Głogów: Chodzą po domach, namawiają na zakup paneli słonecznych i pomp ciepła. W pułapkę drogich inwestycji wpadają głównie seniorzy
Namawiają w domach na zakup pomp ciepła i fotowoltaiki
Chodzą po domach i namawiają ludzi do zakupu paneli fotowoltaicznych, pomp ciepła, a nawet do stawiania elektrowni wiatrowych. Najczęściej na kosztowne inwestycje udaje się namówić starszych, zdezorientowanych mieszkańców powiatu głogowskiego.
- W ostatnim miesiącu zaobserwowałam prawdziwy wysyp zgłoszeń w tej sprawie - alarmuje Gabriela Adamus, Powiatowa Rzecznik Konsumentów w Głogowie i apeluje o czujność i rozwagę w podejmowaniu tak ważnych decyzji. - Zgłasza się do mnie wiele osób po poradę lub pomoc w odstąpieniu od zawartej już umowy z przedsiębiorcą.
Mechanizm postępowania przedstawicieli firm oferujących najczęściej montaż paneli fotowoltaicznych czy pomp ciepła wygląda niemal tak samo. Po domach na terenie powiatu chodzą osoby oferujące sprzedaż urządzeń. Zachwalają korzyści i przede wszystkim opowiadają o dużych oszczędnościach dla gospodarstwa domowego. To argumenty, na które coraz częściej mieszkańcy dają się "złapać".
Seniorzy wpadają w pułapkę długów i kłopotów
Na kosztowne, liczące po kilkadziesiąt tysięcy złotych inwestycje udaje się namówić najczęściej osoby starsze, nawet po 70. roku życia. Takie osoby zazwyczaj nie potrafią nawet obsługiwać nowoczesnych urządzeń.
W jednej z podgłogowskich wsi umowę z takim przedstawicielem firmy podpisała starsza kobieta. Sprawa wyszła na jaw, gdy córka, robiąc aktualizację telefonu mamy, natrafiła na sms-y od przedsiębiorcy. Dzięki szybkiej reakcji i pomocy rzeczniczki konsumenckiej udało się, nie bez problemów, odstąpić od umowy.
- Często konsument nie wie nawet, z kim zawiera umowę kredytową, wie tylko, że z jakimiś dwoma bankami. Nie wie dokładnie, jak wysokie będą raty. Ma jedynie informację, że spłata potrwa około 10 lat - informuje rzeczniczka. - Dla mnie są to nieuczciwe praktyki rynkowe.
Nie zapraszałeś do domu, nie podpisuj oświadczenia
Jak podkreśla Gabriela Adamus, ważna jest świadomość, iż nie zawsze firmy oferujące nam te urządzenia działają zgodnie z obowiązującym prawem bądź etyką. Bardzo często umowy są pełne pułapek wprowadzających nas w błąd, niedozwolonych klauzul oraz nieuczciwych praktyk rynkowych, które to prowadzą do poważnych konsekwencji dla konsumentów, w tym niekorzystnego gospodarowania mieniem.
Według przepisów obowiązujących od 2023 roku, przedsiębiorca może zawrzeć umowę finansową - kredytową w domu klienta umowy finansowej, ale nabiera ona mocy dopiero po 30 dniach. To czas dla klienta na ewentualne odstąpienie od niej. Ustawodawca wskazał też, że jeżeli przedsiębiorca przyjdzie do konsumenta na zaproszenie, to ten termin jest krótszy i wynosi 14 dni. I właśnie z takiego sposobu korzystają nieuczciwi przedstawiciele.
- Podsuwają konsumentom do podpisu oświadczenie, że sami ich do siebie zaprosili - dodaje powiatowa Rzeczniczka Praw Konsumentów.
Aby rzeczniczka mogła działać i wystąpić do przedsiębiorcy, najpierw musi być wszczęta procedura reklamacyjna, ewentualnie odstąpienie od umowy.
- Jeżeli firma nie przychyla się do stanowiska konsumenta, albo nie udziela odpowiedzi, to mam podstawy do wystąpienia z pismem interwencyjnym - wyjaśnia Gabriela Adamus.
Wskazówki dla konsumenta i kontakt do rzeczniczki praw konsumenta
Aby ostrzec mieszkańców przed kłopotami, do gmin rozesłała apel ze wskazówkami w tej sprawie. Oto one:
- Pamiętaj o dopasowaniu instalacji/urządzenia do swoich potrzeb oraz możliwości finansowych;
- Porównaj ceny u innych dostawców - nie śpiesz się z decyzją;
- Pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania w relacjach z odwiedzającym Cię
- przedstawicielem firmy;
- Pamiętaj o prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy (14 dni kalendarzowych podczas umówionej wizyty lub 30 dni kalendarzowych podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta);
- Przed zawarciem umowy na sprzedaż i montaż instalacji/urządzenia powinieneś otrzymać: niezbędną dokumentację techniczną charakteryzującą parametry oferowanych urządzeń - ich efektywność energetyczną, w tym wyniki audytu przedmontażowego; w przypadku finansowania inwestycji za pomocą kredytu: całkowity jej koszt, wysokość rat, oprocentowanie, okres kredytowania oraz dane identyfikacyjne banku lub banków;
- Masz wątpliwości co do uczciwości zapisów proponowanej umowy lub problemy z ich zrozumieniem - przed podpisaniem umowy skonsultuj ją z rodziną, znajomymi, prawnikiem lub Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Głogów