Warszawa Centralna czasowo zamknięta. Pasażerowie czekają utrudnienia
Zmiany w organizacji ruchu. Warszawa Gdańska przejmuje rolę głównego węzła
W tym czasie pociągi - zarówno dalekobieżne, jak i regionalne - zostaną przekierowane na Dworzec Warszawa Gdańska. Tymczasowo to on przejmie funkcję głównego węzła kolejowego stolicy. Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że także Warszawa Gdańska jest obecnie w trakcie przebudowy - trwa tam budowa nowego przejścia podziemnego oraz modernizacja peronów, które mają zostać w pełni udostępnione dopiero w pierwszym kwartale 2026 roku.
Powód zamknięcia: prace związane z przebudową linii średnicowej
Powodem czasowego wstrzymania ruchu przez Warszawę Centralną są roboty związane z modernizacją infrastruktury - chodzi o dostosowanie torów i urządzeń do większej przepustowości. Ma to umożliwić elastyczniejsze zarządzanie ruchem w przyszłości, w tym m.in. możliwość zawracania składów z Warszawy Centralnej z powrotem w kierunku Warszawy Zachodniej, co obecnie nie jest technicznie możliwe.
To rozwiązanie ma okazać się szczególnie przydatne w trakcie przyszłego, generalnego remontu linii średnicowej, a także w przypadku sytuacji awaryjnych.
Centralna bez tranzytu
Zamknięcie Warszawy Centralnej oznacza nie tylko brak postoju pociągów, ale również całkowite wstrzymanie ruchu tranzytowego przez stację. Pasażerowie będą musieli korzystać z innych tras, co może wiązać się z opóźnieniami i utrudnieniami w planowaniu podróży.
- Warszawa Centralna obsługuje rocznie ponad 20 milionów pasażerów - według danych Urzędu Transportu Kolejowego,
- w 2024 roku liczba ta wyniosła dokładnie 20,04 mln.
Tymczasowe wyłączenie stacji z ruchu to poważne wyzwanie dla systemu transportu kolejowego w stolicy.
Modernizacja linii średnicowej dopiero po 2030 roku
Chociaż listopadowe prace mają przygotować infrastrukturę do przyszłych remontów, właściwa przebudowa warszawskiej linii średnicowej nie ruszy szybko. PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają, że rozpocznie się ona dopiero po zakończeniu modernizacji Dworca Warszawa Wschodnia - czyli nie wcześniej niż w 2030 roku.