Budowa tramwaju do Mistrzejowic w Krakowie. Utrudnienia na skrzyżowaniu Meissnera i Mogilskiej
Zmiany na skrzyżowaniu, budowa linii tramwajowej
W związku z kolejnym etapem budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic (Krakowski Szybki Tramwaj IV), w sobotę 28 czerwca 2025 roku rozpoczęto prace związane z wpięciem nowej trasy tramwajowej w istniejące torowisko w ciągu ulic Mogilskiej i alei Jana Pawła II. W ramach inwestycji wprowadzona została nowa organizacja ruchu, która obejmie zarówno ruch kołowy, jak i komunikację miejską.
Zmiany w ruchu samochodowym:
- zachowanie przejezdności ciągu ul. Mogilska – al. Jana Pawła II z ograniczeniami: przeniesienie ruchu kołowego na jezdnię południową,
- zamknięcie ul. Meissnera na odcinku od skrzyżowania z ulicami Mogilską i al. Jana Pawła II do skrzyżowania z ulicami Śliczną i Łąkową – brak możliwości przejazdu na wprost w ul. Lema,
- sugerowany objazd: al. Jana Pawła II, Stella-Sawickiego, al. Bora-Komorowskiego.
Należy również pamiętać, że wciąż obowiązują objazdy wyznaczone w poprzednich etapach prac, obejmujące ulice Dobrego Pasterza, Strzelców oraz Opolską, szczególnie istotne dla kierowców poruszających się po północno-wschodnich rejonach Krakowa i w okolicach ronda Polsadu, gdzie również występują utrudnienia.
Zmiany obejmą również funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Ruch tramwajowy został całkowicie wyłączony na odcinku od ronda Mogilskiego do pętli „Wieczysta”, a jego przywrócenie planowane jest we wrześniu bieżącego roku. Jednocześnie utrzymane zostało kursowanie tramwajów w kierunku Nowej Huty od strony pętli „Wieczysta”.
Zakres prowadzonych prac na skrzyżowaniu jest bardzo szeroki. Obejmuje on przebudowę istniejącej infrastruktury podziemnej, w tym sieci energetycznych, teletechnicznych, ciepłowniczych, gazowych i wodociągowych. Równolegle realizowana jest budowa nowego torowiska tramwajowego o długości jednego kilometra toru pojedynczego, wraz z pełnym zapleczem technicznym. Inwestycja zakłada także kompleksową modernizację układu drogowego, obejmującą budowę około 8500 m² nowych nawierzchni oraz pół kilometra ścieżek rowerowych. W rejonie prac powstają również mury oporowe i ekrany akustyczne, które znacząco poprawią komfort życia mieszkańców.
Remont ul. Borkowskiej – zmiany w organizacji ruchu
Od 30 czerwca 2025 r. trwają pilne prace remontowe na ulicy Borkowskiej (Dzielnica X Swoszowice). Drogowcy w trybie interwencyjnym naprawiają kanalizację deszczową. Prace są prowadzone etapami.
Od 5 lipca 2025 r. (sobota) nastąpią zmiany w funkcjonowaniu linii 608 oraz 722
Naprawa kanalizacji deszczowej wiąże się z głębokimi wykopami, w związku z tym, po ich zakończeniu Borkowska zostanie kompleksowo odtworzona z nowym asfaltem i chodnikami. Całość tych prac potrwa ok. cztery miesiące. W czasie prowadzenia robót ulica musi zostać częściowo wyłączona z ruchu kołowego. Dojazd mieszkańców do posesji będzie możliwy na każdym etapie prowadzenia prac.
Harmonogram robót:
- etap I – odcinek ul. Borkowskiej – od ul. Janowskiego do ok. 40 m za skrzyżowaniem z ul. Fałęcką – od 30 czerwca 2025 r. przez okres ok. 5 tygodni*
W tym czasie jezdnia będzie zamknięta, z zachowaniem dojazdu do posesji, wyznaczone objazdy.
- etap II – odcinek ul. Borkowskiej – od ul. Borkowskiej 12 do ul. Czołgistów – od 4 sierpnia 2025 r. przez okres ok. 6 tygodni*
W tym czasie jezdnia będzie zamknięta, z zachowaniem dojazdu do posesji, wyznaczone objazdy.
- etap III – odcinek ul. Borkowskiej – od ul. Czołgistów do ul. Fortecznej – od 15 września 2025 r. przez okres ok. 6 tygodni*
W tym czasie jezdnia będzie zamknięta, z zachowaniem dojazdu do posesji, wyznaczone objazdy.
Zmiana organizacji ruchu na ul. Petöfiego – powodem zagrożenie osuwiskowe
W związku z aktywnością osuwiskową w rejonie ul. Petöfiego, od poniedziałku, 7 lipca 2025 r., wprowadzona zostaje nowa organizacja ruchu. Zmiany mają charakter prewencyjny i wynikają z troski o bezpieczeństwo mieszkańców oraz ochronę infrastruktury miejskiej.
Na podstawie analiz geotechnicznych i pomiarów prowadzonych przez Wydział Środowiska, Klimatu i Powietrza UMK ustalono, że:
• na odcinku od ul. Architektów do ul. Petöfiego 33 obowiązywać będzie ruch jednokierunkowy – w kierunku ul. Kantorowickiej (tj. w stronę Szkoły Sportu K&E i skrzyżowania z ul. Niebyłą),
• odcinek od ul. Petöfiego 33 w kierunku ul. Kantorowickiej pozostaje dwukierunkowy.
