Chełmek: Korki na DW 780. Budowa tunelu pod linią kolejową, który rozwiąże problem, coraz bliżej. Będą zmiany na stacji
ZDW w Krakowie przygotowuje inwestycję w Chełmku
Przy dużym natężeniu ruchu na drodze wojewódzkiej 780 przez większość dnia każde zamknięcie rogatek sprawia, że po obu stronach w ciągu ulic Krakowskiej i Piastowskiej ustawiają się sznury samochodów.
Paraliżuje to ruch także na ulicach dojazdowych do trasy wojewódzkiej.
W godzinach szczytu korki ciągną się przez całe centrum - podkreśla Mariusz Zając, mieszkaniec gminy.
Natężenie ruchu, według badań na odcinku DW 780 w centrum Chełmka sprzed kilku lat, sięgało ok. 15 tys. pojazdów na dobę. Teraz pewnie jest już większe.
Dużą część z nich stanowią tiry. Wielu kierowców traktuje ten wojewódzki trakt jako alternatywę dla A4 połączenia Krakowa ze Śląskiem.
O konieczności rozwiązania problemu mówi się od dawna. Także Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie przyznał, że w tym miejscu potrzebna jest budowa bezkolizyjnego skrzyżowania.
W przygotowanie koncepcji nowego rozwiązania obok samorządu Województwa Małopolskiego zaangażowały się powiat oświęcimski i gmina Chełmek.
Wstępnie pod uwagę brane były dwa rozwiązania, tj. budowa wiaduktu lub tunelu pod linią kolejową. Władze Chełmka na wstępie jednak zaznaczyły, że nie może być mowy o wiadukcie, bo takie rozwiązanie spowodowałoby problemy dojazdu do strefy przemysłowej oraz utrudniłoby włączenie się do DW 780 od strony północnej.
Ostatecznie zapadła decyzja, że powstanie tunel. ZDW podjęło przygotowania tej inwestycji.
Uzyskaliśmy już decyzję środowiskową. Trwa dalsze przygotowanie dokumentacji. W tym roku wystąpimy o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, tzw. ZRID - informuje Agnieszka Ćwiertniewicz, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
W ZDW spodziewają się uzyskania ZRID-u w 2026 roku i wtedy będzie można bliżej określić termin realizacji inwestycji. Pozostaje kwestia znalezienia źródła finansowania całego przedsięwzięcia.
Na razie na przygotowanie inwestycji na DW 780 Województwo Małopolskie otrzymało dofinansowanie w ramach Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego.
Zmiany na stacji w Chełmku
W związku z planowaną inwestycją w Chełmku pojawiły się pogłoski o wyburzeniu budynku dworca, którego rewitalizację gmina zakończyła trzy lata temu i jest wizytówką miasta.
ZDW uspokaja, że będzie jedynie konieczność przesunięcia przystanków na chełmeckiej stacji o kilkadziesiąt metrów.
Inną inwestycją, która ma upłynnić ruch na DW 780 jest przebudowa skrzyżowania ulic Piastowskiej i Mickiewicza. Zarząd Dróg Wojewódzkich potwierdza realizację takiej inwestycji w 2027 roku.
Chełmek za II etapem Drogi Współpracy Regionalnej
Według mieszkańców oraz władz Chełmka tunel nie załatwi głównego problemu, jakim jest narastający ruch w centrum miasta, a co za tym idzie stan bezpieczeństwa.
Piesi podkreślają, że nawet na pasach nie można czuć się bezpiecznie. Policyjne statystyki potwierdzają, że na tym odcinku drogi 780 często dochodzi do różnych niebezpiecznych zdarzeń.
W Chełmku szansę na odciążenie centrum widzą w kontynuacji budowy Drogi Współpracy Regionalnej, która ma stanowić połączenie DW 933 z autostradą A4 a przy okazji pełniłaby rolę obwodnicy Chełmka.