latek pobity w miejskim parku: do akcji skierowano śmigłowiec LPR
16-latek pobity w miejskim parku: do akcji skierowano śmigłowiec LPR
Początek żniw może być upalny. Najpierw wysokie temperatury, potem burze
Początek żniw może być upalny. Najpierw wysokie temperatury, potem burze
Obrońca odchodzi z Puszczy Niepołomice. Zostaje w Ekstraklasie
Obrońca odchodzi z Puszczy Niepołomice. Zostaje w Ekstraklasie
Groźny wypadek w miejscowości Wygnanka. Jedna osoba ranna
Groźny wypadek w miejscowości Wygnanka. Jedna osoba ranna
Jagiellonia Białystok w dobrym stylu pokonała Górnika Łęczna 2:0 w pierwszym sparingu. Gole młodzieży
Jagiellonia Białystok w dobrym stylu pokonała Górnika Łęczna 2:0 w pierwszym sparingu. Gole młodzieży
Andrzej Gołota nieoczekiwanie pojawił się w Polsce. "Cieszę się życiem i zdrowiem". Zwrócił się z wiadomością do swoich fanów
Andrzej Gołota nieoczekiwanie pojawił się w Polsce. "Cieszę się życiem i zdrowiem". Zwrócił się z wiadomością do swoich fanów
Zginął żołnierz z suwalskiego Pułku. Pogrzeb w najbliższy piątek
Zginął żołnierz z suwalskiego Pułku. Pogrzeb w najbliższy piątek
Pożar w domu jednorodzinnym w Śmiłowicach. Kobieta z licznymi poparzeniami trafiła do szpitala
Pożar w domu jednorodzinnym w Śmiłowicach. Kobieta z licznymi poparzeniami trafiła do szpitala
World Box - sklep z odzieżą i akcesoriami sportowymi. Wkrótce otwarcie w Galerii Korona w Kielcach
World Box - sklep z odzieżą i akcesoriami sportowymi. Wkrótce otwarcie w Galerii Korona w Kielcach
Lasy społeczne coraz bliżej. Ministerstwo chce ustawy w 2026 roku
Lasy społeczne coraz bliżej. Ministerstwo chce ustawy w 2026 roku
Redukcja etatów w Eko-Oknach. Ciemne chmury nad zakładami
Redukcja etatów w Eko-Oknach. Ciemne chmury nad zakładami