Chorzów: Piętrowe pociągi PKP Intercity wyprodukuje miejscowa fabryka
W tym artykule:
Dwupoziomowa rewolucja na polskich torach. Pierwsze piętrowe pociągi PKP Intercity powstaną w Chorzowie
To największy kolejowy kontrakt ostatnich lat i prawdziwy przełom w polskich podróżach dalekobieżnych. PKP Intercity właśnie rozstrzygnęło przetarg na zakup 42 nowoczesnych, piętrowych pociągów, które będą mogły rozpędzać się do 200 km/h. Zwycięzcą zostało Alstom Polska, a składy powstaną w fabryce w... Chorzowie. To oznacza, że Śląsk stanie się miejscem narodzin nowej kolejowej legendy.
Pociąg z Chorzowa na tory całej Polski
Kontrakt wart ponad 4 miliardy złotych obejmuje nie tylko budowę pojazdów, ale i ich utrzymanie przez 30 lat. Pierwsze pociągi mają wyjechać na tory za niespełna 3,5 roku. Będą obsługiwać najpopularniejsze trasy w kraju - z Warszawy do Gdańska, Krakowa, Wrocławia, Białegostoku, Łodzi czy Olsztyna.
Każdy skład pomieści ponad 500 pasażerów, oferując znacznie więcej miejsca niż obecne wagony. Co ważne - będą to pociągi kategorii ekonomicznej, więc dostępne w cenach biletów zbliżonych do dzisiejszych TLK i IC.
Komfort rodem z przyszłości
Nowe dwupoziomowe jednostki mają zmienić standard podróżowania w Polsce. W planach znalazły się:
- Wygodne, wysuwane fotele z podłokietnikami, podnóżkami i stolikami,
- WiFi, gniazdka i USB w każdym miejscu,
- strefa ciszy i specjalna przestrzeń dla dzieci,
- miejsca na rowery i duże bagaże,
- maszyny vendingowe i strefy do spożywania posiłków,
- pełna dostępność dla osób z niepełnosprawnościami.
Do tego klimatyzacja, elektroniczne systemy informacji pasażerskiej, monitoring oraz europejski system bezpieczeństwa ETCS. Pociągi będą także dostosowane do wjazdu na czeską sieć kolejową.
Alstom z dumą: Chorzów sercem innowacji
Chorzowska fabryka Alstomu to jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie miejsc w portfolio koncernu. To tutaj powstają wagony metra dla Dublina, pociągi dla Rumunii czy składy piętrowe dla Badenii-Wirtembergii. Teraz do tej listy dołączą pierwsze w historii Polski piętrowe pociągi dalekobieżne.
- To historyczna chwila. Po dekadach planów Polacy w końcu dostaną szybkie, nowoczesne, piętrowe pociągi, i co najważniejsze - powstaną one u nas, w Polsce - mówią eksperci rynku kolejowego.
To będzie rewolucja na torach
Do tej pory w Polsce piętrowe wagony kojarzyły się głównie z krótkimi składami Kolei Mazowieckich. Teraz PKP Intercity chce wprowadzić dwupoziomowe zespoły trakcyjne na trasy między największymi miastami, co ma być odpowiedzią na rosnący ruch pasażerski.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już na początku 2029 roku podróżni wsiądą do pierwszych składów. Wtedy polska kolej stanie się areną prawdziwej rewolucji - na torach pojawią się szybkie, piętrowe pociągi krajowej produkcji.