Białystok: Kolej sprzedaje działkę na osiedlu Młodych
Do wzięcia jest blisko 5 hektarów między ulicami Zwycięstwa, Marii Dąbrowskiej, Tadeusza Gajcego i linią kolejową do Warszawy. Działki na sprzedaż wystawiają Polskie Koleje Państwowe. To teren, na który już w 2012 roku powstawała wizja przekształcenia m.in. w mieszkaniówkę.
Informacja o planach sprzedaży pojawiło się już w internecie np. na portalu Oto Dom. Całość to sześć działek o łącznej powierzchni blisko 5 hektarów (dokładnie to 4,94 ha). Cena w ogłoszeniu to 11 mln zł.
- Nieruchomość położona jest w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego w Białymstoku, na wysokości ulicy Zwycięstwa. Na nieruchomości są czynne umowy najmu. Sprzedaż będzie prowadzona w formie przetargu ustnego nieograniczonego - podaje oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Polskich Kolejach Państwowych.
Działki na sprzedaż. Dziś jest tam wszystko
Mówiąc obrazowo. Chodzi o pas terenu ciągnący się od ulicy Zwycięstwa w stronę ulicy Marii Dąbrowskiej i Tadusza Gajcego na osiedlu Młodych. To miejsce m.in. po dawnej bocznicy kolejowej. Stoi tu kilka przypadkowych budynków. Działają w nich różnego rodzaju bazy i przedsiębiorstwa. Są tu także garaże, dzikie parkingi i nieużytki. Od torów kolejowych oddziela je jeszcze kolejny pas ziemi.
Na terenie tym nie ma miejscowego planu zagospodarowania terenu. Uchwałę intencyjną w tej sprawie radni podjęli jeszcze w 2016 roku, Dotyczyła szerszego obszaru - po obu stronach torów od Zwycięstwa aż do skrzyżowania Kopernika z Łomżyńską. Na razie plan powstał jednak tylko dla części terenów po południowej stronie linii kolejowej do Warszawy.
Wizja na działki
Natomiast pewnego rodzaju wizja dla tego obszaru jest wykrystalizowana. W planach - choć nikt nie precyzuje kiedy miałyby być zrealizowane - jest tu budowa nowej drogi między Łomżyńską a Zwycięstwa, która estakadą miałaby pokonywać torowisko.
Z kolei wizję zabudowy przedstawiły prace złożone na konkurs, jaki miasto ogłosiło jeszcze w roku 2012. Dotyczyły stworzenia głównie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego przy dworcu PKP i PKS, ale obejmowały też tereny przyległe, w tym te, które obecnie chcą sprzedać PKP. Nagrody głównej wówczas nie przyznano, ale jury pod przewodnictwem architekta Krzysztofa Chwaliboga doceniono równorzędnie wizje przedstawione przez pracownie 22 Architekci oraz WXCA.
Zaproponowana wizja Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego ostatecznie nie powstała. PKP wyremontowało dworzec oddzielnie, PKS zagospodarowało swój teren oddzielnie, a miasto oddzielnie. Na razie wizja osiedla też nie znalazła odzwierciedlenia w planie.