Autostradą po Lubelszczyźnie. Ale na razie jest za drogo
Nowa trasa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu oraz rezerwę pod dobudowę trzeciego pasa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poznała zainteresowanych budową fragmentu autostrady od miejscowości Kijowiec do węzła Dobryń, która umożliwi w przyszłości dojazd do terminala samochodowego Koroszczyn. I jest niestety problem.
O kontrakt walczy dziewięć firm i konsorcjów. Złożone oferty wahają się od 445,2 mln zł do 631,4 mln zł. Wszystkie przekraczają limit finansowy określony przez GDDKiA, która na wykonanie prac zarezerwowało "tylko" 386,8 mln zł.
- Zakładamy, że umowa z wykonawcą, w przypadku braku odwołań, zostanie podpisana w IV kwartale 2025 r. Wykonawca na realizację zadania będzie miał 32 miesiące od daty jej zawarcia (w tym etap projektowania 10 miesięcy od daty podpisania umowy). Do etapu realizacji robót nie wylicza się tzw. okresów zimowych. Zakończenie prac przewidywane jest w 2029 r. - opisuje Małgorzata Tarnowska z warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jedyna taka droga w województwie
Powstanie 9 km fragment autostrady.
- Wybudowany zostanie węzeł Dobryń i para MOP-ów: Kijowiec Północ i Południe. Ponadto w ramach kontraktu powstaną m.in. obiekty inżynierskie, drogi do obsługi ruchu lokalnego, oświetlenie oraz odwodnienie drogi. Piesi i rowerzyści będą mogli korzystać z nowych chodników, ścieżek rowerowych i ciągu pieszo-rowerowego. Droga zostanie wyposażona w urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego - opisuje Tarnowska.
Pierwszy taki przetarg
Trwający przetarg różni się od dotychczasowych. Uwzględniono w nim wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 22 października 2024 r., w którym określono m.in. zasady udziału firm w unijnym rynku zamówień publicznych.
- Nie dopuściliśmy wykonawców z tzw. państw trzecich, nie czekając na rozwiązania ustawowe - wyjaśnia Tarnowska.
W praktyce oznacza to, że ofert nie mogły składać podmioty np. z Turcji czy Chin, które uczestniczyły we wcześniejszych przetargach ogłaszanych przez GDDKiA.
Strategiczna przerwa
Budowa trasa A2 od węzła Biała Podlaska do przejścia granicznego w Kukurykach - 32,2 km długości - została podzielona na trzy etapy. To odcinki: Biała Podlaska - Kijowiec (16,2 km), Kijowiec - Dobryń (9,3 km), Dobryń - Kukuryki (6,8 km).
Na razie GDDKiA proceduje budowę dwóch odcinków, obejmujących fragment trasy od Białej Podlaskiej do Dobrynia. Trzeci jest zawieszeniu.
- Dalsze prace związane z fragmentem najbliżej granicy, zależne są od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią - wyjaśnia Tarnowska.