Dni Miasta w Białymstoku. Premierowy koncert w Teatrze Lalek
Wydarzenie to jest artystycznym powrotem do legendarnego spektaklu dyplomowego „Krzesło” z 1990 roku, będącego początkiem współpracy trzech wybitnych twórców:
- Wojciecha Szelachowskiego (teksty piosenek, scenariusz)
- Krzysztofa Dziermy (muzyka, akompaniament)
- Andrzeja Dworakowskiego (scenografia).
Trzeci pokaz koncertu będzie miał miejsce w październiku, podczas inauguracji roku akademickiego 2025/2026. Kolejne pokazy w Teatrze im. Jana Wilkowskiego otwarte dla publiczności pojawią się w jesiennym repertuarze.
Koncert, który będzie przypomnieniem wielkiej twórczości wielkich ludzi
Przygotowujemy koncert, a robimy to dlatego, że powstała taka idea autora piosenek Wojtka Szelachowskiego - mówi Bernarda Anna Bielenia, reżyserka. - W rozmowie ze mną zgodził się na to, żeby przywrócić do życia spektakl, który 35 lat temu miał swoją premierę. Był to spektakl dyplomowy "Krzesło", który otworzył wielką, długoletnią działalność wielkiego tercetu: Szelachowski, Dzierma, Dworakowski (...) Nie planowaliśmy tego koncertu po śmierci autora tekstów, ale tak się stało. Rodzina powiedziała, że powinniśmy to robić, więc robimy. Nasze działania sfinansował prezydent miasta Białegostoku, dlatego, że cała idea powstała również wokół Białostockiego Stowarzyszenia Artystów Lalkarzy (...) Chciałabym, żeby twórczość Wojciecha Szelachowskiego była żywa. Te piosenki po 35 latach - jak wszyscy, którzy wezmą udział w koncercie, będą mogli się przekonać - nie straciły na wartości. Wręcz przeciwnie - zyskały dodatkowy kontekst, dlatego, że wiemy, że zostały napisane 35 lat temu, a brzmią dzisiaj równie mocno.
Do współpracy przy koncercie Bielenia zaprosiła m.in. pracowników białostockiej filii Akademii Teatralnej. Wśród nich są Marcin Nagnajewicz i Andrzej Dworakowski oraz Weronika Bochat-Piotrowska. Wystąpią studenci i studentki kierunku aktorskiego Akademii Teatralnej w Warszawie Filii w Białymstoku: Nina Czaja, Jakub Jagielski, Karolina Klemczak, Wojciech Leśniewski, Kacper Malinowski, Martyna Nguen Minh, Julia Potrykus, Julia Rotter, Tadeusz Wdowiak.
Myślę, że wszyscy są w bardzo dobrej formie i coraz bardziej upewniają się w tym, że to, co robimy jest bardzo potrzebne i ważne - zapewnia Weronika Bochat-Piotrowska. - Wydaje mi się, że te piosenki niosą w sobie magię, obnażają to, co w człowieku jest ludzkie, ale nie do końca pochlebne. Ale też w jakiś sprytny sposób sprawiają, że na końcu chce się tego człowieka przytulić i mu współczuć oraz pokazać mu inne rozwiązanie, inną drogę. Albo zostawić go bez komentarza, żebyś sam widzu, widzko, mógł sobie na to pytanie o człowieku odpowiedzieć. Wszystko jest oplecione w bardzo trudne melodie (...) Pracuje nam się naprawdę bardzo dobrze. I mi, jako pracowniczce Akademii Teatralnej i jako konsultantce, bardzo miło jest to obserwować. W szczególności, że nie tak dawno też byłam na ich miejscu i wiem, jakie to są emocje.
Póki co koncertu będzie można posłuchać w najbliższą środę, 18 czerwca o godz. 19 w Teatrze im. Jana Wilkowskiego (ul. H. Sienkiewicza 14) oraz w czwartek, 19 czerwca o godz. 19 w Białostockim Teatrze Lalek (ul. K. Kalinowskiego 1). Wstęp wolny po uprzedniej rezerwacji telefonicznej miejsc. Informacje na temat wejściówek znajdują się na stronie internetowej. Liczba miejsc jest bardzo ograniczona!
To jest naprawdę duża odpowiedzialność brać się za takie utwory, więc staramy się do nich podejść z jak największym szacunkiem - twierdzi Jakub Jagielski, jeden z aktorów. - Ale staramy się też je odświeżyć i pokazać w trochę nowszym wydaniu, bo premiery tych spektakli, na których bazujemy były ponad 30 lat temu. Mimo to te teksty nadal są bardzo aktualne i bardzo przyjemnie po nie sięgnąć (...) Nadal można w nich odnaleźć cząstkę nas i tą cząstkę, która pasuje do aktualnych czasów.
Podczas koncertu zabrzmią piosenki z „Krzesła” oraz z egzaminu z piosenki aktorskiej „Żywa klasa”, tym razem w zupełnie nowych, premierowych aranżacjach przygotowanych przez Marcina Nagnajewicza.
Twórcy:
- Reżyseria: Bernarda Anna Bielenia
- Zespół muzyczny: Andrzej Makal, Maciej Dziedzic, Maria Nagnajewicz
- Reżyseria światła: Maciej Iwańczyk
- Reżyseria dźwięku: Mirosław Bobowik
- Konsultacje wokalne: Weronika Bochat-Piotrowska
Scenografia i symbolika koncertu
Scenografia Andrzeja Dworakowskiego stanie się „żywym symbolem” wydarzenia – łącząc przeszłość z teraźniejszością poprzez motyw tytułowego krzesła. To nie tylko powrót do korzeni białostockiego teatru, ale także ukłon w stronę twórców, którzy przez lata kształtowali jego artystyczny charakter. Spektakl „Krzesło” miał swoją premierę 1 kwietnia 1990 roku jako rewia intelektualna na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku (obecnie Filia w Białymstoku). Był to dyplom trzech studentek: Małgorzaty Abramowicz, Małgorzaty Chojnowskiej i Beaty Petelskiej. To właśnie wtedy narodził się legendarny tercet Szelachowski–Dzierma–Dworakowski, który przez lata współtworzył magię białostockiego teatru, m.in. w BTL-u.
Historia tercetu jest ważna dla teatru, ponieważ zapoczątkowała nowatorskie podejście do teatru lalkowego i aktorskiego w Białymstoku, które łączyło różne dziedziny sztuki w spójną, intelektualną całość i które zyskało rozpoznawalność na scenie ogólnopolskiej, a także inspiruje kolejne pokolenia artystów teatru lalkowego i aktorskiego.
Organizatorem wydarzenia jest Białostockie Stowarzyszenie Artystów Lalkarzy. Partnerzy to: Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, Białostocki Teatr Lalek.
"Drama Club" - premiera spektaklu dyplomowego studentów i studentek IV roku kierunku aktorskiego Akademii Teatralnej w najbliższy weekend