Biorą lewe L4 i relaksik na wakacjach w kraju! Tak kombinują polscy kierowcy zawodowi pracujący w Niemczech, Holandii i Belgii

Grill z sąsiadami, prace remontowe lub wypoczynek nad jeziorem - coraz więcej polskich kierowców zawodowych pracujących w Niemczech, Holandii czy Belgii spędza tak wakacje w Polsce będąc na... L4. W tym czasie pobierają sowite wynagrodzenie w euro. Zachodni pracodawcy alarmują, że z tego powodu pogarsza się reputacja polskich pracowników za granicą.
 Na Zachodzie w sektorze TSL (transport, spedycja, logistyka) liczba Polaków pracujących na Zachodzie może wynosić około 150 tysięcy. Polacy są jedną z największych grup obcokrajowców zatrudnionych w branży transportowej, zwłaszcza w Niemczech, Holandii i Belgii.
 Na Zachodzie w sektorze TSL (transport, spedycja, logistyka) liczba Polaków pracujących na Zachodzie może wynosić około 150 tysięcy. Polacy są jedną z największych grup obcokrajowców zatrudnionych w branży transportowej, zwłaszcza w Niemczech, Holandii i Belgii.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Paweł Relikowski
Agnieszka Domka-Rybka
  • 07.07.2025 WROCLAW ZGORZELEC JEDRZYCHOWICE
 OD PONIEDZIALKU PRZYWROCONA ZOSTALA KONTROLA GRANICZNA NA POLSKO NIEMIECKIEJ GRANICY
 N/Z KOREK DO PRZEJSCIE GRANICZNE JEDRZYCHOWICE CIEZAROWKA TIR NA AUTOSTRADZIE A4 
 KONTROLA GANICZNA POLSKA NIEMCY PRZEJSCIE GRANICZNE SCHOENGEN STRAZ GRANICZNA PATROL STRAZY GANICZNEJ KOREK CIEZAROWKI GRANICA
 GAZETA WROCLAWSKA
 PAWEL RELIKOWSKI / POLSKA PRESS
  • 07.07.2025 WROCLAW ZGORZELEC JEDRZYCHOWICE
 OD PONIEDZIALKU PRZYWROCONA ZOSTALA KONTROLA GRANICZNA NA POLSKO NIEMIECKIEJ GRANICY
 N/Z KOREK DO PRZEJSCIE GRANICZNE JEDRZYCHOWICE CIEZAROWKA TIR NA AUTOSTRADZIE A4 
 KONTROLA GANICZNA POLSKA NIEMCY PRZEJSCIE GRANICZNE SCHOENGEN STRAZ GRANICZNA PATROL STRAZY GANICZNEJ KOREK CIEZAROWKI GRANICA
 GAZETA WROCLAWSKA
 PAWEL RELIKOWSKI / POLSKA PRESS
[1/2] 07.07.2025 WROCLAW ZGORZELEC JEDRZYCHOWICE OD PONIEDZIALKU PRZYWROCONA ZOSTALA KONTROLA GRANICZNA NA POLSKO NIEMIECKIEJ GRANICY N/Z KOREK DO PRZEJSCIE GRANICZNE JEDRZYCHOWICE CIEZAROWKA TIR NA AUTOSTRADZIE A4 KONTROLA GANICZNA POLSKA NIEMCY PRZEJSCIE GRANICZNE SCHOENGEN STRAZ GRANICZNA PATROL STRAZY GANICZNEJ KOREK CIEZAROWKI GRANICA GAZETA WROCLAWSKA PAWEL RELIKOWSKI / POLSKA PRESS Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | PAWEL RELIKOWSKI / POLSKA PRESS

TYLKO U NAS! Sara Janicka jest PO ROZWODZIE. Opowiedziała o relacjach z Zakościelnym

Powtarza się to co roku, ale w sezonie letnim 2025 przybrało na sile.

W środku sezonu firmy zostają bez rąk do pracy

- Docierają do nas sygnały od firm z branż transportowej, że ich kierowcy zatrudnieni za granicą, głównie w Niemczech, Belgii i Holandii, coraz częściej przedstawiają zwolnienia lekarskie, by w rzeczywistości przyjechać do Polski i tu spędzić wakacje - komentuje Mikołaj Zając, ekspert rynku pracy, prezes Conperio, firmy badającej absencję chorobową. - Pracodawcy podejrzewają, że L4 są wykorzystywane niezgodnie z ich celem, a firmy pozostają bez ludzi do pracy w kluczowym okresie sezonowym.

Pracują dwa tygodnie w miesiącu, na drugie dwa L4 i miesiąc laby

Polscy pracownicy zatrudnieni w zagranicznych firmach, w branżach takich jak transport czy logistyka, teoretycznie pracują przez dwa tygodnie w miesiącu poza granicami Polski, a przez pozostałe dwa mają prawo do odpoczynku. Ta specyfika pracy daje im możliwość powrotu do kraju.

