Białystok: Kolejna inwestycja kolejowa. PKP PLK wybuduje łącznicę
Aktualnie wszczęte zostało postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - informuje Tomasz Łotowski, z biura prasowego PKP PLK.
Rewitalizacja odcinka warszawskiego trasy Rail Baltica
Przypomnijmy, że w 2024 roku zakończyła się modernizacja układu torowego w Białymstoku. Zostały zrealizowana w ramach budowy międzynarodowej trasy kolejowej Rail. Baltica. Modernizacja odcinka Czyżew - Białystok.
Największą wizualną zmianą były zadaszenie - nad peronami 1-3 zbudowano częściowo przeszkloną wiatę, która ochroni podróżnych przed opadami. Osobny dach zyskał peron nr 4. Nowością był też siedemdziesięciometrowy tunel (osobny ponad 100 metrowy zbudowało miasto) - zastąpił stare, wysłużone, kilkudziesięcioletnie kładki nad torami, które wielu mieszkańców Białegostoku wspominało ze strachem.
Po zakończeniu tych prac PKP PLK przeszło do zamiarów budowy kolejnego odcinka Rail Baltiki od Ełku do Trakiszek. W zakres planowanych prac wchodzi 100 km linii kolejowej, a na niej łącznie 8 stacji i 10 przystanków - całość zyska nowy standard. Na całej długości dobudowany zostanie drugi tor, co zdecydowanie zwiększy możliwości prowadzenia ruchu pociągów. Sprawne i bezpieczne kursowanie składów zapewnią nowoczesne, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Zmiany dotyczyły też tych części stacji, które na co dzień nie są dostępne i widoczne dla podróżnych. Bezpieczny i sprawny ruch pociągów zapewniają nowoczesne, komputerowe urządzenia, które zostały scentralizowane w Lokalnym Centrum Sterowania ruchem kolejowym. To epokowa zmiana jakościowa - wcześniej Białystok był największą stacją w Polsce obsługiwaną przy pomocy urządzeń mechanicznych. Cały zakres przebudowy to aż 55 km torów i 144 rozjazdy.
Rewitalizacja odcinka ełckiego trasy Rail Batica
Po zakończeniu tego etapu Rail Baltiki, kolej przeszła do kolejnego. Na początku tego roku ogłosiła przetarg na budowę odcinka od Białegostoku do Ełku. W ramach inwestycji gruntownie zostanie przebudowany układ torowy na odcinku w granicach Białegostoku na kierunku ełckim oraz w gminach Choroszcz i Dobrzyniewo Duże. Na całym 100-km odcinku linii 38 zostanie wybudowany nowy, drugi tor, stary zostanie rozebrany i wybudowany od nowa. Jeśli chodzi o korzyści tej inwestycji dla Białegostoku; to m.in.
- bezkolizyjny przejazd tunelem drogowym przy ul. Popiełuszki,
- przesunięcie przystanku kolejowego na osiedlu Bacieczki bliżej centrów handlowych,
- a także budowę przejścia pieszo-rowerowego pod torami na przedłużeniu ul. Wrocławskiej.
Przetarg ten fragment Rail Baltiki jest obecnie na etapie oceny ofert złożonych przez zainteresowanych wykonawców. O kontrakt stara się pięć podmiotów zakres podstawowy i prawa opcji. Najtańsza oferta wynosi nieco ponad 4,56 mld zł brutto. Najdroższa - 6,67 mld zł.
Po przebudowie linii pociągi mają jechać nawet do 200 km/h. Czas podroży spadnie o pół godziny poniżej 60 minut.
Nowa łącznica połączy linię nr 6 z linią nr 32
Okazuje się, że PKP PLK przymierza się do jeszcze jednej inwestycji w obrębie stacji Białystok. Ma ona połączyć linię nr 6 (warszawską) z linią 32 (bielską).
Po uzyskaniu decyzji środowiskowej wystąpimy z wnioskiem o wydanie decyzji lokalizacyjnej. Równolegle trwają procedury związane z projektem budowlanym - informuje Tomasz Łotowski.
Około kilometrowa łącznica powstanie na terenie stacji Białystok, na pograniczu os. Nowe Miasto (rejon dawnego przystanku Białystok Wiadukt).
Łącznica powstaje przede wszystkim na potrzeby ruchu towarowego - informuje Tomasz Łotowski.
Dzięki budowie dodatkowego odcinka toru możliwe będzie ominięcie stacji Białystok przez pociągi kursujące z kierunku Łap w kierunku Bielska Podlaskiego i odwrotnie. Bez potrzeby wjazdu na stację Białystok i zmiany czoła pociągów. Tym samym skróci się czas jazdy.
- Zwiększy się także przepustowość białostockiego węzła kolejowego, a jednocześnie część składów nie będzie musiała wjeżdżać do centrum miasta informuje Tomasz Łotowski.
Wartość inwestycji to 45 mln zł netto, realizacja robót budowlanych przewidziana jest na lata 2029-2030.