Nowa organizacja ruchu opiera się na analizie natężenia – w stronę szkoły porusza się mniej pojazdów, co pozwala ograniczyć obciążenie newralgicznego fragmentu drogi.
Przypomnijmy: w 2023 r. przeprowadzono szczegółowe badania geologiczne w tym rejonie, które wykazały rozwijające się zjawiska osuwiskowe. Zidentyfikowane osuwisko nr 85911 stanowi poważne zagrożenie, dlatego od tamtej pory obszar ten jest objęty stałym monitoringiem geotechnicznym. Analizy i pomiary są prowadzone na bieżąco, aby możliwie jak najszybciej reagować na zmiany.
Apelujemy do kierowców o ostrożność i stosowanie się do obowiązującego oznakowania.
Przebudowa łącznicy zjazdowej na ul. Powstańców Wielkopolskich
7 lipca 2025 r. rozpocznie się przebudowa łącznicy zjazdowej na ul. Powstańców Wielkopolskich, w rejonie skrzyżowania z ul. Krzywda, przy CHT Kraków.
Celem inwestycji jest usprawnienie ruchu w tej intensywnie rozwijającej się części miasta, zwiększenie bezpieczeństwa oraz poprawa warunków dla kierowców, pieszych i rowerzystów.
Kluczowe elementy przebudowy układu drogowego:
- poszerzenie łącznicy zjazdowej do dwóch pasów ruchu,
- przebudowa przejezdnego ciągu pieszo-rowerowego po południowej stronie ul. Powstańców Wielkopolskich,
- uzupełnienie oznakowania poziomego i pionowego.
Dodatkowo zaplanowano wymianę warstwy ścieralnej, przebudowę dwóch studzienek deszczowych, korektę istniejącego ogrodzenia oraz modernizację i przebudowę sieci uzbrojenia terenu.
Organizacja ruchu na czas prac:
Roboty prowadzone będą bez większych zakłóceń dla ruchu kołowego. Pas dla samochodów zostanie zawężony o 0,5 m. Ruch pieszy i rowerowy będzie utrzymany.
Harmonogram:
- Wprowadzenie czasowej organizacji ruchu – od 7 lipca 2025 r.
- Planowane zakończenie prac i wprowadzenie nowej stałej organizacji ruchu – koniec września 2025 r.
Inwestycja usprawni ruch w ciągu ulic Saska–Lipska, skróci czas dojazdu m.in. do kompleksu The Park Kraków i poprawi komfort podróży mieszkańców południowo-wschodniego Krakowa. Modernizacja ciągu pieszo-rowerowego zapewni bezpieczniejszą i wygodniejszą trasę dla pieszych i rowerzystów, wspierając rozwój zrównoważonego transportu. Przebudowa łącznicy to kolejny krok w kierunku nowoczesnej i przyjaznej przestrzeni miejskiej.
Remont ul. Wielickiej – wymiana kratek ściekowych na pływające
Od 14 lipca 2025 r. rozpoczną się prace drogowe na ul. Wielickiej w Krakowie. Na wybranym odcinku wymieniane będą tradycyjne kratki ściekowe na nowoczesne kratki pływające, które przyniosą szereg korzyści zarówno dla infrastruktury, jak i komfortu kierowców.
Na odcinku od ul. Dworcowej do przejścia dla pieszych przy Cmentarzu Podgórskim (w kierunku centrum), na prawym pasie ruchu prowadzone będą roboty związane z wymianą tradycyjnych kratek ściekowych na nowoczesne kratki pływające. Następnie, od 21 lipca, prace przeniosą się na prawy pas ul. Wielickiej w kierunku ul. Dworcowej, gdzie zaplanowano kontynuację wymiany kratek oraz warstwy ścieralnej nawierzchni.
Całość prac potrwa do końca lipca br.
Dlaczego kratki pływające?
W przeciwieństwie do tradycyjnych, sztywno osadzonych rusztów, kratki pływające są montowane elastycznie, co pozwala im dostosować się do ruchów nawierzchni. Dzięki temu oferują:
- Lepszą odporność na uszkodzenia mechaniczne – kratki pływające rzadziej pękają pod wpływem nacisku i drgań.
- Kompensację osiadań i zmian temperatury – elastyczny montaż zapobiega pęknięciom i deformacjom.
- Mniejsze ryzyko powstawania szczelin i nierówności – powierzchnia wokół kratki pozostaje stabilna i równa.
- Dłuższą żywotność odwodnienia – mniejsza potrzeba napraw i większa trwałość systemu.
- Większy komfort jazdy – równa nawierzchnia zapewnia cichszą i płynniejszą jazdę.
- Skuteczniejsze odprowadzanie wody opadowej – kratki pływające dzięki lepszemu dopasowaniu do jezdni odbierają więcej wody, co zmniejsza ryzyko kałuż i poprawia bezpieczeństwo na drodze.
Nowe rozwiązania mają na celu poprawę trwałości infrastruktury oraz zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa użytkowników jednej z ważniejszych arterii komunikacyjnych Krakowa.