Zmienił się wakacyjny trend Polaków. W tym roku podczas urlopu liczy się coś innego
61 proc. polskich specjalistów i managerów planuje spędzić wakacje w Polsce, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do 2024 roku, kiedy to tylko 35 proc. respondentów decydowało się na urlop w kraju - wynika z najnowszego badania firmy HRK. Polacy coraz częściej wybierają dłuższe wakacje, a także bardziej świadomie podchodzą do kwestii odpoczynku i relaksu, co jest istotnym sygnałem dla pracodawców.
61 proc. polskich specjalistów i managerów planuje spędzić wakacje w kraju, to znaczący wzrost w porównaniu do poprzedniego roku - wynika z badania firmy HRK
Wyniki badania HRK pokazują, że w 2025 roku aż 61% polskich specjalistów i managerów planuje spędzić wakacje w kraju. To znaczący wzrost w porównaniu do poprzedniego roku, kiedy to tylko 35% respondentów decydowało się na urlop w Polsce. Zainteresowanie wyjazdami zagranicznymi spadło z 71% w 2024 roku do 54% obecnie.
Zmiana ta może być wynikiem różnych czynników, takich jak chęć odkrywania lokalnych atrakcji czy też obawy związane z podróżami międzynarodowymi. Polacy coraz częściej doceniają uroki własnego kraju, co może być również związane z rosnącą popularnością turystyki krajowej.
Prawie połowa badanych zamierza wyjechać na co najmniej dwa siedmiodniowe urlopy w ciągu roku
Z badania wynika, że najwięcej respondentów, bo aż 48%, planuje dwutygodniowe wakacje. Jest to stabilny trend w porównaniu do zeszłego roku, kiedy to 42% badanych wybierało taki czas wypoczynku. Mniej osób decyduje się na tygodniowy urlop, co stanowi 28% w 2025 roku wobec 36% w 2024 roku. Nieznacznie wzrosła liczba osób planujących trzytygodniowy wypoczynek.
Co ciekawe, prawie połowa badanych zamierza wyjechać na co najmniej dwa siedmiodniowe urlopy w ciągu roku.
Aż 65% badanych deklaruje, że nie zamierza kontaktować się z pracodawcą w czasie wakacji
Dla 83% respondentów wakacje to przede wszystkim czas na odpoczynek i relaks. Duże znaczenie ma również spędzanie czasu z bliskimi, co deklaruje 61% badanych, oraz zwiedzanie i poznawanie nowych miejsc, co jest ważne dla 59% uczestników badania. W porównaniu do ubiegłego roku wzrosła waga rodzinnego wypoczynku, który w 2024 roku był istotny dla 53% respondentów.
Polacy coraz bardziej odcinają się od pracy podczas urlopu. Aż 65% badanych deklaruje, że nie zamierza kontaktować się z pracodawcą w czasie wakacji, co stanowi wzrost o 6 punktów procentowych w porównaniu do 2024 roku.
Jedynie 6,5% respondentów planuje w tym roku skorzystać z workation, czyli połączyć pracę z wypoczynkiem
Zaledwie 6,5% respondentów planuje w tym roku skorzystać z workation, czyli połączyć pracę z wypoczynkiem w atrakcyjnej lokalizacji. To istotny spadek w porównaniu do roku ubiegłego, gdy 19% badanych deklarowało takie plany. Wśród tych, którzy zdecydują się na workation, najwięcej planuje wyjazd jedynie na kilka dni, co stanowi 50%, co czwarty na dwa tygodnie, a kolejne 25% powyżej dwóch tygodni. Praca w wakacyjnym otoczeniu jest dla większości nadal raczej krótkim epizodem niż długotrwałym modelem wypoczynku.
Najczęściej firmy wspierają pracowników poprzez tzw. „wczasy pod gruszą”, co dotyczy 67% tych, którzy otrzymują benefity, a także umożliwiają pracę zdalną z wakacyjnych lokalizacji i oferują dodatkowe dni urlopu.
- Wyniki naszego badania pokazują, że Polacy coraz bardziej świadomie podchodzą do wakacji. Chcą prawdziwie wypocząć i oderwać się od zawodowych obowiązków, nawet jeśli oznacza to rezygnację z atrakcyjnego, ale jednak częściowo pracującego workation. To ważny sygnał dla pracodawców, by wspierali swoich pracowników w zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym, także poprzez dobrze dopasowane benefity wakacyjne - twierdzi Sylwia Kościuszko, ekspertka HR w firmie doradztwa personalnego HRK, cytowana w komunikacie.
Badanie „Plany wakacyjne Polaków 2025” zostało przeprowadzone w czerwcu 2025 roku wśród specjalistów i managerów. Przeprowadzono je metodą CAWI.