Budowa tramwaju do Mistrzejowic w Krakowie. Utrudnienia na skrzyżowaniu Meissnera i Mogilskiej

Nie jest lekko dla kierowców w Krakowie, którzy codziennie muszą przejeżdżać przez skrzyżowanie Mogilskiej, Jana Pawła II, Meissnera i Lema. To szlak tropicieli węży, wyłączono dwa pasy ruchu i trzeba jechać zygzakiem przecinając nieczynne torowisko. Problem jest też z dostaniem się na osiedle Ugorek, wjazdem w ul. Ułanów. W godzinach szczytu robią się tu poważne korki, bo sygnalizacja świetlna czuwa, by było bezpieczniej, ale też dłużej. Zobaczcie z drona to rozkopane z powodu budowy tramwaju do Mistrzejowic ważne skrzyżowanie w Krakowie. A remontów jest i będzie więcej...
Rozkopane skrzyżowanie Lema, Mogilskiej, Meissnera i Jana Pawła II w KrakowiePrzebudowa skrzyżowania ma na celu wpięcie nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic, w obecną linię łączącą Bronowice i centrum Krakowa z Nową Hutą.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | ANNA KACZMARZ / POLSKA PRESS
Piotr Rąpalski
  • Rozkopane skrzyżowanie Lema, Mogilskiej, Meissnera i Jana Pawła II w Krakowie
  • Rozkopane skrzyżowanie Lema, Mogilskiej, Meissnera i Jana Pawła II w Krakowie
  • Rozkopane skrzyżowanie Lema, Mogilskiej, Meissnera i Jana Pawła II w Krakowie
  • Rozkopane skrzyżowanie Lema, Mogilskiej, Meissnera i Jana Pawła II w Krakowie
[1/4] Przebudowa skrzyżowania ma na celu wpięcie nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic, w obecną linię łączącą Bronowice i centrum Krakowa z Nową Hutą. Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | ANNA KACZMARZ / POLSKA PRESS

Zmiany na skrzyżowaniu, budowa linii tramwajowej

W związku z kolejnym etapem budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic (Krakowski Szybki Tramwaj IV), w sobotę 28 czerwca 2025 roku rozpoczęto prace związane z wpięciem nowej trasy tramwajowej w istniejące torowisko w ciągu ulic Mogilskiej i alei Jana Pawła II. W ramach inwestycji wprowadzona została nowa organizacja ruchu, która obejmie zarówno ruch kołowy, jak i komunikację miejską.

Zmiany w ruchu samochodowym:

  • zachowanie przejezdności ciągu ul. Mogilska – al. Jana Pawła II z ograniczeniami: przeniesienie ruchu kołowego na jezdnię południową,
  • zamknięcie ul. Meissnera na odcinku od skrzyżowania z ulicami Mogilską i al. Jana Pawła II do skrzyżowania z ulicami Śliczną i Łąkową – brak możliwości przejazdu na wprost w ul. Lema,
  • sugerowany objazd: al. Jana Pawła II, Stella-Sawickiego, al. Bora-Komorowskiego.

Należy również pamiętać, że wciąż obowiązują objazdy wyznaczone w poprzednich etapach prac, obejmujące ulice Dobrego Pasterza, Strzelców oraz Opolską, szczególnie istotne dla kierowców poruszających się po północno-wschodnich rejonach Krakowa i w okolicach ronda Polsadu, gdzie również występują utrudnienia.

Zmiany obejmą również funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Ruch tramwajowy został całkowicie wyłączony na odcinku od ronda Mogilskiego do pętli „Wieczysta”, a jego przywrócenie planowane jest we wrześniu bieżącego roku. Jednocześnie utrzymane zostało kursowanie tramwajów w kierunku Nowej Huty od strony pętli „Wieczysta”.

Zakres prowadzonych prac na skrzyżowaniu jest bardzo szeroki. Obejmuje on przebudowę istniejącej infrastruktury podziemnej, w tym sieci energetycznych, teletechnicznych, ciepłowniczych, gazowych i wodociągowych. Równolegle realizowana jest budowa nowego torowiska tramwajowego o długości jednego kilometra toru pojedynczego, wraz z pełnym zapleczem technicznym. Inwestycja zakłada także kompleksową modernizację układu drogowego, obejmującą budowę około 8500 m² nowych nawierzchni oraz pół kilometra ścieżek rowerowych. W rejonie prac powstają również mury oporowe i ekrany akustyczne, które znacząco poprawią komfort życia mieszkańców.

Remont ul. Borkowskiej – zmiany w organizacji ruchu

Od 30 czerwca 2025 r. trwają pilne prace remontowe na ulicy Borkowskiej (Dzielnica X Swoszowice). Drogowcy  w trybie interwencyjnym naprawiają kanalizację deszczową. Prace są prowadzone etapami.

