Budowa tej trasy tramwajowej idzie jak burza. Co za tempo. Kierowcy odczują to poprzez kolejne zmiany w ruchu
W tym artykule:
Stropy tuneli już gotowe
Wykonawca trasy tramwajowej do dworca Warszawa Zachodnia właśnie zasypał strop tunelu w miejscu południowej jezdni Alej Jerozolimskich. Teraz pracę przeniosą się pod północną jezdnię. Tunel tramwajowy, który docelowo ma mieć 500 metrów długości, budowany jest metodą podstropową - od góry do dołu. Budowniczowie zaczynają zatem dość nietypowo, bo od stropów. Na przełomie czerwca i lipca 2025 mają przejść do następnego etapu, głębienia wykopu pod gotowymi fragmentami stropu.
Na tym fragmencie, w którym właśnie zakończono kładzenie stropu, za chwilę będzie wznowiony ruch drogowy. Przełożony on zostanie z jezdni północnej na jezdnię południową, czyli tę bliższą dworca, którą w normalnych warunkach pojazdy poruszają się w kierunku Centrum.
Kolejne zmiany na ruchliwym odcinku
Liczba pasów ruchu w Alejach nie zmieni się, ale będą one w tym etapie szersze, trzymetrowe, co jest na pewno dobrą informacją dla kierowców. Jeszcze szersze będą buspasy, którymi poruszać się będą autobusy, taksówki, motocykle i pojazdy Miejskiego Transportu Osób Niepełnosprawnych.
Zmiany w ruchu wejdą w życie w nocy z piątku na sobotę, z 6 na 7 czerwca 2025. Jak teraz będzie wyglądać organizacja? Kierowcy zjeżdżający z ronda Zesłańców Syberyjskich w kierunku Centrum na fragment przy budowanym tunelu wjadą jednym pasem, obok którego będzie funkcjonował buspas. Jeden pas mniej będzie dostępny dla pojazdów na wiadukcie nad rondem. Z kolei kierowcy poruszający się w kierunku Włoch przejadą na drugą nitkę przy wjeździe na Dworzec Zachodni, a na właściwą wrócą przed wiaduktem.
Pewne zmiany dotkną również pasażerów komunikacji miejskiej. Autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego jadące z obu kierunków będą się zatrzymywały na tymczasowych przystankach przed zwężonym fragmentem Alej Jerozolimskich. Autobusy PKS wciąż będą docierały na Dworzec Zachodni, ale zmieni się dojście do peronów. Zamknięty zostanie chodnik po stronie dworca - pasażerowie będą musieli przechodzić przez parking.
Będzie tramwaj na Dworzec Zachodni. Ale za to czeka nas sporo utrudnień
Połączenie tramwajowe z dworcem Warszawa Zachodnia to inwestycja długo w stolicy wyczekiwana. Owocem prac drogowców ma być 1,6-kilometrowa trasa z 500-metrowym tunelem. Będzie to pierwsza w stolicy trasa tramwajowa z fragmentem położonym pod ziemią. Podziemny przystanek końcowy trasy zostanie połączony schodami ruchomymi i windami bezpośrednio z przejściem podziemnym na dworcu.
Czas przejazdu nową trasą od Dworca Zachodniego do Grójeckiej wyniesie pięć minut, do placu Narutowicza 10 minut, a do stacji metra Politechnika - 15 minut. Tramwaje Warszawskie spodziewają się, że z nowo wybudowanej trasy będzie korzystać ponad 1,2 mln pasażerów rocznie. Spodziewany termin oddania jej do użytku to połowa 2026 roku.
Trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego jest częścią tramwaju do Wilanowa - obwodowej trasy, która połączyć ma Wolę i Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Ta ogromna inwestycja z konieczności musi być podzielona na etapy.