Błędy aliantów w Normandii. O tym nie uczą w szkole

6 czerwca 1944 roku nastąpiła największa w historii wojen operacja desantowa, tzw. "operacja Overlord". Składała się ona z dwóch faz: desantu powietrznego oraz desantu morskiego, które poprzedziły bombardowanie pozycji niemieckich na plażach w Normandii. Przedsięwzięcie to bardzo dokładnie zaplanowano, aczkolwiek nie ustrzeżono się poważnych błędów, mających istotny wpływ na przebieg całej operacji. O jakich błędach tutaj mowa?

Desant aliantów w NormandiiDesant aliantów w Normandii
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Przez Wieki

Chaotyczny desant powietrzny Brytyjczyków

Precyzyjnie zaplanowany przez Brytyjczyków desant powietrzny posypał się dosłownie w ciągu paru minut. Niesprzyjająca pogoda oraz ostrzał niemieckiej artylerii przeciwlotniczej spowodowały, że część żołnierzy zrzucono tam, gdzie nie należało. W efekcie wielu z nich pogubiło się na nieznanym terenie.

Dwóch brytyjskich spadochroniarzy wylądowało obok niemieckiego generała Josefa Reicherta. Całą tę sytuację podsumowali później zdaniem: "Bardzo nam przykro, staruszku, ale wpadliśmy tu przypadkiem".

Inni spadochroniarze zawiśli natomiast na drzewach lub zgubili swoją broń. Jeden z brytyjskich żołnierzy Godfrey Maddison po wylądowaniu zaplątał się w niemiecki drut kolczasty i stracił sporo czasu na wydostanie się z pułapki.

Jeszcze inni żołnierze brytyjscy wylądowali prosto w moczarach i bagnach koło rzeki Dives. Część z nich potopiła się, ponieważ nie była w stanie wydostać się z wody z uwagi na zbyt mocne obciążenie ekwipunkiem.

Fatalne błędy Amerykanów

Fatalnie zaczął się również zrzut amerykańskich spadochroniarzy ze 101 i 82 Dywizji Powietrznodesantowej. Stracono ponad połowę sprzętu w pierwszej godzinie desantu.

Niektórzy amerykańscy spadochroniarze lądowali w rozproszeniu na bagnach i utonęli od ciężaru wyposażenia. Inni wyskoczyli z samolotu prosto do kanału La Manche i zatonęli w morzu. Jedynie jeden amerykański pułk wylądował w całości i mógł później realizować powierzone sobie zadania operacyjne.

Nawet dowódcy amerykańscy pogubili się w tym bałaganie i nie potrafili sobie z nim początkowo poradzić. Jeden z dowódców oddziału z 82 Dywizji płk. Benjamin Vandervoort złamał kostkę w czasie skoku.

O dużym pechu mogli mówić Amerykanie, którzy przez przypadek wylądowali w środku małego miasteczka Saint Mére Église. Zostali od razu wystrzelani przez spanikowanych niemieckich żołnierzy.

Niepotrzebny desant na Iles Saint-Marcouf

Iles Saint-Marcouf były niewielkimi wyspami koło plaży Utah, gdzie mieli wylądować 6 czerwca 1944 roku Amerykanie. Alianccy planiści, obawiając się, że mogą tutaj znajdować się baterie ciężkich dział, sformowali niewielki improwizowany oddział, który miał zająć wyspę.

Amerykanie wprawdzie wykonali swoje zadanie, opanowując bez większych trudności Iles Saint-Marcouf, jednak ponieśli niepotrzebne straty w sile żywej. A wszystko dlatego, iż weszli na niemieckie pole minowe, o którego istnieniu kompletnie nie zdawali sobie sprawy. Stracili przy tym kilkunastu żołnierzy, którzy mogli przeżyć wojnę, gdyby nie kardynalne błędy w rozpoznaniu.

Desanty na niewłaściwych plażach

W zamieszaniu panującym w czasie lądowania część barek desantowych została źle pokierowana i dlatego wylądowała w niewłaściwych miejscach. Na plaży Omaha oddziały 1 i 29 amerykańskiej Dywizji Piechoty przemieszały się ze sobą, co spowolniło ogólne tempo ich natarcia.

