Gorzów: Trwa budowa północnej obwodnicy miasta
Budową pierwszego etapu północnej obwodnicy Gorzowa, czyli tak naprawdę nowej trasy średnicowej zajmuje się Budimex, która ma wybudować 500-metrowy odcinek drogi, który połączy rondo Barlineckie z osiedlem Piaski za niecałe 27 mln zł.
Zaczęli od Kłodawki. Tu będzie przepust, a nad nim droga
W sierpniu wykonawca inwestycji otrzymał decyzję ZRID i rozpoczął przygotowania do budowy trasy średnicowej, potocznie nazywanej północną obwodnicą Gorzowa.
Teren został sprawdzony przez saperów i przyrodników. Powstały drogi technologiczne, a prace przygotowawcze zaczęto prowadzić równolegle z dwóch stron - od ronda Barlineckiego oraz pętli tramwajowej przy ul. Kazimierza Wielkiego.
Prezes spółki Gorzowskie Inwestycje Miejskie Agnieszka Surmacz mówiła, że najpierw trzeba przekierować rzekę, wybudować przepust, a potem przywrócić Kłodawkę na miejsce. Podkreślała, że jest to najbardziej czasochłonny etap.
Przekierowano Kłodawkę i wycięto drzewa
We wrześniu teren budowy zmienił się całkowicie. Widać już ścianki zabezpieczające i wykop pod kanał tymczasowy, którym popłynie rzeka Kłodawka. Prace prowadzone są bez przerwy po obu stronach. Na miejscu działa ciężki sprzęt budowlany.
W rejonie firmy Gofin powstaje nowy kanał odwodnienia. Usunięto też drzewa i krzewy, które kolidowały z inwestycją. Wszystko po to, by przygotować miejsce pod przepust o długości około 75 metrów.
Co powstanie w ramach pierwszego etapu budowy północnej obwodnicy Gorzowa?
Zostanie przebudowane rondo Barlineckie, które połączone będzie z nowym odcinkiem drogi. Na ul. Kazimierza Wielkiego powstanie nowe rondo przy skrzyżowaniu z Owocową.
Ulica Owocowa zostanie przebudowana i włączona w nowe rondo. Skrzyżowanie ul. Kazimierza Wielkiego z Kuratowskiej stanie się wyniesionym skrzyżowaniem. Wzdłuż nowego odcinka pojawią się chodniki i ścieżki rowerowe.
Zaprojektowano także zatoki autobusowe z wiatami, miejsca parkingowe oraz zjazdy z dróg publicznych. Powstanie skwer w rejonie Kazimierza Wielkiego i Kuratowskiej.
Inwestycja obejmuje też budowę systemu odwodnienia, który będzie odprowadzać wodę do zbiornika retencyjnego, a stamtąd do rzeki Kłodawki. Na trasie pojawi się również nowe oświetlenie i kanał technologiczny.
Mają rok na wykonanie prac. Czy zdążą?
Zgodnie z harmonogramem, prace mają się zakończyć w lipcu 2026 roku. To dokładnie 12 miesięcy od uzyskania decyzji ZRID, która została wydana w lipcu 2025.
Co z kolejnym odcinkiem trasy średnicowej?
Za dalszy fragment trasy od ul. Kazimierza Wielkiego do ul. Myśliborskiej także odpowiada Budimex. Na razie trwają prace projektowe. Dokumentacja ma być gotowa do lipca 2026 roku. Dopiero wtedy będzie można wystąpić o decyzję i rozpocząć budowę kolejnego etapu.