Steam zdominował rynek gier PC. 72 procent uważa go za monopolistę
Według najnowszych badań większość deweloperów postrzega Steama jako monopolistę. Platforma odpowiada jednak za bardzo dużą część ich przychodów.
Od premiery Steama minęło już ponad 20 lat i w tym czasie platforma Valve zdominowała cyfrową dystrybucję gier na PC. Mimo że wciąż ma na rynku konkurentów – chociażby w postaci Epic Games Store czy GOG.com – większość deweloperów uważa Steama za monopolistę. Nie zamierzają jednak z niego zrezygnować z prostego powodu.
Steam monopolistą?
W maju tego roku niezależna firma Atomik Research przeprowadziła badania zatytułowane: „Stan dystrybucji gier na PC”. Objęły one 306 przedstawicieli kadry kierowniczej z branży gier w Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.
Agnieszka Żulewska o swoich rolach i serialu "Na Wspólnej". Jest szansa, że do niego powróci?
Według wyników 72% ankietowanych uważa, że Steam ma obecnie monopol na rynku gier PC. Mimo to istnieje dobry powód, by wciąż z niego korzystać – odpowiada za generowanie ponad 75% ich całkowitych przychodów.
Zwrócono jednak uwagę, że twórcy gier zaczęli korzystać też z innych platform jak Epic Games Store czy sklep Xbox. Prawie połowa ankietowanych (48%) udostępnia swoje tytuły w obu miejscach. Znacznie mniej – bo tylko 10% – korzystało z GOG-a, a jedynie 8% z itch.io. Wynik ostatniej platformy nie powinien jednak dziwić, gdyż skierowana jest ona do niezależnych deweloperów.
Warto wspomnieć, że aż 80% przepytanych deweloperów planuje w ciągu pięciu najbliższych lat korzystać z innych kanałów sprzedaży niż Steam. Co ciekawe, tylko 32% z nich wydaje część swoich gier na nośnikach fizycznych, co pokazuje jak dominująca stała się cyfrowa dystrybucja.
Steam nie bez powodu cieszy się tak ogromną popularnością na PC – platforma słynie m.in. z bardzo ludzkiego podejścia do graczy. Jednocześnie, chociaż wielcy deweloperzy zarabiają za jej pośrednictwem krocie, duża część mniejszych twórców nie jest w stanie uzyskać nawet 100 dolarów. Ponadto my, gracze i dziennikarze z Polski, liczymy także na ostateczne naprostowanie kwestii polskich cen na Steamie.