Od 5 lipca 2025 r. (sobota) nastąpią zmiany w funkcjonowaniu linii 608 oraz 722

Naprawa kanalizacji deszczowej wiąże się z głębokimi wykopami, w związku z tym, po ich zakończeniu Borkowska zostanie kompleksowo odtworzona z nowym asfaltem i chodnikami. Całość tych prac potrwa ok. cztery miesiące. W czasie prowadzenia robót ulica musi zostać częściowo wyłączona z ruchu kołowego. Dojazd mieszkańców do posesji będzie możliwy na każdym etapie prowadzenia prac.

Harmonogram robót:

  • etap I – odcinek ul. Borkowskiej – od ul. Janowskiego do ok. 40 m za skrzyżowaniem z ul. Fałęcką – od 30 czerwca 2025 r. przez okres ok. 5 tygodni*

W tym czasie jezdnia będzie zamknięta, z zachowaniem dojazdu do posesji, wyznaczone objazdy.

  • etap II – odcinek ul. Borkowskiej – od ul. Borkowskiej 12 do ul. Czołgistów – od 4 sierpnia 2025 r. przez okres ok. 6 tygodni*

W tym czasie jezdnia będzie zamknięta, z zachowaniem dojazdu do posesji, wyznaczone objazdy.

  • etap III – odcinek ul. Borkowskiej – od ul. Czołgistów do ul. Fortecznej – od 15 września 2025 r. przez okres ok. 6 tygodni*

W tym czasie jezdnia będzie zamknięta, z zachowaniem dojazdu do posesji, wyznaczone objazdy.

Zmiana organizacji ruchu na ul. Petöfiego – powodem zagrożenie osuwiskowe

W związku z aktywnością osuwiskową w rejonie ul. Petöfiego, od poniedziałku, 7 lipca 2025 r., wprowadzona zostaje nowa organizacja ruchu. Zmiany mają charakter prewencyjny i wynikają z troski o bezpieczeństwo mieszkańców oraz ochronę infrastruktury miejskiej.

Na podstawie analiz geotechnicznych i pomiarów prowadzonych przez Wydział Środowiska, Klimatu i Powietrza UMK ustalono, że:

• na odcinku od ul. Architektów do ul. Petöfiego 33 obowiązywać będzie ruch jednokierunkowy – w kierunku ul. Kantorowickiej (tj. w stronę Szkoły Sportu K&E i skrzyżowania z ul. Niebyłą),

• odcinek od ul. Petöfiego 33 w kierunku ul. Kantorowickiej pozostaje dwukierunkowy.

Nowa organizacja ruchu opiera się na analizie natężenia – w stronę szkoły porusza się mniej pojazdów, co pozwala ograniczyć obciążenie newralgicznego fragmentu drogi.

Przypomnijmy: w 2023 r. przeprowadzono szczegółowe badania geologiczne w tym rejonie, które wykazały rozwijające się zjawiska osuwiskowe. Zidentyfikowane osuwisko nr 85911 stanowi poważne zagrożenie, dlatego od tamtej pory obszar ten jest objęty stałym monitoringiem geotechnicznym. Analizy i pomiary są prowadzone na bieżąco, aby możliwie jak najszybciej reagować na zmiany.

Apelujemy do kierowców o ostrożność i stosowanie się do obowiązującego oznakowania.

Przebudowa łącznicy zjazdowej na ul. Powstańców Wielkopolskich

7 lipca 2025 r. rozpocznie się przebudowa łącznicy zjazdowej na ul. Powstańców Wielkopolskich, w rejonie skrzyżowania z ul. Krzywda, przy CHT Kraków.

Celem inwestycji jest usprawnienie ruchu w tej intensywnie rozwijającej się części miasta, zwiększenie bezpieczeństwa oraz poprawa warunków dla kierowców, pieszych i rowerzystów.

Kluczowe elementy przebudowy układu drogowego:

  • poszerzenie łącznicy zjazdowej do dwóch pasów ruchu,
  • przebudowa przejezdnego ciągu pieszo-rowerowego po południowej stronie ul. Powstańców Wielkopolskich,
  • uzupełnienie oznakowania poziomego i pionowego.

Dodatkowo zaplanowano wymianę warstwy ścieralnej, przebudowę dwóch studzienek deszczowych, korektę istniejącego ogrodzenia oraz modernizację i przebudowę sieci uzbrojenia terenu.

Organizacja ruchu na czas prac:

Roboty prowadzone będą bez większych zakłóceń dla ruchu kołowego. Pas dla samochodów zostanie zawężony o 0,5 m. Ruch pieszy i rowerowy będzie utrzymany.

Harmonogram:

  • Wprowadzenie czasowej organizacji ruchu – od 7 lipca 2025 r. 
  • Planowane zakończenie prac i wprowadzenie nowej stałej organizacji ruchu – koniec września 2025 r.

