Gigant gotowy na szybką kolej. Infrastruktura pod pociągi 350 km/h
W tym artykule:
Lider branży kolejowej w Polsce
Budimex może pochwalić się szeregiem prestiżowych kontraktów. W ostatnich latach firma poprawiła dostęp kolejowy do portu w Gdyni, przebudowała warszawski Dworzec Zachodni oraz zmodernizowała węzeł kolejowy w Czechowicach-Dziedzicach.
- Cieszymy się, że możemy tu być. Jesteśmy jednym z liderów branży od paru lat, dlatego uważamy naszą obecność za naturalną i cieszymy się, że możemy być częścią tego kolejowego święta - mówił Maciej Olek, członek zarządu Budimeksu.
- Jeżeli miałbym wymienić trzy najważniejsze i największe projekty, to rozpocznę od poprawy dostępu kolejowego do portu w Gdyni. To projekt wart ponad 2 mld zł, obejmujący 360 rozjazdów i największe bramki sieci trakcyjnej w Polsce - dodał.
Kolejnym istotnym kontraktem była przebudowa dworca Warszawa Zachodnia. Projekt jest w przeddzień pełnego udostępnienia dla pasażerów, a część kolejowa, infrastrukturalna i peronowa jest już dostępna od ponad roku.
- Zakończyliśmy wszystkie odbiory i procesy formalne dotyczące części podziemnej. Mamy nadzieję, że w nadchodzącym miesiącu inwestycja zostanie w pełni udostępniona pasażerom - dodał członek zarządu.
Trzeci ważny projekt to modernizacja węzła w Czechowicach-Dziedzicach. - Kontrakt był duży, trudny i wymagający, ale udało się go zrealizować praktycznie w pierwotnym terminie, co w polskich projektach kolejowych nie jest oczywistością - podkreślał Olek.
Doświadczenie międzynarodowe
Budimex uczestniczy również w projektach Rail Baltica na Łotwie i w Estonii. Na Łotwie firma jest członkiem konsorcjum odpowiedzialnego za całą część infrastrukturalną kraju, a w Estonii - za około połowę infrastruktury odcinka estońskiego.
- Współuczestniczymy we wszystkich procesach, zdobywając doświadczenie międzynarodowe. Realizacja tych projektów wpisuje się w naszą strategię rozwoju na rynkach infrastrukturalnych w krajach ościennych - tłumaczył Olek.
Przygotowanie do kolei dużych prędkości
Budimex zapewnia, że jest technicznie gotowy do realizacji kolei dużych prędkości, dysponując systemami gwarantującymi jakość toru, po którym pociągi mogą poruszać się z prędkością do 350 km/h.
- To będzie nowy standard w Polsce. Jak zawsze przy wprowadzaniu innowacji pojawiają się wyzwania - formalne, legislacyjne i techniczne. Myślę, że przy zaangażowaniu spółki CPK i PKP PLK, w ramach forum dialogu technicznego, wspólnie z branżą uda nam się je przezwyciężyć i zrealizować te projekty - podsumował członek zarządu.
O BudimexBudimex to jedna z największych polskich firm budowlanych i infrastrukturalnych, działająca jako generalny wykonawca w szerokim zakresie projektów, od infrastruktury drogowej i kolejowej, przez budownictwo kubaturowe, energetykę, aż po gospodarkę odpadami i facility management. Budimex jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma Ferrovial.