WAŻNE
TERAZ

Wiadomo, kto z Polski weźmie udział w spotkaniu "koalicji chętnych"

Gorzów: Nowy pociąg od miesięcy stoi w naprawie. Kosztował dziesiątki milionów

Prawie 40 milionów złotych – tyle kosztował nowoczesny hybrydowy pociąg FPS PLUS 228M-001, który w styczniu 2025 roku trafił do województwa lubuskiego. Na stacji w Gorzowie politycy robili sobie przy nim zdjęcia, obiecując, że będzie lekarstwem na wszystkie bolączki pasażerów z północy regionu: odwołane i opóźnione pociągi, brak bezpośrednich połączeń z Poznaniem i konieczność przesiadek w Krzyżu.
Fot. LicencjodawcaFot. Gorzowianin.com/ Paulina Woźny
Marcin Kluwak

Dziś, niecałe osiem miesięcy później, skład stoi od końca maja w naprawie. Miał być symbolem postępu, a stał się symbolem frustracji.

Fotki, obietnice i wielkie oczekiwania

Oficjalne przekazanie pociągu odbyło się 15 stycznia 2025 roku na stacji w Gorzowie. Były kamery, flesze, uśmiechy i deklaracje, że to początek nowej ery w kolejowych połączeniach północy województwa.

FPS PLUS 228M-001 miał kursować na trasie Kostrzyn – Gorzów – Krzyż – Poznań. W rzeczywistości niemal zawsze kończył bieg w Krzyżu, gdzie pasażerowie i tak musieli się przesiadać do elektrycznych jednostek jadących do Poznania. Miały być bezpośrednie połączenia – wyszły fikcyjne „bezpośrednie” relacje z przesiadką.

Początek eksploatacji i lawina usterek

Nowy pociąg zaczął wozić pasażerów w styczniu. Już po kilku tygodniach zaczęły się pierwsze wyłączenia z ruchu – krótsze i dłuższe.

Lista napraw gwarancyjnych jest długa:

  • 15–17 i 23–27 lutego,
  • 7, 11–12 i 22–25 marca,
  • 2–5, 8–9, 17–18 i 21–23 maja.

Według Urzędu Marszałkowskiego część napraw trwała tylko kilka godzin dziennie, ale pasażerów to nie pociesza – dla nich pociągu po prostu nie było.

Awaria wtryskiwacza i spór o winę

27 maja 2025 r. skład został odstawiony całkowicie. Powód – awaria wtryskiwacza paliwa w silniku dieslowskim. Producent, FPS Cegielski, winił złą jakość paliwaniewłaściwe utrzymanie przez Lubuski Zakład Polregio. Urząd Marszałkowski dodał, że to nie pierwszy raz, gdy producent zarzuca operatorowi niewłaściwą obsługę.

Polregio odpowiada, że:

  • regularnie bada paliwo w certyfikowanych laboratoriach,
  • nie stwierdzono nieprawidłowości,
  • zwiększono częstotliwość wymiany filtrów paliwa,
  • po pierwszej naprawie pojawiła się kolejna awaria silnika, przez którą skład nadal nie wyjechał na trasę.

Hybryda, której nie można wysłać gdzie indziej… chyba że na południe

Teoretycznie pociąg mógłby jeździć w innych miejscach regionu, ale – jak wynika z informacji z Polregio – w trybie spalinowym się nie nadaje. W praktyce oznacza to, że w grę wchodzi tylko jazda w trybie elektrycznym.

A to automatycznie przenosi go na południe województwa, bo tylko tam Lubuskie Polregio obsługuje zelektryfikowane linie pasażerskie: Zielona Góra – Poznań, Zielona Góra – Kostrzyn, Zielona Góra – Nowa Sól, Rzepin – Zbąszynek oraz Zielona Góra – Szczecin.

Dodając do tego, że pociąg został kupiony z funduszy unijnych w ramach konkretnego projektu i obowiązuje go zasada trwałości (czyli przez 5 lat od zakończenia inwestycji musi być wykorzystywany zgodnie z założeniami projektu), wychodzi, że decyzja o jego ewentualnym przeniesieniu wymaga zgody instytucji finansującej.

Dla Gorzowa to może być bolesny symbol – skład, który miał wozić pasażerów z północy województwa, trafiłby do obsługi tras na południu. A relacje między Gorzowem a Zieloną Górą od lat nie należą do najcieplejszych.

Miało być lepiej, jest po staremu

Dziś mieszkańcy północy Lubuskiego mają dokładnie te same problemy, co przed przyjazdem 228M-001: odwołane kursy, opóźnienia, przesiadki w Krzyżu i brak bezpośrednich pociągów do Poznania.

Nowoczesny skład miał być przełomem – stał się kosztownym złomem w naprawie, który przypomina, że dobre zdjęcia i obietnice nie wożą pasażerów.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Konin: Nowy parking przy Przystani Gosławice. Wkrótce otwarcie
Konin: Nowy parking przy Przystani Gosławice. Wkrótce otwarcie
Malbork: "Spadek" dla muzeum od honorowego obywatela. Klaus Hemprich przekazał ponad 20 lat swojej pracy
Malbork: "Spadek" dla muzeum od honorowego obywatela. Klaus Hemprich przekazał ponad 20 lat swojej pracy
Ani mapy, ani gameplay. EA jasno stwierdza, że obecnie najwyższym priorytetem Battlefield 6 jest walka z osobami, które rujnują rozgrywkę
Ani mapy, ani gameplay. EA jasno stwierdza, że obecnie najwyższym priorytetem Battlefield 6 jest walka z osobami, które rujnują rozgrywkę
Góra Kalwaria: Przerażające odkrycie w Wiśle. Wyłowiono ludzką czaszkę
Góra Kalwaria: Przerażające odkrycie w Wiśle. Wyłowiono ludzką czaszkę
Seria zatrzymań piratów drogowych w Lubelskiem. Wysokie mandaty
Seria zatrzymań piratów drogowych w Lubelskiem. Wysokie mandaty
Chełm: Groził nożem i okradał teściową. 59-latek trafił do aresztu
Chełm: Groził nożem i okradał teściową. 59-latek trafił do aresztu
ŁKS Łomża już liderem III ligi. Podopieczni trenera Marcina Sasala pokonali KS Wasilków 2:0. Wpadka Jagiellonii II
ŁKS Łomża już liderem III ligi. Podopieczni trenera Marcina Sasala pokonali KS Wasilków 2:0. Wpadka Jagiellonii II
Wilcze: Zjazd detektorystów. Szukają miejsca bitwy z Krzyżakami pod Koronowem
Wilcze: Zjazd detektorystów. Szukają miejsca bitwy z Krzyżakami pod Koronowem
Sosnowiec: Tragedia rodzinna. 37-latek z zarzutem zabójstwa własnej matki
Sosnowiec: Tragedia rodzinna. 37-latek z zarzutem zabójstwa własnej matki
Jawor: Ruszają prace drogowe. Będą utrudnienia
Jawor: Ruszają prace drogowe. Będą utrudnienia
Jakub Józef Orliński: Nie śpiewam pod prysznicem. Kocham ciszę
Jakub Józef Orliński: Nie śpiewam pod prysznicem. Kocham ciszę
Poznań: Caritas otworzy Rodzinny Dom dla dzieci
Poznań: Caritas otworzy Rodzinny Dom dla dzieci