Dąbrowa Górnicza: Wiekowy dworzec będzie miał swojego patrona
Wybitny kompozytor patronem dąbrowskiego dworca
Uroczyste nadanie imienia dąbrowskiemu dworcowi zaplanowane zostało 19 września o godz. 12. Patronem zostanie Michał Spisak, dąbrowski kompozytor.
Wydarzenie jest nawiązaniem do licznych podróży Michała Spisaka, który regularnie ze stacji w Dąbrowie Górniczej jeździł do Katowic, gdzie studiował w Śląskim Konserwatorium Muzycznym (1930-1937).
Kontynuacją, w swobodniejszej formie, będzie koncert plenerowy "Stacja Improwizacja" przed budynkiem dworca. Wykonawcy: Julian Gembalski - fortepian, Henryk Gembalski - skrzypce improwizujące. W repertuarze znajdą się improwizacje na tematy klasyczne i jazzowe.
Wydarzenie organizowane jest w ramach V Międzynarodowego Festiwalu im. Michała Spisaka "Solo i tutti". Współorganizatorami są miasto Dąbrowa Górnicza oraz Polskie Koleje Państwowe S. A.
Michał Spisak to autor hymnu olimpijskiego
Michał Spisak był jednym z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku. Choć urodził się w Dąbrowie Górniczej, to jego późniejsze losy związane były z Francją, szczególnie zaś z Paryżem. To właśnie tam kontynuował swoją muzyczną edukację i skomponował większość z kilkudziesięciu utworów symfonicznych, kameralnych i solowych, które cenione były na całym świecie. Nie tylko stał się sławnym dąbrowianinem, ale człowiekiem, którego rozpoznaje świat. W 1955 roku wygrał konkurs na hymn olimpijski. Odnosił liczne sukcesy na arenie międzynarodowej, zdobywając nagrody w najbardziej prestiżowych konkursach. Zmarł w 1965 roku dręczony chorobą.
Dąbrowski dworzec został po przebudowie doceniony przez internautów
Rewitalizacja dworca i stacji Zakopane z nagrodą "Dworzec roku 2024". Nagrodę publiczności zdobyła natomiast Dąbrowa Górnicza. W organizowanej przez Fundację "Pro Kolej" po raz siódmy kampanii promującej inwestycje kolejowe doceniono zarówno walory historyczne, jak i wyjście naprzeciw współczesnym oczekiwaniom pasażerów.
W trwającym konkursie wzięło udział 128 zgłoszonych propozycji ze wszystkich 16 województw. Po wnikliwej selekcji do audytów zakwalifikowanych zostało 17 obiektów. W finale konkursu znalazło się siedem dworców: Dąbrowa Górnicza, Goleniów, Konin, Siedlce, Wadowice, Włocławek i Zakopane.
Finalistów wybrano, opierając się na zgłoszeniach internautów oraz niezależnych audytach. W procesie selekcji badano przede wszystkim poziom czystości, dostępność dla osób o ograniczonej mobilności, jakość informacji pasażerskiej, atrakcyjność architektury i otoczenia, jak również poczucie bezpieczeństwa i profesjonalizm obsługi.
Równolegle z pracami jury trwało internetowe głosowanie publiczności, w którym zdecydowanie zwyciężyła Dąbrowa Górnicza. Dworzec, oddany w październiku 2023 roku do użytku po gruntownej przebudowie, przez kilkadziesiąt lat był nieużywany.
Wynikało to z faktu, że miasto historycznie obsługiwały dwie linie kolejowe - normalnotorowa kolej warszawsko-wiedeńska oraz szerokotorowa iwanogorodzko-dąbrowska. W drugiej połowie XX wieku zdecydowano, że w użytku pozostanie tylko jeden z historycznych budynków, a oryginalny obiekt z 1888 r. nie jest już potrzebny.
Sytuację zmienił dopiero projekt budowy centrum przesiadkowego. Nowszy dworzec został wyburzony, a obiektowi na "wiedence" przywrócono zapomnianą świetność. Do gmachu z czerwonej cegły powróciła obsługa pasażerów, a powierzchnie biurowe przeznaczono na Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości. Gruntownie zmieniło się także całe otoczenie W miejscu przejazdu kolejowo-drogowego wybudowano wiadukt, po obu stronach torów przygotowano 375 miejsc postojowych, otwarto parking rowerowy oraz zrewitalizowane tereny zielone.