78 tysięcy terminów w siedem miesięcy. Tyle wizyt u specjalistów przepadło w Wielkopolsce
78 tysięcy nieodwołanych wizyt w Wielkopolsce
W 2024 roku tylko w ortopedii, kardiologii, endokrynologii i onkologii przepadło 95 tysięcy terminów do lekarza w Wielkopolsce. Od tego roku NFZ monitoruje również nowe zakresy świadczeń: neurologię, nefrologię, urologię, okulistykę, pulmonologię, otolaryngologię, diabetologię i gastroenterologię. Z danych urzędników wynika, że od stycznia do lipca pacjenci bez uprzedzenia nie stawili się w umówionym terminie 78 tysięcy razy.
- Problem zwiększa obciążenie placówek medycznych, ogranicza dostęp do leczenia innym pacjentom i powoduje marnowanie zasobów czasowych oraz organizacyjnych kadry medycznej - tłumaczy Sebastian Krystek z wielkopolskiego oddziału NFZ. - Powiadomienie placówki o rezygnacji z wizyty pozwala odblokować termin dla innego pacjenta, co przekłada się na skrócenie czasu oczekiwania do specjalistów.
Tu najczęściej pacjenci nie odwołują terminów
Krystek wylicza, do których poradni przez pierwsze siedem miesięcy 2025 roku przepadło najwięcej terminów. To świadczenia z zakresu:
- ortopedii i traumatologii narządu ruchu - 20,9 tys. wizyt,
- kardiologii - 10,1 tys. terminów,
- fizjoterapii ambulatoryjnej - 8,7 tys. nieodwołanych wizyt,
- neurologii - 5,9 tys. terminów.
Zdarza się, że pacjenci nie przychodzą także na umówione badania diagnostyczne. Wśród nich najwięcej terminów przepadło na rezonans magnetyczny i kolonoskopię - po 2 tys. Z kolei 337 osób nie zjawiło się na umówionej operacji zaćmy, a 193 - endoprotezoplastyki stawu kolanowego.
"Odwołuję. Nie blokuję" - na czym polega akcja?
Przedstawiciele NFZ przypominają o akcji "Odwołuję. Nie blokuję". Organizatorzy tej kampanii radzą pacjentom przestrzegać kilku zasad. To zapisanie terminu w telefonie i ustawienie przypomnienia na tydzień i dzień przed nią. Jeśli wiemy, że nie możemy lub nie potrzebujemy już wizyty - należy ją jak najszybciej odwołać. Nawet dzień wcześniej poradnia może przemodelować grafik czy umówić innego pacjenta w zwolnione miejsce.
- Przy umawianiu terminu należy zapytać o dostępne sposoby odwołania, takie jak telefon, e-mail, SMS czy aplikacja pacjenta. Najłatwiej skontaktować się z przychodnią po porannym szczycie, np. po południu. W razie braku innych możliwości wizytę można odwołać osobiście w rejestracji placówki - wylicza kolejne zasady Krystek.