Rybnik: Wielkie otwarcie drogi. Ponad tysiąc rowerzystów i biegaczy przetestowało regionalną szosę
To była jedna z największych inwestycji drogowych na Śląsku. 10 tys. m. sześc. betonu, 1150 ton stali, 4750 ton masy bitumicznej, 3030 metrów kw. oznakowania poziomego, 280 m sześc. nasypów - takie liczby padły na oficjalnym otwarciu rybnickiego drugiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna. Szosę przetestowali najpierw rowerzyści, a także kierujący hulajnogami i biegacze. Kierowcy pokonają teraz 14 kilometrów (I i II etap) drogi w raptem 10 min i 15 sek.!
W tym artykule:
- Drogę regionalną w Rybniku przetestowało około 1300 rowerzystów, biegaczy
- Rybnik jest miastem wyjątkowym, bo otrzymał najwyższe możliwe na takie inwestycje dofinansowanie
- Będzie przebudowa węzła autostrady A1 w Żorach-Rowniu
- Na 4 km trasy powstały cztery mosty oraz pięć przepustów dla zwierząt
- Budowa całego rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna kosztowała blisko 800 mln złotych
Drogę regionalną w Rybniku przetestowało około 1300 rowerzystów, biegaczy
Po blisko dwóch latach budowy w sobotę otwarto do użytku drugi, czterokilometrowy fragment Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna w Rybniku. Pierwsi zmotoryzowani wjadą na trasę dziś po godzinie 17.
Przed południem natomiast odbyło się otwarcie drogi na sportowo. W wydarzeniu z udziałem władz wojewódzkich, parlamentarzystów oraz samorządowców uczestniczyło około 1300 osób. Szosę przetestowali biegacze i rowerzyści oraz osoby na hulajnogach i miłośnicy nordic walking. Startowali między szpalerami utworzonymi przez tancerki z Rybnickiej Akademii Mażoretek Enigma.
Padło też wiele słów o samej inwestycji.
Te liczby mogą zaimponować
- Droga jest obwodnicą miasta, ale i jednym z podstawowych szlaków komunikacyjnych w subregionie. Do budowy wykorzystano 10 tys. m. sześc. betonu, 1150 ton stali, 4750 ton masy bitumicznej, 3030 metrów kw. oznakowania poziomego, 280 m sześc. nasypów. Wykopaliśmy jeden potężny głaz, który będzie eksponowany na jednym ze skrzyżowań - wyliczył prezydent Rybnika, Piotr Kuczera.
Rybnik jest miastem wyjątkowym, bo otrzymał najwyższe możliwe na takie inwestycje dofinansowanie
Jak dodał, pierwszą część trasy od granicy miasta Rybnika z Żorami do węzła Wodzisławskiego kierowcy pokonują już w 7 minut 20 sekund. Nowo zbudowany fragment od węzła Wodzisławskiego na DK78 do ronda na ul. Sportowej będą przejeżdżali w 2 min. 55 sek. Całkowity więc czas przejazdu (odcinka ponad 14 km) to 10 min. 15 sek. Oczywiście, biorąc pod uwagę poruszanie się z dozwoloną prędkością, bez łamania przepisów.
Ministra infrastruktury reprezentował poseł Mirosław Suchoń z Bielska-Białej.
- Otwarcie drogi pokazuje jak ważna jest kontynuacja, stabilność i finansowanie. Ta inwestycja stanowi nie tylko impuls dla rozwoju, żeby zniknęły przeszkody w dotarciu do pracy, szkoły, ośrodków kultury. Rybnik jest miastem wyjątkowym, bo otrzymał najwyższe możliwe na takie inwestycje dofinansowanie. Efekt jest taki, że czas przejazdu skróci się trzykrotnie - powiedział parlamentarzysta.
Będzie przebudowa węzła autostrady A1 w Żorach-Rowniu
Piotr Kurkowski, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych I Autostrad, wskazał jeszcze na poprawę bezpieczeństwa.
- Liczymy na to, że ta droga wojewódzka (regionalna) cały transport wyprowadzi z zabudowań - zaznaczył wicedyrektor.
Powiedział też bardzo ważną rzecz, co z pewnością ucieszy mieszkańców. Będzie przebudowa węzła autostrady A1 w Żorach-Rowniu, gdzie teraz w godzinach szczytu tworzą się gigantyczne korki.
Na 4 km trasy powstały cztery mosty oraz pięć przepustów dla zwierząt
Nowo wykonany odcinek trasy regionalnej w Rybniku zaczyna się od ulicy Wodzisławskiej w dzielnicy Niedobczyce i kończy na ulicy Sportowej w Niewiadomiu. Dzięki zrealizowaniu drugiego etapu inwestycji droga połączyła Rydułtowy z obwodnicą w Żorach-Rowniu, którą można dojechać do autostrady A1, oraz dalej do Drogi Krajowej 81 (wiślanki).
Na czterokilometrowej drugiej części trasy powstały cztery mosty oraz pięć przepustów dla zwierząt. Wybudowano także rondo na skrzyżowaniu z ulicą Sportową oraz bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ulicą Grota-Roweckiego.
Roboty budowlane na drugim odcinku Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna ruszyły 15 września 2023 roku, a pracownicy zeszli z trasy w maju 2025 roku. Później trzeba było poczekać na odbiory, które trwały niespełna trzy miesiące. Dlatego drogę otwarto dopiero w połowie września.
Rybnicki odcinek szosy regionalnej to największa w historii miasta inwestycja drogowa. Już otwarcie pierwszego, dłuższego fragmentu trasy miano obchodzić hucznie. Niestety, przeszkodziła temu pandemia COVID-19.
Budowa całego rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna kosztowała blisko 800 mln złotych
- Był plan otwarcia tej trasy na jeden dzień dla uprawiających sporty, typu bieganie, rolkarstwo czy kolarstwo. Mieliśmy się spotkać przed oddaniem drogi do użytkowania do ruchu kołowego i przez jeden dzień korzystać z niej w inny sposób niż tylko jadąc samochodem. Niestety epidemia stanęła na przeszkodzie do realizacji tego pomysłu - mówił prezydent Piotr Kuczera.
Budowa całego rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna kosztowała 796 mln złotych, w tym 455 mln zł pochodziło z dotacji zewnętrznych, zaś niecałe 341 mln zł obciążyło budżet Miasta Rybnika i w niewielkiej części budżet Miasta Żory. Była to z pewnością największa inwestycja realizowana przez Miasto Rybnik w całej 35-letniej historii samorządu i jedna z największych w naszym województwie.