Firmy przyspieszają wymianę flot przed zmianami podatkowymi
W tym artykule:
- Skok zakupów firm w III kwartale
- Luka w ochronie praw nabytych i apel branży
- Trwa wyprzedaż rocznika 2025. To naprawdę dzieje się w salonach
- Na co uważać przy okazjach?
- Wynajem długoterminowy na plusie, ale nieco wolniej
- Zmiana miksu napędów: mniej diesla, więcej hybryd i BEV
- Emisje w dół w osobowych, w górę w dostawczych
- Horyzont regulacyjny UE dla flot
Skok zakupów firm w III kwartale
W III kw. br. przedsiębiorcy kupili o 19,4 proc. więcej aut niż rok wcześniej - wynika z raportu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.
Skandal korupcyjny w Ukrainie. Najbliższe otoczenie Zełenskiego pod lupą służb
Jak podał PZWLP, w trzecim kwartale br. z polskich salonów wyjechało łącznie ponad 142 tys. nowych aut osobowych, z czego ponad 100 tys. trafiło do klientów instytucjonalnych. Firmy i przedsiębiorcy kupili w tym czasie o 19,4 proc. więcej samochodów, niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Eksperci wskazali, że to m.in. efekt regulacji, które wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku, uzależniających limit amortyzacji od średniej emisji dwutlenku węgla pojazdu.
Wskazali, że nowe przepisy będą preferowały auta nisko- i zeroemisyjne. Limit amortyzacji pozostanie niezmienny w stosunku do obecnych zasad jedynie w przypadku samochodów elektrycznych, wodorowych i spalinowych z emisją CO₂ nieprzekraczającą 50g/km.
Wszystkie inne osobowe auta spalinowe będą od 1 stycznia 2026 r. objęte znacznie mniejszym niż dotychczas limitem amortyzacji - na poziomie do 100 tys. zł (wobec 150 tys. zł obecnie).
Luka w ochronie praw nabytych i apel branży
Jak zauważyli autorzy raportu, w ramach nowych przepisów ustawodawca przewidział regulacje przejściowe wyłącznie dla samochodów będących własnością przedsiębiorcy bądź wykorzystywanych wyłącznie w oparciu o umowy leasingu finansowego i nie gwarantuje ochrony praw nabytych przez firmy korzystające z produktu typu wynajem czy leasing operacyjny. W raporcie zaznaczono, że Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) razem ze Związkiem Polskiego Leasingu (ZPL) przekazał Ministrowi Finansów wniosek:
"o zrównanie warunków dla wszystkich form finansowania i zapewnienie obecnych poziomów amortyzacji w okresie przejściowym dla umów wynajmu i leasingu operacyjnego zawartych do końca 2025 roku".
Eksperci zwrócili uwagę, że na sprzedaż nowych aut w trzecim kwartale znaczący wpływ miała też ofensywa na naszym rynku chińskich marek, które pobudziły dodatkowy popyt, a także skumulowany efekt rosnących rabatów na zakup nowych samochodów oraz spadających stóp procentowych.
Trwa wyprzedaż rocznika 2025. To naprawdę dzieje się w salonach
Na rynku widać ten wysyp wysokich rabatów - często powyżej 20 proc. i sięgających nawet okolic 100 tys. zł w segmencie premium. Średni upust w przeglądzie Superauto.pl to 46,5 tys. zł (ok. 17 proc.), w widełkach 6-27 proc. Najmocniej walczy segment premium (wysokie stany placowe), a presję cenową wzmacnia wejście marek z Chin.
"Obserwujemy wysyp ofert samochodów z rabatami znacznie przekraczającymi zwyczajowe, rynkowe wartości. Upusty sięgające kilkudziesięciu złotych w segmencie masowym, czy 100 tys. zł w segmencie premium, świadczą o tym, że na rynku nieoficjalnie ruszyła już wyprzedaż rocznika 2025 -zdradza Oskar Jedliński, dyrektor działu rozwoju rynku w Superauto.pl."
Dodaje, że Chińczycy mają bardzo oszczędną "politykę rabatową".
"Upusty rzędu 6-10 proc., które udało nam się wyszukać na rynku , czy wynegocjować, to naprawdę bardzo dużo, zwykle musimy zadowolić się poziomem 2-3 proc. Jest to jednak pierwszy rok, kiedy chińskie marki osiągnęły tak wysoki udział w sprzedaży w Polsce, wcześniej były nieistotnym graczem. Sam z zainteresowaniem będą obserwował, jak koncerny te zachowają się podczas zwyczajowej wyprzedaży rocznika i czy jeszcze zaostrzą walkę o klienta - mówi szef działu rozwoju rynku."
Na co uważać przy okazjach?
Przy "wyprzedażach rocznika" warto patrzeć nie tylko na wysokość rabatu, ale na warunki, które idą w pakiecie. Często obniżka obowiązuje wyłącznie przy konkretnej formie finansowania (np. tylko leasing), a w komunikacie zamiast realnej zniżki na cenie auta pojawia się "suma korzyści" - z ubezpieczeniem, pakietem zimowym czy serwisem.