Te same błędy popełniła 4 amerykańska Dywizja Piechoty podczas lądowania na plaży Utah, w efekcie czego został zniweczony cały plan lądowania aliantów na tym odcinku. Całą sytuację uratował jednak zastępca dowódcy oddziału gen. Theodor Roosevelt, nacierając w głąb lądu na "żywioł", co przyniosło atakującym szereg pozytywnych korzyści.

Na tym etapie operacji "Overlord" alianci stracili część barek desantowych, pływających czołgów oraz duże ilości radiostacji, amunicji i uzbrojenia. Jak wskazują historycy wojskowości, spowodowało to spore opóźnienia realizacji całej operacji.

Łut szczęścia aliantów?

Pomimo wielu popełnionych błędów, aliantom udało się zrealizować operację "Overlord" i stanąć pewną nogą w Normandii, otwierając tym samym drugi front na europejskim teatrze działań II wojny światowej.

Do 12 czerwca 1944 roku na wybrzeżu francuskim wylądowało ponad 300 tysięcy żołnierzy. W kolejnych dniach oddziały sojusznicze prowadziły ofensywę, opanowując w ciągu miesiąca obszar o szerokości około 100 km i głębokości 50 km.

Bibliografia

Milton G., D-Day, Żołnierska opowieść, Warszawa 2020.

Ryan C., Najdłuższy Dzień (6 czerwca 1944 roku), Warszawa 1987.

Wołoszański B., Wiek Krwi, Kraków 2016.

Wołoszański B., Sensacje XX wieku, II wojna światowa, Warszawa 1994.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Kielce: Drugi dzień Harcerskiego Festiwalu
Kielce: Drugi dzień Harcerskiego Festiwalu
Wrocław: Niedzielne śniadania w plenerze
Wrocław: Niedzielne śniadania w plenerze
Brenna: Zmagania górali w koszeniu łąki
Brenna: Zmagania górali w koszeniu łąki
Niegosławice: XIV Święto Pieśni i Muzyki Świętokrzyskiej. Potańcówka i wiele atrakcji
Niegosławice: XIV Święto Pieśni i Muzyki Świętokrzyskiej. Potańcówka i wiele atrakcji
Łany: Osobówka wbiła się w betonowy płot i stanęła w ogniu
Łany: Osobówka wbiła się w betonowy płot i stanęła w ogniu
Mińsk Mazowiecki: Pożar jest nieopanowany. Na miejscu działa już ponad 40 zastępów
Mińsk Mazowiecki: Pożar jest nieopanowany. Na miejscu działa już ponad 40 zastępów
Limity przelewów w bankach w 2025 roku. Takie kwoty możesz wypłacić
Limity przelewów w bankach w 2025 roku. Takie kwoty możesz wypłacić
Dni Fałkowa w deszczu i słońcu. Mimo zmiennej aury do parku przybyły tłumy
Dni Fałkowa w deszczu i słońcu. Mimo zmiennej aury do parku przybyły tłumy
Zawory: W miejscowości poświęcono odrestaurowaną figurę św. Antoniego z Padwy
Zawory: W miejscowości poświęcono odrestaurowaną figurę św. Antoniego z Padwy
Interwencje strażaków i zerwane linie energetyczne po dwugodzinnej burzy
Interwencje strażaków i zerwane linie energetyczne po dwugodzinnej burzy
Jak lotniskowiec Admirał Kuzniecow stał się kulą u nogi Rosji
Jak lotniskowiec Admirał Kuzniecow stał się kulą u nogi Rosji
Rusza remont ul. Poznańskiej. Blisko kilometr drogi za 1,5 mln zł
Rusza remont ul. Poznańskiej. Blisko kilometr drogi za 1,5 mln zł
Wyłączono komentarze
Sekcja komentarzy coraz częściej staje się celem farm trolli. Dlatego, w poczuciu odpowiedzialności za ochronę przed dezinformacją, zdecydowaliśmy się wyłączyć możliwość komentowania pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Wp Info