Inwestycja usprawni ruch w ciągu ulic Saska–Lipska, skróci czas dojazdu m.in. do kompleksu The Park Kraków i poprawi komfort podróży mieszkańców południowo-wschodniego Krakowa. Modernizacja ciągu pieszo-rowerowego zapewni bezpieczniejszą i wygodniejszą trasę dla pieszych i rowerzystów, wspierając rozwój zrównoważonego transportu. Przebudowa łącznicy to kolejny krok w kierunku nowoczesnej i przyjaznej przestrzeni miejskiej.

Remont ul. Wielickiej – wymiana kratek ściekowych na pływające

Od 14 lipca 2025 r. rozpoczną się prace drogowe na ul. Wielickiej w Krakowie. Na wybranym odcinku wymieniane będą tradycyjne kratki ściekowe na nowoczesne kratki pływające, które przyniosą szereg korzyści zarówno dla infrastruktury, jak i komfortu kierowców.

Na odcinku od ul. Dworcowej do przejścia dla pieszych przy Cmentarzu Podgórskim (w kierunku centrum), na prawym pasie ruchu prowadzone będą roboty związane z wymianą tradycyjnych kratek ściekowych na nowoczesne kratki pływające. Następnie, od 21 lipca, prace przeniosą się na prawy pas ul. Wielickiej w kierunku ul. Dworcowej, gdzie zaplanowano kontynuację wymiany kratek oraz warstwy ścieralnej nawierzchni.

Całość prac potrwa do końca lipca br.

Dlaczego kratki pływające?

W przeciwieństwie do tradycyjnych, sztywno osadzonych rusztów, kratki pływające są montowane elastycznie, co pozwala im dostosować się do ruchów nawierzchni. Dzięki temu oferują:

  1. Lepszą odporność na uszkodzenia mechaniczne – kratki pływające rzadziej pękają pod wpływem nacisku i drgań.
  2. Kompensację osiadań i zmian temperatury – elastyczny montaż zapobiega pęknięciom i deformacjom.
  3. Mniejsze ryzyko powstawania szczelin i nierówności – powierzchnia wokół kratki pozostaje stabilna i równa.
  4. Dłuższą żywotność odwodnienia – mniejsza potrzeba napraw i większa trwałość systemu.
  5. Większy komfort jazdy – równa nawierzchnia zapewnia cichszą i płynniejszą jazdę.
  6. Skuteczniejsze odprowadzanie wody opadowej – kratki pływające dzięki lepszemu dopasowaniu do jezdni odbierają więcej wody, co zmniejsza ryzyko kałuż i poprawia bezpieczeństwo na drodze.

Nowe rozwiązania mają na celu poprawę trwałości infrastruktury oraz zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa użytkowników jednej z ważniejszych arterii komunikacyjnych Krakowa.

Wybrane dla Ciebie

Mieszkała na drzewie dwa lata. Została symbolem walki o ekologię
Mieszkała na drzewie dwa lata. Została symbolem walki o ekologię
Największa morska farma wiatrowa w kraju szuka polskich dostawców
Największa morska farma wiatrowa w kraju szuka polskich dostawców
Odsłonięcie pomnika Złotych Bliźniaków w Dębicy. Zapaśnicy uhonorowani
Odsłonięcie pomnika Złotych Bliźniaków w Dębicy. Zapaśnicy uhonorowani
Od 7 lipca kontrole na granicy Polski z Niemcami. Gdzie będą w Lubuskiem? Lista 21 miejsc
Od 7 lipca kontrole na granicy Polski z Niemcami. Gdzie będą w Lubuskiem? Lista 21 miejsc
Prognoza pogody na piątek i sobotę. Jaka pogoda będzie w Polsce?
Prognoza pogody na piątek i sobotę. Jaka pogoda będzie w Polsce?
Dzieciństwo pełne tragedii. Przez nie Dygant stała się niezniszczalna
Dzieciństwo pełne tragedii. Przez nie Dygant stała się niezniszczalna
Piątkowy targ w Stalowej Woli. Królują czereśnie, truskawek coraz mniej, są pierwsze wiśnie.
Piątkowy targ w Stalowej Woli. Królują czereśnie, truskawek coraz mniej, są pierwsze wiśnie.
Monster trucki ponownie w Radomsku. Widowisko dla fanów motoryzacji
Monster trucki ponownie w Radomsku. Widowisko dla fanów motoryzacji
Ponad 11 milionów złotych dla szpitala w Proszowicach
Ponad 11 milionów złotych dla szpitala w Proszowicach
Bezrobocie rejestrowane na Śląsku. Tu osób bez pracy jest najwięcej
Bezrobocie rejestrowane na Śląsku. Tu osób bez pracy jest najwięcej
Najstarsza cywilizacja Mezoameryki. Historia Olmeków
Najstarsza cywilizacja Mezoameryki. Historia Olmeków
Jak zapewnić efektywne nawożenie azotem w czasie suszy?
Jak zapewnić efektywne nawożenie azotem w czasie suszy?