Duże upusty bywają też na końcówki modeli (przed liftingiem lub wycofaniem), wersje z uboższym wyposażeniem albo egzemplarze, które długo stały na placu. Wtedy koniecznie dopytaj o start i zakres gwarancji, stan akumulatorów (12V i - w elektrykach - trakcyjnego) oraz protokoły przeglądów.
Druga rzecz to koszty "po rabacie". Wyższa emisja CO₂ może za kilka lat podbić obciążenia podatkowe, utrudnić odsprzedaż albo nie mieścić się w polityce flotowej - dlatego porównuj nie tylko cenę, ale pełny koszt posiadania (rata/opłata, ubezpieczenie, serwis, opony, paliwo/ładowanie).
Dlatego trzeba sprawdzić też umowę:
- opłaty manipulacyjne,
- warunki wykupu,
- kary za wcześniejsze zakończenie,
- limity przebiegu i sposób wyceny szkód.
Wynajem długoterminowy na plusie, ale nieco wolniej
Autorzy raportu dodali, że w przypadku nowych aut nabywanych przez firmy w trzecim kwartale 2025 r. w ramach wynajmu długoterminowego wzrost sprzedaży wyniósł 15,8 proc. w odniesieniu do analogicznego czasu rok wcześniej.
Zgodnie z danymi PZWLP branża wynajmu długoterminowego nabyła w trzecim kwartale 2025 r. na potrzeby oferowanych usług łącznie 22 tys. nowych samochodów osobowych. Udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych aut do firm w Polsce wyniósł w tym okresie 22 proc.
Eksperci PZWLP podkreślają, że pod względem łącznej liczby aut znajdujących się w usłudze Full Serwis Leasingu rynek wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce urósł na koniec trzeciego kwartału o 8,9 proc. r/r. Zaznaczyli też, że jest to do tej pory najwyższe odnotowane w 2025 roku tempo wzrostu wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce.
Zmiana miksu napędów: mniej diesla, więcej hybryd i BEV
W raporcie podano, że elektryki (BEV) stanowią prawie 5 proc. ogółu aut w wynajmie długoterminowym w Polsce. Na koniec września samochody z silnikami wysokoprężnymi stanowiły jedynie 28,9 proc. ogółu pojazdów, o 2,9 p.p. mniej niż przed rokiem. Eksperci przekazali, że diesle są obecnie wypierane w pierwszej kolejności przez auta hybrydowe oraz w pełni elektryczne, których odsetek na koniec trzeciego kwartału wynosił już 15,5 proc. i zwiększył się o 1,7 p.p. w ciągu roku. Dodali ponadto, że wciąż rośnie udział samochodów ze spalinowymi, benzynowymi silnikami - na koniec września "benzyniaki" stanowiły 55,6 proc. ogółu pojazdów w wynajmie długoterminowym w Polsce, ich udział urósł o 1,2 p.p. rok do roku.
Zdaniem ekspertów PZWLP dla szybszego rozwoju elektromobilności konieczne jest przywrócenie w programie (NaszEauto) dofinansowania do zakupu aut elektrycznych dla dużych firm i przedsiębiorców z sektora SME (małe i średnie firmy). Ponadto PZWLP i ZPL wskazują na konieczność m.in. rozbudowy infrastruktury szybkiego ładowania (także dla aut ciężarowych).
Emisje w dół w osobowych, w górę w dostawczych
W publikacji zwrócono uwagę, że średnia emisja dwutlenku węgla nowych samochodów osobowych zakupionych przez branżę wynajmu długoterminowego w trzecim kwartale 2025 roku była niższa o 16,7 g/km i 14,3 proc. niż rok wcześniej i wyniosła 99,5 g/km. W przypadku aut dostawczych średnia emisja wyniosła 165,1 g/km i była wyższa o 8,2 proc. i 12,5 g/km w stosunku do stanu w porównywalnym czasie roku 2024.
Horyzont regulacyjny UE dla flot
PZWLP przypomniał, że w planach Komisji Europejskiej jest wprowadzenie już od 2027 r. regulacji nakazujących nabywanie do flot 75 proc. nowych aut wyposażonych w napędy zeroemisyjne, a od 2030 r. nakazem tym miałyby być objęte wszystkie nowe samochody trafiające do firm i przedsiębiorców w UE. Obowiązek taki spoczywać ma także na firmach finansujących floty, w tym firmach wynajmu i leasingu pojazdów. PZWLP i Związek Polskiego Leasingu (ZPL) podkreśliły, że prowadzą w tej sprawie dialog ze stroną rządową w Polsce oraz na szczeblu europejskim.
PZWLP skupia 20 firm specjalizujących się w wynajmie i leasingu aut. Organizacja reprezentuje ok. 85 proc. rynku pojazdów obsługiwanych w ramach wynajmu długoterminowego. Firmy członkowskie PZWLP dysponują obecnie w Polsce flotą 281 tys. pojazdów w wynajmie długoterminowym oraz ponad 18 tys. samochodów w wynajmie krótko- i średnioterminowym.
Źródło: PAP, Superauto.pl.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!