W praktyce jednak, część z tych pracowników zamiast odpoczywać, korzysta z wątpliwych zwolnień lekarskich i spędza całe miesiące w swoim domu w Polsce.

Nie pracują, a zarabiają nawet kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie

- Zdarza się, że pracownicy w ogóle nie wykonują pracy w danym miesiącu, a mimo to otrzymują wysokie wynagrodzenie w euro, które w przeliczeniu na złotówki może wynosić nawet kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie. To proceder, który, niestety, staje się coraz bardziej powszechny, zwłaszcza w okresie wakacyjnym – dodaje Mikołaj Zając.

Co więcej, istnieją poważne obawy, że część z tych pracowników w trakcie przebywania na zwolnieniu lekarskim podejmuje dodatkowe prace zarobkowe w Polsce. To rodzi kolejne ryzyko związane z nadużywaniem systemu L4 i może prowadzić do poważnych konsekwencji dla pracodawców, którzy ponoszą koszty związane z absencją, jednocześnie nie mając pewności, czy ich pracownik rzeczywiście jest niezdolny do pracy.

Jeden odpoczywa, a inni muszą pracować za niego

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w 2023 roku ponad 2,5 miliona Polaków przebywało za granicą, a część z nich pracowała w sektorach takich jak transport i logistyka. Szacuje się, że w samym sektorze TSL (transport, spedycja, logistyka) liczba Polaków pracujących na Zachodzie może wynosić około 150 tysięcy. Polacy są jedną z największych grup obcokrajowców zatrudnionych w branży transportowej, zwłaszcza w Niemczech, Holandii i Belgii.

- Pracodawcy skarżą się nie tylko na brak rąk do pracy, ale też na utratę zaufania i pogorszenie reputacji polskich pracowników za granicą. Gdy jeden nadużywa L4, cierpi cały zespół – trzeba szukać kosztownych zastępstw, często płacąc więcej za tymczasowych kierowców lub przesuwając terminy dostaw – podkreśla ekspert.

Niemiecki "ZUS" nie kontroluje tak jak polski, więc planują swoje choroby...

To proceder zaskakujący, bo pokazujący dużą „kreatywność” niektórych pracowników. Z obserwacji wynika, że kierowcy doskonale znają różnice między systemami kontrolnymi w krajach zachodnich a polskim ZUS-em. Wiedzą, gdzie ryzyko wpadki jest mniejsze, a kontrola mniej skuteczna. Często planują swoje „choroby” z wyprzedzeniem – od czerwca do sierpnia rośnie liczba zwolnień wystawianych na okres dwóch tygodni.

- W obliczu tego trendu konieczne staje się wprowadzenie przemyślanych zmian zarówno w polskim systemie kontroli absencji chorobowych, jak i w regulacjach dotyczących międzynarodowego zatrudnienia. Eksperci wskazują na potrzebę szerokiej współpracy na poziomie krajowym i międzynarodowym, aby skutecznie przeciwdziałać nadużyciom - podsumowuje prezes Conperio.

Wybrane dla Ciebie
"Baldur’s Gate 3" osiąga "szalony" wynik. Swen Vincke nie dowierza
"Baldur’s Gate 3" osiąga "szalony" wynik. Swen Vincke nie dowierza
Atmosfera, krytyka i brak punktów. Zniszczoł zabrał głos
Atmosfera, krytyka i brak punktów. Zniszczoł zabrał głos
Porozumienie między Chorzowem a Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną
Porozumienie między Chorzowem a Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną
Bełchatów: Pasowanie na przedszkolaka i Montessorka
Bełchatów: Pasowanie na przedszkolaka i Montessorka
Gorzkowice: Świąteczne spotkanie Kół Gospodyń Wiejskich
Gorzkowice: Świąteczne spotkanie Kół Gospodyń Wiejskich
Kto dopłaci do podatku w 2026? Dla części podatników trudny rok
Kto dopłaci do podatku w 2026? Dla części podatników trudny rok
13. i 14. emerytura w 2026 roku. Szacunki wypłat po marcowej waloryzacji
13. i 14. emerytura w 2026 roku. Szacunki wypłat po marcowej waloryzacji
Ostróda: (Nie)trzeźwy poranek. Czterech kierowców po alkoholu
Ostróda: (Nie)trzeźwy poranek. Czterech kierowców po alkoholu
Drzonów: Pijacki rajd zakończony kraksą na parkingu
Drzonów: Pijacki rajd zakończony kraksą na parkingu
Pomorskie: Druga tablica i narkotyki. Zatrzymano złodzieja paliwa
Pomorskie: Druga tablica i narkotyki. Zatrzymano złodzieja paliwa
Bydgoszcz: Diagnosta z 120 zarzutami. Fałszował przeglądy opryskiwaczy
Bydgoszcz: Diagnosta z 120 zarzutami. Fałszował przeglądy opryskiwaczy
Kokoszka: Groźne zdarzenie. Dachował samochód osobowy
Kokoszka: Groźne zdarzenie. Dachował samochód osobowy
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